Autoweek Triotest Handige Jongens

  • Avaka

    Op zich een leuke vergelijking tussen een paar ‘concurrenten’. Gaat om de Renault Kangoo Family, de Citroen Xsara Picasso en de Dacia Logan MCV. Allemaal in de 1.6 liter uitvoering. En eigenlijk komt de MCV eruit als overwinnaar.

    Maar waarom zijn de Renault en de Citroen wel in de 16 klepper uitvoering getest (beide 110PK) en is er bij de MCV gekozen voor de 8 klepper van 87PK? Dat is toch een gemiste kans?!

    De Dacia scoort goed maar oa niet op verbruik en rumoer. Maar een 8 klepper is per definitie lawaaiiger en ook minder zuinig (in theorie). Ondanks dat de MCV als ‘beste’ uit de test komt vind ik het onbegrijpelijk dat Autoweek deze keus heeft gemaakt.

    NB: Overigens heb ik binnen dit artikel niks gemerkt van ‘underdog’ gevoelens en/of schrijfwijze. Sterker nog: op de voorpagina staat de MCV met het bijschrift “Bewezen toppertje”. :)

  • Remco Jan

    Misschien hebben ze gekozen voor de goedkoopste 1.6 die Dacia biedt, om zo het contrast tussen de verschillende auto's zo groot mogelijk te maken.

  • Avaka

    Dat zou kunnen hoor.

    Er staat in het artikel niet echt hoe ze hun selectie hebben bepaald. Functionaliteit gaat vóór vorm is eigenlijk het enige.

    Vind het erg raar dat de Dacia niet met de 16 klepper is getest. Zou toch een veel evenwichtiger vergelijking geven.

  • Remco Jan

    Nou hoeft een 8 klepper ook weer niet slechter te zijn dan een 16 klepper.

    In mijn vorige auto (Skoda Octavia) had ik een 1.6 8 klepper motor, en die vond ik eerlijk gezegd lekkerder draaien dan de 16V in onze MCV. De motor draaide een lager toerental en had in ieder geval gevoelsmatig een groter trekkracht (als je accelereerde voelde je dat beter dan in de MCV).

  • Avaka

    Zeker hoeft een 8-klepper niet slechter te zijn. Dat beweer ik ook niet. En als je het vermogen niet nodig hebt (caravan of kar) is de 8-klepper een prima keus. Maar in een vergelijkende test met 3 auto's die zo ‘dicht’ bij elkaar liggen snap ik niet dat ze de 16-klepper niet genomen hebben. Dat is notabene de meest verkochte uitvoering hier in Nederland.

    Maar goed, de MCV is ondanks dat als ‘beste keus’ er uit gekomen. Allemaal gefeliciteerd! :)