Hoi Pilo,
Dank voor je belangstelling voor mijn schrijfsels! ‘Kenner’ zou ik mezelf niet willen noemen; hooguit ‘enthousiasteling die graag ’s ergens induikt' en het dan fijn vindt als anderen ervan mee profiteren… Zoiets.
Hoe dan ook. Ik heb er even over zitten prakkiseren…
Zgn. ‘thuiskomers’ voor kleinere typen Renault ben ik nog niet tegengekomen (maar wat dat betreft moet een -ik weet het, dat zijn ze niet altijd…- goed geїnformeerde dealer je zo op weg kunnen helpen!) maar je zou, als die er echt niet zijn, ‘s aan ’n alternatief kunnen denken.
- Wellicht zijn er thuiskomer-velgen van andere merken die qua aantal gaten (a), steek (b), ET-waarde © en diameter van het ‘naafgat’, zogezegd, (d) overeenkomen.
4 (a) x 100 (b) ET 50 © (dus NIET die 45 van Kees! - ergens 48 t/m 52 gaat nog wel maar veel verder moet je veiligheidshalve zeker niet afwijken!) en die diameter (d) weet ik niet zeker maar is meen ik 60mm (vraag even een ervaren monteur… ‘verkoop’ stuurt je te vaak met ‘n kluitje ’t riet in…).
- Thuiskomers hebben natuurlijk dat (voor mij overigens onoverkomelijke) nadeel dat je er maar over beperkte afstand en met slechts 80km/u mee mag rijden. Even daar vanuitgaand zou je natuurlijk ook ‘s kunnen kijken naar een (wederom en vanzelfsprekend wel qua bovenstaande marges) passende Renault-velg van 14 of misschien zelfs (hoewel dat denk ik lastiger wordt) 13 inch. Als je met een qua bandenmaat totaal afwijkende thuiskomer enkele tientallen km. en met 80km/u kan rijden, kan dat natuurlijk ook met een ’gewoon' afwijkend wiel.
Een 165/80-14 band (zat oorspronkelijk onder Logan Sedan!) is qua diameter niet kleiner maar wel een wellicht net handige 2 centimeter smaller. Is dat niet wat je voor ogen hebt dan is het kleinste dat Renault zelf op 14-inch velgen monteert 155/65-14 (standaard vorige Twingo) en dat -is echt een behoorlijk kleiner wieltje!-zou bijvoorbeeld best een handzaam maatje kunnen zijn…
Goed. Er valt nog wel meer over te zeggen maar denk hier eerst ‘s over na. Je kunt me anders (doe dat even via Ger, die heeft m’n adres) ook rustig e-mailen.
Ik merk 't wel.
Succes tot zover!
Reginald.