Service- of onderhoudsbeurt

• Gino

Vandaag na vier 1/2 maand heeft mijn MCV 1.5 diesel (85pk) zijn eerste onderhoudsbeurt gehad (10.000 km). Prijs in België € 148,75.

Mijn vraag is na de eerste 10.0000 km in het boekje staat er servicebeurt wat toch al een hoop verschil is ten opzichte van een onderhoudsbeurt ( 4,5 ltr olie, filter, rondsel, ruitenvloeistof,enz…).Heeft er iemand met die ook met een diesel rijdt dit ook moeten doen of was het toch een servicebeurt ???

Gino

• kees

Ik heb pas een 1e controlebeurt gehad 15000km nu rij ik geen diesel dus weet ik niet hoe het met een diesel zit maar ik was 38euro kwijt.

Ik krijg pas een kleine onderhoudsbeurt bij 30000km .

• razvan

Een beurt per 10.000 is natuurlijk absurd, daar dezelfde dieselmotoren b.v. in de Renault Clio zitten en het interval daar het dubbele is! In Roemenie zijn de intervallen voor Dacia's trouwens inmiddels opgerekt met 5.000 km tot 20.000 km voor benzine en 15.000 voor de diesel. Dit toont dat technici niet het laatste woord hebben bij het vaststellen van de onderhoudsintervallen, een uiterst kwalijke zaak wat bepaald niet helpt om de nare geurtjes te verdrijven die boven de branche hangen!

• kees

De eerste beurt voor de Dacia (benzine uitvoering ) is geen onderhoudsbeurt maar een controlebeurt(15000km).

Hij krijgt pas bij 30000km een kleine onderhoudsbeurt.

Tijdens de controlebeurt worden alleen de vloeistoffen gecontroleerd en eventueel bijgevuld de echte verversing vind pas plaats bij 30000km.

Ik had ook gedacht dat er een kleine beurt gegeven zou worden maar de daeler vertelde mij dat dat bij 30000km pas nodig is en niet bij 15000km.

Ik had hem op de garantie / onderhouds boekje gewezen deze schijnt gecopieerd te zijn van Renault bepalingen eer gelden voor de Dacia andere eisen zoals de 15000km controle beurt die heeft Reanault niet.