4000 toeren......?

  • Peter

    Hallo.

    Even een kort, misschien wel gek vraagje.

    Ik vind dat de MCV bij redelijke lage snelheid al snel aan de 4500 toeren zit.

    Als ik 140 ga, komt hij daar al in de buurt.

    Binnenkort een rit naar Z. Frankrijk te rijden, zo n beetje 11 uur zegt mijn Tom Tom.

    Dus de vraag, met een zware belading t.w. 5 personen en een smak bagage 11 uur een dikke 140 rijden met vet over de 4000 toeren…..gaat dat goed? M.a.w. wordt die motor dan niet te heet, of maak ik me zorgen voor niks ?

    Ik had daar bij mijn vorige auto geen last van, daarmee vloog ik met 180 zonder problemen in een paar uur tijd over de duitse autobahn naar Munchen, maar met mijn MCV Laureate 1.6 16V?

    Peter

  • Reginald P.

    Hoi Peter,

    De 1.6 16-klepper (en ook de 7-zits 1.6 8-klepper) ‘zit’ inderdaad vrij snel ‘aan de hoge kant’, qua toeren… Is NIETS om je zorgen over te maken; heeft slechts te maken met het gebruik waar Dacia op anticipeert, bij de clientèle die voor deze modellen kiest. (Volle bezetting en bepakking; aanhangwagen/caravan…)

    Inrijden is een ander verhaal, en ook bij koude motor (zeker de eerste +/- 10km, afhankelijk van de omstandigheden en 't weer…) kom je liefst niet boven de 3500 a 4000 tpm. Ook geen vollast (volgas) onder die omstandigheden, ook (en juist) niet in de hoogste versnellingen.

    Maar is je motortje warm? Dan is (zeker na al ‘n kwartiertje snelweg achter de rug) kruisen met tot 5000 toeren geen enkel probleem voor ’n motor als die in de diverse benzine-MCV's. Mits goed onderhouden en daarbij is het koelsysteem inderdaad cruciaal. Het (preventief onderhouden) 1400 8-kleppertje in mijn vorige (en op het laatst 15jr. oude) auto hield kruissnelheden bij tot meer dan 5000 toeren vol, tot ver over de 200.000 kilometer op de teller, en daar zijn de meeste van onze MCV's nog lange niet aan toe… Dat ik ‘m weg deed had allerlei redenen, maar ’t motortje liep nog als 'n zonnetje!

    Safe journeys,

    Reginald

  • remcojan

    Een hoog toerental is de enige manier om het hoge vermogen uit zo'n klein motortje te krijgen. Niets mis mee.

  • pilo

    Ik moet ook erg wennen aan dat hoge toerental. Heb aldoor het gevoel dat ik nog een keer moet schakelen.

    Valt ook op omdat de auto niet erg geluiddicht is.

    Overigens mag Peter blij zijn dat hij met de MCV geen 180 meer haalt.

    Ook voor Duitsland is dat erg snel en erg levensbedreigend.

  • Oscar

    Beste Peter, voor de MCV is het geen probleem.

    Houd er echter rekening mee, dat de Franse Gendarmes tegenwoordig heel hoge bekeuringen uitschrijven bij buitenlanders op de autobaan. (max. snelheid 130)

    Ze meten via flitsers, maar ook op gemiddelde snelheid tussen tolstations. Meestal direct betalen of auto wordt in beslag genomen.

    Groetjes, Oscar.

  • Reginald P.

    Zelfs in Franse dorpjes, 50km gebieden, zag ik mobiele snelheidscontroles, vorig jaar zomer. Ik sprak Nederlanders die al jaren in Frankrijk wonen en die bevestigden mijn vermoeden dat één en ander qua controles en verkeersveiligheid behoorlijk aan het aanscherpen is… Hetgeen overigens ook geldt voor België. 140 a 145 op de teller zal je denk echter nog niet al te snel in grote problemen brengen.

    En nog een keer wat die toeren betreft: er zijn genoeg andere auto's met redelijk vergelijkbare ‘V-1000’s' (snelheden in de diverse versn. bij 1000tpm.) maar die zijn vaak net wat steviger geїsoleerd en dan valt dat minder op. De Mégane Break 1.6 doet het volgens mij niet veel anders, bv.. De Scénic 1.6 echter, doet het met een 6-bak, waarbij die 5 en zes zo'n beetje ‘om’ de 5 van die van de MCV ‘heen’ liggen. Zou voor het mooi voor de MCV ook geen gek idee zijn…

  • Michel

    Toen ik twee weken geleden mijn oude Kangoo nog had was dat inderdaad niet veel anders. Hier lag maar een 1.2 i in maar het leek wel alsof je in een vliegtuig zat als je harder dan 100 ging.

  • Peter

    Hallo.

    Bedankt voor jullie reacties, ik ga nu met goede moed op reis……

    Groetjessssssss

  • pilo

    Als je naar Frankrijk gaat is er de site www.flitspalenin frankrijk.nl.

    Je vindt daar alle vaste flitspalen per snelweg (o.a. de Route du Soleil) en per regio.

    Overigens staat vrijwel altijd voor die palen een vooraankondiging. Hoe die er uitziet staat ook op de site.

    Ook geeft de site informatie over toegestane tolerantie en hoogte van de boetes.

  • Remco Jan

    Handig, maar een Dacia MCV is nou niet echt een typische scheurauto. Kilometers vreten op de snelwegen is niet zijn sterkste kant, maar eenmaal van de snelweg af is het genieten geblazen.

    Ik reed pas door de Hoeksewaard over de landweggetjes en dijkjes (had de verkeerde afslag genomen op een rotonde), en dan krijg je echt het “Frankrijk” gevoel als je in een MCV rijdt. Voor de snelweg geef ik de voorkeur aan een ander type auto (strak geveerd en een flinke diesel voorin).