ik ree op de snel weg en ging wat sneller ik ree zo 140/160 toen ging me stuur wat trilen en hij ging ook heel licht stuuren heben nog meer mensen hier last van
ik weet dat het niet mag maar ja
Zeker naar laten kijken, Rotje,
Is absoluut onbalans in (een van de) wielen. Simpel (en, mits niet veroorzaakt door bv. het ‘pakken’ van een stoeprandje…, onder garantie) te verhelpen.
Door die onbalans ‘stuitert’ een wiel enigszins, heeft daardoor (telkens en opnieuw) een klein beetje verlies van contact met de weg (zeker z.s.m. naar laten kijken dus!) en dus wat minder ‘weerstand’; daardoor kan de auto ook wat lichter sturen. Op zich behoren bekrachtigde MCV's ook bij 160 op de teller (heb dat zelf EEN keer ‘onder handen’ gehad… ) nog niet al te licht te sturen.
Succes,
Reginald
Hij wordt inderdaad dan wat dweiliger. Dat merk je overigens ook al goed als je gewoon 100 rijdt in een snelle flauwe bocht, helemaal als daar een richel in zit.
Voorbeeld: de bocht bij het verlaten van de Randweg Eindhoven richting Den Bosch. Bij het richeltje ging het voor mijn gevoel bijna fout. Er zitten Michelins onder.
Onze vorige auto, een Mondeo, ging daar moeiteloos met 120/130 doorheen.
Ik wil hier even op reageren Reginald maar onbalans heeft niets met stuiteren te maken van het wiel.
Alles wat rond is heeft onbalans en met een velg moet deze in balans gebracht worden met lood tevens hoeft het niet aan de velg te liggen maar het kan ook een band zijn waar de onbalans in zit doorom balanceren.
Wat jij bedoeld met stuiteren en de stoep rand is het kuppen van de band dan bevind zich een breuk in de staalgordel en krijg je een hoogte slag dat veroorzaakt het stuiteren.
Onbalans moet je grofweg zien als een slag in het wiel van je fiets hoe harder je fietst des te meer het trilt alleen is dit bij een auto gevoeliger.
Het kan ook zo zijn dat het bij bv 120km weg is en bij 110 km weer terogkomt.
OK, Kees,
'Stuiteren' had ik tussen aanhalingstekens geplaatst omdat er op deze luie zonnige zondagmiddag zo snel even geen ander woord bij me naar boven kwam…
Wat ik er i.i.g. mee bedoelde is dat een wiel (ik had het over wiel: velg en band samen; oorzaak kan in -één van- beide liggen…) dat flink in onbalans is, een behoorlijk ‘eigen leven’ kan gaan leiden, en daardoor een zweverig gevoel in de besturing doet opleveren; minder gevoel van wegcontact. Ik ben bekend met hoe het zit met onbalans en balanceren.
Cuppen en het breken van een staalgordel van een band zijn onderling, en tevens in verband met het voorgaande, overigens wel twee totaal verschillende dingen.
Je aanduiding wat betreft het ‘voelen’ van onbalans van je voorwielen ‘in je stuur’ en dat van onbalans in je achterwielen ‘in je stoel’ is trouwens wel een aardige leidraad. Ook je bevindingen met bredere banden kan ik onderschrijven, hoewel ‘205’ op ‘17’ me (mede i.v.m. met die spoorvorming) iets teveel van het goede zou zijn; ‘195’ op ‘16’ bevalt mij zelf uitstekend.
Reginald
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?