Hoi Erwin,
Het zou me niet verbazen als je een 1.6 16v hebt. Ook in de oude Kangoo heeft die motor wat meer moeite snel warmte aan het interieur af te leveren dan bv. 't 1.2-tje met 8-kleppen: die warmt razend snel op; niet zo gek, want een kleinere motor!
Ook zijn die 16-kleppers zo efficiënt mogelijk afgesteld vanwege de moderne emissie-eisen; hoe minder warmte ‘verspild’ hoe beter. Mijn 1.4 8-klepper doet dat op de één of andere manier anders; die is ook behoorlijk snel warm -is ook wederom een iets kleinere motor…-.
Ik kan je één tip geven: geef de motor de eerste 5 minuten (ik weet het, dat is best lang om in de kou te zitten, maar probeer het toch maar 's..!) volledig de kans zichzelf op te laten warmen en laat de verwarming gedurende die tijd volledig UIT. De motor zal iets sneller opwarmen (kan ook zeker geen kwaad!) en ALS je dan de verwarming aanzet, heb je er gelijk een stuk meer profijt van. Ik gebruik -hoe houd het buiten ook is!- bij koude motor de eerste paar minuten de verwarming überhaupt nooit, uit eerbied voor de techniek…
Succes!
Reginald