VERWARMING

  • erwin

    Hoi,

    volgens mijn dealer is de verwarming van mijn MCV berekend op de koude temperaturen in Roemenië. Nu heb ik dat getest maar de warmte die geproduceerd wordt valt erg tegen. Mijn vorige 12j oude Peugeot deed veeeeeeel beter. Wat is jullie ervaring?

    Heb hem nu 11 dagen en hij bevalt mij steeds beter. Volgend weekeinde ga ik de Ardennen in, ben benieuwd hoet hij zich daar gaat gedragen.

    Groetjes,

    Erwin

  • MCV Almelo

    Nu heb je een auto die (misschien) groter is dan een peugeot en die moet dus ook een grotere ruimte verwarmen, vandaar dat het een tijdje duurt voordat hij lekker op temp. is. We zijn (3 personen in een 7 zitter) met de Pasen naar Spanje geweest en bij Andorra (op de terugweg richting Frankrijk) vroor het 15 graden, en hebben geen last gehad van de kou.

  • Reginald P.

    Hoi Erwin,

    Het zou me niet verbazen als je een 1.6 16v hebt. Ook in de oude Kangoo heeft die motor wat meer moeite snel warmte aan het interieur af te leveren dan bv. 't 1.2-tje met 8-kleppen: die warmt razend snel op; niet zo gek, want een kleinere motor!

    Ook zijn die 16-kleppers zo efficiënt mogelijk afgesteld vanwege de moderne emissie-eisen; hoe minder warmte ‘verspild’ hoe beter. Mijn 1.4 8-klepper doet dat op de één of andere manier anders; die is ook behoorlijk snel warm -is ook wederom een iets kleinere motor…-.

    Ik kan je één tip geven: geef de motor de eerste 5 minuten (ik weet het, dat is best lang om in de kou te zitten, maar probeer het toch maar 's..!) volledig de kans zichzelf op te laten warmen en laat de verwarming gedurende die tijd volledig UIT. De motor zal iets sneller opwarmen (kan ook zeker geen kwaad!) en ALS je dan de verwarming aanzet, heb je er gelijk een stuk meer profijt van. Ik gebruik -hoe houd het buiten ook is!- bij koude motor de eerste paar minuten de verwarming überhaupt nooit, uit eerbied voor de techniek…

    Succes!

    Reginald

  • Remco Jan

    De huidige motoren zijn te goed, waardoor ze niet zo snel warm worden (er gaat dus ook minder energie verloren). Bij een moderne diesel is het helemaal erg. In sommige auto's is elektrische bijverwarming nodig om de auto te kunnen verwarmen.

  • erwin

    Hoi Reginald,

    ik heb de 1.5Dci van 85pk.

  • ad

    ik rij de 1.6 16V en ik wil je even zeggen dat ik totaal geen problemen heb met de verwarming. het valt mij mee dat de ruimte zo snel warm is. wel vind ik dat de airco

    er lang over moet doen om de ruimte koel te krijgen.

    groet ad

  • kees

    Om de auto cooler te krijgen ,zet de airco aan als hij koud wordt schakel dan over op circuleren dan gebruikt hij de koude lucht opnieuw .

    Als je de schuif op de lucht van buiten laat staan tijdens het coolen dan bevriest hij dus zet de schijf op hergebruik binnen lucht je zult dan merken dat hij cooler blijft.

  • ad

    dat ga ik eens proberen kees, bedankt.

    groet ad