ervaringen lpg rijders

• Pieter

Ik heb een Dacia Logan 1.6 /105 pk bestelt,wil er lpg in laten bouwen,wie heeft ervaring met lpg in een logan mcv 1.6 105 pk.

• H@ns (Jaapaap)

Kijk hier wat lager en zie

LPG staat erbij

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2350&i=15167&t=15167

• pilo

Heb er met de MCV nu 5000 km opzitten met LPG.

Rijdt voortreffelijk,gebruik ruim 1 op 11, merk geen verschil met het rijden op benzine.

De motor heeft zich in Renault modellen al bewezen als een prima LPG/G3 motor.

Iets meer belasting dan benzine (ca.€ 10.- per maand in Drenthe) en 95 ct. per liter voordeel aan de pomp.

• Frans

Rijdt prima op LPG. Alleen gebeurde er gisteren iets vreemds: midden op de snelweg was ik net aan het invoegen (in 4) toen zonder waarschuwing ineens de motor afsloeg. En dan heb je ook geen stuur -en rembekrachtiging meer.

Ook in de stad iets vreemds: geparkeerd en na een snel winkelbezoek pakweg 5 minuten later weer bij de auto. Zonder aanleiding sloeg de motor tot 2x toe af. Er zat misschien nog LPG in de leiding, en daar wordt dan benzine aan toegevoegd waardoor die afslaat? Misschien door de hoge temperatuur.

Ben geen expert, maar denk toch dat dit door de LPG komt.

Ook de signalering van de hoeveelheid aanwezige LPG is niet erg nauwkeurig: als het lampje rood wordt zit er nog meer dan 20 liter in.

• Rudy

Ik rij nu bijna een maand op lpg, perfect motor loopt zelfs wat rustiger.

Deze installatie is zelfs geen G3 maar een nieuwe G4 installatie, de cilinders worden met aparte injectors aangestuurd.

Je mag ook de tank “leegrijden” in tegenstelling met een LPI (vloeistof ingespoten)installatie, dus geen pomp die defect kan en gascomputer op hol.

Rij ruim 675 km op een tank, omdat deze tank aan buitenkant auto zit gebruiken ze geen 80% vulling maar een soort van 90% beveliging (netto 59,5 liter)

Wat ook perfect is dat als de tank leeg is, de installatie automatisch op benzine overschakelt, geeft een continue piep signaal net zolang dat de bestuurder het knopje indrukt( zo van je weet dat ik nu op benzine staat dus let nu op je portomonee).

Het kantelpunt ligt met de huidige brandstofprijzen op nog geen 12000 km per jaar, nu rij ik dat al met mijn ogen dicht.

Voor mij duidelijk ik heb nog nooit zo makkelijk en graag 2000 Euri uitgegeven.

Motor heeft automatische klepstelling en geharde zittingen, dus 300.000 bij normaal gebruik is mogelijk, in het kort dit is de MEEST IDEAALE MIX….

• pilo

Beste Rudy,

Ik begrijp je enthousiasme over LPG. Zelf ben ik dat ook

Alleen adviseer ik je om niet , zoals je dat zegt “12000 km met de ogen dicht te riijden”. Als je dat doet, bereik je het “breekpunt” al na een paar meter.

• Rudy

Beste Pilo,

“Angst en Geld” dat zijn voor mij twee woorden waar ik de betekenis niet van ken

Dit is misschien de reden waarom ik met een grote grijns op mijn gezicht in m, n MCVtje Rij.

Mgr

Ruud

• kees

Rijdt voortreffelijk,gebruik ruim 1 op 11,

Dan rijd gas toch duur een gemiddelde Dacia MCV loopt 1/13,5 dus dat is op benzine wel 2,5 km meer.

Nu vraag ik mij af hoe groot/liter gas tank is er gemonteerd en wat is je acseradius op een volle tank gas.

• kees

Rij ruim 675 km op een tank.

Ik dit verhaal vind ik zeer sterk 675 km op een tank gas ook voor jou hoe groot is je gastank dan wel niet want ook met een G4 instalatie ga je dat niet redden,dan rij je op gas zuiniger dan bezine .

De gemiddelde rijkwijte van een volle tank gas is rond de 300a400 km.

• pilo

Klopt. Het gebruik van LPG ligt ca. 10% hoger dan benzine. Dat is altij al zo geweest en dat verschil wordt ook meegenomen bij de berekening wanneer gas voordeliger is dan bezine. Andere zaken die ook meegrekend worden zijn de kosten van de LPG installatie (€ 2000.-) en de (iets) hogere wegenbelasting.

Het breekpunt ligt dan bij ca. 14000 km. per jaar.

In mijn MCV 1.6 16V zit een 69 ltr. tank. Ik rijdt hem nooit leeg, want dan moet ik bezine rijden en dat lokt me niet zo.

Handmatig heb ik het gebruik een paar keer uitgerekend en kom dan op ruim 1 op 11.