brandstofverbruik

• John Wijsmuller

Bij een lange rit over de Duitse snelweg, met een snelheid tussen de 90 en 120 km/uur en ook nog filerijden, gebruikte mijn Logan 1.4 MPI over 500 km 19 liter benzine.

Dit is dus 1l op 26km, of minder dan 4l per 100 km

• scania1957

gefeliciteerd, zet deze cijfers op autoverbruik.nl dan kunnen anderen zich spiegelen aan jouw verbruikscijfers.

maar………. hoe zit het met jouw gemiddelde vebruikscijfers?

• Reginald P.

Kan ik maar één ding over zeggen:

Dat lijkt me wel HEEEL erg sterk..!

:?

Continu in z'n ‘5’, in je uppie in de auto, raampjes dicht & airco uit, met ‘n ab-so-luut fluwelen voetje en op vlakke weg (helling-af kan iedereen ’gratis' rijden!) en weinig wind zou het je wellicht kunnen lukken -maar dan moet je echt niet harder dan 90 rijden!- de 1 op 20 te halen.

Ik ben niet vaak zo stellig maar je hebt vast een rekenfout gemaakt, óf een route gekozen met buitenproportioneel ‘helling-af’; in dat laatste geval zou je dezelfde route ‘helling-op’ ertegen af moeten strepen voor 'n eerlijk resultaat.

Reginald

• piewie

1 op 26 is absoluut onmogelijk met de oude Clio moter, ook niet met fluwelen voetjes, en in Duitsland kun je nergens 500 km berg af rijden.

Of je maakt een rekenfout, of de BC is kapot, of je stond achterop een trailer.

Het lijkt me niet verstandig deze gegevens op autoverbruik.nl te zetten. Het geeft een verkeerd beeld.

Maar….. met een rustige rijstijl, weinig toeren maken, niet boven de honderd en lange stukken haal ik met bij 1.6 8v 6,8 liter op 100 km. Beter dan de meeste testen aangeven. Het loont dus echt met deze moter om rustig aan te doen.

• janolifant

@piewie

1 op 24 heb ik ooit eens gehaald maar wel door nauwelijks te stoppen en continue niet harder dan 70 km/h rijden met een TWINGO uit 1995 met een oude type motor die niet begrenst was met de injectie systeem

Dat was toen in Polen omdat er zoveel gaten in het wegdek zaten dat het niet verantwoord harder te rijden anders zag je de te grote gaten gewoon te laat ;-)

Dat fun-karretje kon toen bij LUIK 199 km/h op de teller krijgen bult af uiteraaard en geen verkeer.. waanzinnig was dat en onverantwoord eigenlijk ………..maar ja toen had ik meer wilde haren :-)……….oeps….

Jan………

• Reginald P.

Eén puntje, Piewie…

De 1.4 MPI K-serie motor zoals in de Logan is weliswaar een ‘veredelde’ Energy-krachtbron (zoals die inderdaad als 1.4 8v en later 1.6 8v in de Clio geleverd werd), maar heeft qua karakter en loopcultuur weinig te maken met diezelfde 1.4 uit de Clio, omdat de huidige 1.4 een 1.6 met kortere slag is, en niet -t.o.v. de 1.6- een qua boring en slag op zichzelf staand blok heeft, dat in de oude Clio overigens gedeeld werd met de 1.2 Energy.

De 1.4 ‘K’ in de Logan ervaar ik als veel prettiger dan de 1.4 ‘Energy’ in de oude Clio, anders had ik waarschijnlijk niet eens 'n Logan 1.4 gekocht…

(Heb ik hier overigens al eens meer wat over gezegd.)

Reginald

• Pilo

John Wijsmuller, was dat niet de acteur die beroemd werd izn zijn rol als Tarzan?

Die slingerde hele stukken door het oerwoud aan lianen.

Als ik de commentaren zo lees, lijkt het wel of deze “Tarzan” dat bij z'n reis door Duisland ook heeft gedaan, met de MCV onde de arm.

• Avaka

Toch blijft het verschil in verbruik mij verbazen. Je zou denken dat dit veel dichter bij elkaar zou liggen. De uitschieter van ‘Tarzan’ lijkt inderdaad bijna onmogelijk.

Maar ook de verschillende gebruikers ervaringen maken me benieuwd naar de waarden die ik ooit zelf zal gaan halen. De uitspraak van Autoweek, in de recente trio-test, over het verbruik van de 1600 8-klepper stemde niet tot vrolijkheid. “Niet van deze tijd” is toch wel een hard oordeel. En inderdaad, 1 op 10 is niet echt zuinig als de fabrieks opgave van bijna 1 op 13 uitgaat. Hierbij begrijp ik best wel dat een fabrieksopgave altijd ‘gunstig’ is.

• Remco Jan

Als dit echt zo is, zou Dacia direct aan de milieu-hype mee moeten doen en zeggen dat zij de schoonste auto (van dit formaat) ter wereld leveren….

• kees

Ik weet niet waar jij je auto gekocht hebt maar die wil ik ook 19 liter benzine en dan 500km rijden dat is wat voor het grote record boek.