Dat verhaal over navigatie en echte snelheid, anders zou je constant de heg inrijden of de bocht al voorbij zijn klopt volgens mij niet. Een tom-tom (of wat voor een merk dan ook) berekent wel meerdere malen per seconden de exacte plaats en kan ook de verplaatsing berekenen, maar een navigatiesysteem is niet gemaakt om de verplaatsing te berekenen. Waarom zou dus de uitkomst van de afgelegde afstand gedeeld door de verlopen tijd (is snelheid) exact juist worden berekend? Je koopt zo'n ding toch om je de weg te laten wijzen? Op dat laatste onderdeel wordt de kwaliteit en exactheid beoordeeld, niet over de snelheid.
De exacte lokatie wordt gemeten met behulp van satelieten die - zeg maar - tien kilometer boven je hangen. Je verplaatsing per deel van een seconden is ten opzichte van de sataliet dus een hoek van misschien een nanograad. Daar komen dan grote onnauwkeurigheden bij kijken. Het navigatiesysteem zou dus in de software iets ingebakken moeten hebben waarbij de afstand over de grond voor iedere plek is opgeslagen. (immers: rechtstreeks meten geeft een onnauwkeurigheid)
De exacte plek waar je je bevindt wordt aangegeven door de positie ten opzichte van meerdere satelieten. (bij de meeste systemen worden gelijkertijd minimaal vijf satelieten gebruikt) De afstand naar iedere sateliet geeft dus een nauwkeurige lokatie aan, dat is anders dan het meten van de snelheid.
Wiskundig bekeken, of redeneer ik nu een eind in de ruimte?