brandstofverbruik

• John Wijsmuller

Het normale verbruik in Nederland van mijn Logan is 13 a 14 km/l.

Aan mijn meting van 26 km/l heb ik geen enkele twijfel, hoewel ik daar net zo verbaast over was als in de meeste reacties. Ik had al eens 1 op 20 gemeten en had daar twijfel bij. Op deze dag heb ik daarom eerst volgetankt en bij aankomst direct weer volgetankt.

Kennelijk is dit mogelijk op een lange rit. Het was die dag warm, heel druk en er reden geen vrachtauto's. Het was dus constant 90 a 120 km/uur rijden zonder optrekken en afremmen.

• piewie

Misschien dat die warmte roet in het eten gooide? Bij warmte zet de brandstog uit, er kan dus minder in de tank. Maar dat moet niet zoveel schelen. Wellicht was het tankstation niet goed geijkt? (ik weet niet of dat in Duitsland net zo goed geregeld is als in Nederland, maar ik heb in zuid-europese landen wel vreemde dingen meegemaakt. Helaas altijd omgekeerd, dat er ineens veel meer brandstog in mijn tank ging dan plausibel was)

• Reginald P.

Wat was je route? Enorm ‘vals plat’, stiekem helling af, zou van invloed kunnen (moeten!) zijn, evenals de ‘slipstream’ van vrachtwagens. Hoe, op welke manier, heb je gereden? Alleen ‘met de auto’ haal je dit niet, ook al beweer je dat bij hoog en bij laag… Je antwoord benieuwd me.

• John Wijsmuller

Ik begrijp er net zo weinig van als iedereen. Nu in Nederland zit ik weer op 1 op 14.

Mijn km-teller gaf 503 gereden kms aan, bij een benzinegebruik van 19 l.

Ik hou mijn verbruik de komende tijd beter in de gaten.

• Remco Jan

Misschien kunnen we dan weer eens het broodje aap verhaal starten dat buitenlandse benzine veel beter is dan Nederlandse.

• John Wijsmuller

Vorige week heb ik met mijn Logan over 445 km 18.79 km per liter gereden.

Daar zaten kortere ritten bij, maar ook twee ritten van 180 km met een bedaarde rijstijl.

De rit met de score 1 op 26 was een rit van 900 km in een grote stroom auto's met warm weer en dus warme banden.

Wie weet klopte die meting wel, maar in het dagelijkse verkeer heb je daar natuurlijk niets aan.

John Wijsmuller schreef:

>

> Bij een lange rit over de Duitse snelweg, met een snelheid

> tussen de 90 en 120 km/uur en ook nog filerijden, gebruikte

> mijn Logan 1.4 MPI over 500 km 19 liter benzine.

>

> Dit is dus 1l op 26km, of minder dan 4l per 100 km