velgen

• jack

Beste mensen,

Ik (als aankomend dacia eigenaar) rijdt nu in een citroen xsara picasso, welke ingeruild gaat worden voor de MCV. Nu heb ik nog een set velgen + winterbanden (beide nieuw) in de garage liggen die ik eigenlijk zou willen gebruiken op de MCV.

Nu is mijn vraag: weet iemand of dit zomaar mag/past of moet ik nu echt apart velgen gaan aanschaffen en de banden overzetten. ( p.s. de maat is hetzelfde)

• Reginald P.

Hoi Jack,

Kijk even naar de vraag en de antwoorden in de hier onderstaande link:

http://dacia.prikpagina.nl/read.php?f=2350&i=14885&t=14885&v=f

Dat zal je al wat verder op weg helpen!

Succes tot zover,

Reginald

• pilo

Reginald,

Ik heb al veel vaker iets van je gelezen en je lijkt me een kenner op het gebied van banden en velgen.

Ik ben al een tijdje driftig op zoek naar een thuiskomertje voor m'n MCV. Er wordt gezegd dat dat een thuiskmertje moet zijn van een Clio. Weet ji waar ik die kan vinen (als ze al bestaan) en of er een ander automerk is met de zelfde velgmaat (voor het thuiskomertje dus).

• kees

Als je velgen zoekt hou gewoon de waarde aan van 4x100 et 45

• Reginald P.

Hoi Pilo,

Dank voor je belangstelling voor mijn schrijfsels! ‘Kenner’ zou ik mezelf niet willen noemen; hooguit ‘enthousiasteling die graag ’s ergens induikt' en het dan fijn vindt als anderen ervan mee profiteren… Zoiets.

Hoe dan ook. Ik heb er even over zitten prakkiseren…

Zgn. ‘thuiskomers’ voor kleinere typen Renault ben ik nog niet tegengekomen (maar wat dat betreft moet een -ik weet het, dat zijn ze niet altijd…- goed geїnformeerde dealer je zo op weg kunnen helpen!) maar je zou, als die er echt niet zijn, ‘s aan ’n alternatief kunnen denken.

- Wellicht zijn er thuiskomer-velgen van andere merken die qua aantal gaten (a), steek (b), ET-waarde © en diameter van het ‘naafgat’, zogezegd, (d) overeenkomen.

4 (a) x 100 (b) ET 50 © (dus NIET die 45 van Kees! - ergens 48 t/m 52 gaat nog wel maar veel verder moet je veiligheidshalve zeker niet afwijken!) en die diameter (d) weet ik niet zeker maar is meen ik 60mm (vraag even een ervaren monteur… ‘verkoop’ stuurt je te vaak met ‘n kluitje ’t riet in…).

- Thuiskomers hebben natuurlijk dat (voor mij overigens onoverkomelijke) nadeel dat je er maar over beperkte afstand en met slechts 80km/u mee mag rijden. Even daar vanuitgaand zou je natuurlijk ook ‘s kunnen kijken naar een (wederom en vanzelfsprekend wel qua bovenstaande marges) passende Renault-velg van 14 of misschien zelfs (hoewel dat denk ik lastiger wordt) 13 inch. Als je met een qua bandenmaat totaal afwijkende thuiskomer enkele tientallen km. en met 80km/u kan rijden, kan dat natuurlijk ook met een ’gewoon' afwijkend wiel.

Een 165/80-14 band (zat oorspronkelijk onder Logan Sedan!) is qua diameter niet kleiner maar wel een wellicht net handige 2 centimeter smaller. Is dat niet wat je voor ogen hebt dan is het kleinste dat Renault zelf op 14-inch velgen monteert 155/65-14 (standaard vorige Twingo) en dat -is echt een behoorlijk kleiner wieltje!-zou bijvoorbeeld best een handzaam maatje kunnen zijn…

Goed. Er valt nog wel meer over te zeggen maar denk hier eerst ‘s over na. Je kunt me anders (doe dat even via Ger, die heeft m’n adres) ook rustig e-mailen.

Ik merk 't wel.

Succes tot zover!

Reginald.

• Reginald P.

ET 45 is wel erg ‘op ’t randje', Kees! Kan wellicht net wel maar houd liever de standaard 50 aan… Veel verder dan 48 de ene, of 52 de andere kant op zou ik persoonlijk niet zomaar durven.

;)

• pilo

Ik heb de thuiskomer eigenlijk alleen nodig als ik op vakantie ga. Ik heb één keer midden in de rimboe gestaan in Frankrijk met eem lekke band, zonder reservewiel, dat nooit weer. Ik rij gas en op vakantie neemt het reservewiel te veel ruimte in. In m'n vorige autu, een V 70 had ik de thuiskomer rechtop achter de bestuurdersstoel staan. Geen probleem. Ik ben bang, dat de velgen/banden die jij noemt nog te groot zijn.

In mijn optimisme dacht ik dat Renault de thuiskomer ook wel kende, maar daar ben ik niet zo zeker van. De garage en de klantenservice van Dacia helpen me niet verder. Ik ben ook al bij een bandenfirma geweest en die kwam er ook niet echt uit. Ik had hoop, dat er een soort naslagwerk zou zijn, waar dit soort velgen per maat in staan.Misschien moet ik alle merkgarages of sloperijen maar bij langs gaan,

• Tuur

Pilo,

volgens deze link http://nieuw.autotelegraaf.nl/standaard?id=110802&level=variant heeft de renault clio 16V een thuiskomer, en volgens deze link http://www.brooklyn-wheels.com/collection/boek/renault/renault_clio.html passen er onder de clio velgen met ET 43 tot 50, NG 60,1, Steek 4X100. Zou wel eens wat voor je kunnen zijn denk ik.

Groeten,

Arthur

• Tuur

Jammer dat je je eigen berichten niet kunt wijzigen, dus maar even in een tweede post; Zoals ik in bovenstaande post aangaf staat in de eerste link dat de clio een thuiskomer heeft. Dit staat onder het kopje “Exterieur”, de tweede bullit: - Thuiskomer reservewiel met een stalen velg aan de onderkant.

Arthur

• Reginald P.

Klinkt goed, Tuur,

Alleen hoe ze dat zien met die ET's van tussen maar liefst 43 en 50, vat ik niet zo; ligt wel erg uit elkaar… Even goed checken!

Maarreh, als ‘n Clio Dynamique (ligt denk ik eerder aan ’t uitrustingsniveau dan de motorisatie, die aanwezigheid van lichtmetalen velgen rondom en dan ‘n thuiskomer of niet) echt ’n thuiskomer heeft -en die zou qua maat idd. best wel ‘s ’compatible' kunnen zijn- dan zou 'n dealer je dat toch ook gewoon moeten kunnen vertellen?! Effe DOORvragen, Pilo…

Deze site heeft ook nogal wat info over velgen: heb ze wel ‘s gebeld ook en hadden goede informatie; probeer ’s:

http://info.ejbanden.nl/Renault.html

Als laatste: ga dan toch ook ‘s na of er niet wellicht ’n 13-inch Renault velgje zou passen, met 145/80-13 ofzo… Enneh: die 155/65-14 is echt niet zo'n enorm wiel, hoor Pilo, zou je je toch 's over moeten laten informeren, als al het andere niet lukt…

Succes maar weer!

Reginald