Airco logan MCV MPI

• Cornelius

Even een vraagje. Vandaag was het mooi weer, dus meteen de airco aan op een lange rit. Op de bestemming aangekomen wordt de motor uitgeschakeld. Echter er blijft nog wel een ventilator draaien. Dus contact maar weer aangezet en de airco handmatig uitgeschakeld. Contact weer uit en nu is de ventilator ook uit, terwijl die in ingeschakelde toestand bleef draaien. Mijn vraag: hoort dit zo of moet ik hiermee naar de garage ??

• piewie

Gebeurt bij mij ook, ook wel zonder de airco aangehad te hebben. Ik herrinner mij dat renaults dit een jaar of tien geleden ook deden, even nablazen om de radiator af te koelen. Volgens mij hoort dit en heeft het niets met de airco te maken (behalve dan dat de airco de motor iets hoger belast)

• Avaka

Zodra je de motor uitzet gaat de airco automatisch uit. Dit omdat de airco pomp wordt aangedreven door de automotor (via de multiriem / V-snaar). Het lampje op het dashboard is niks anders dan een indicatie dat je het knopje op ‘aan’ hebt staan.

Dat de radiator-ventilator even nadraait is normaal en dient ervoor om de motor niet te laten oververhitten omdat je nu stil staat en dus geen rijwind koeling meer hebt. Het was toeval dat die ventilator uit was toen je even geherstart had.

• Cornelius

Fijn dat jullie zo snel reageerden, dan hoef ik niet naar de dealer en kan ik met een gerust hart gaan slapen Maar wel een mooie dag vandaag he en morgen alweer.!!!!

Groeten Cornelius

• Dacialogies

Ik heb wel eens gehoord dat het beter voor je airco is om hem een minuut of drie voor het bereiken van je bestemming al uit te zetten. Weet niet meer waarom, maar het klonk destijds heel logies, nee, logisch en aannemelijk. Misschien is er iemand die hier meer van weet.

En dat nablazen doen heel veel auto's hoor, meestal de wat duurdere :-)

Schrik ook niet als er na gebruik van de airco een plas onder je auto ligt, als je een tijdje stilstaat. Is gewoon smeltwater van de leidingen van de airco.

• Martin

Heeft te maken met condensvorming. En in een vochtig buizenstelsel kunnen ziekmakende bacterieen en schimmels gaan groeien. Daarom dus. Dit is ook de reden dat de airco minstens eenmaal per jaar moet worden gereinigd.

• kees

Dat de fan blijft draaien komt door de zelfdenkende fan de temperatuur van de motor is dan nog te warm en daardoor blijft de fan nog ca 1a2 minuten doordraaien.