ervaringen lpg rijders

• Rudy

Hallo kees,

Mijn tankinhoud is 59,5 liter en ik leg er 675 km ( zelf een keer 679 km) op de lat.

Dus 675:59,5=11,34 km/Liter

Let wel opa rijdt rustig, heeft ook al 25 jaar geen fanmail van het Centraal Justitieel Incasso Bureau ontvangen.

En voor de duidelijkheid die Eurogas installaties zijn geen installaties waarbij de Gas invoer (voor alle cilinders) in het gashuis binnen gebracht wordt, maar per cilinder afzonderlijk geïnjecteerd wordt (=G4).

Mgr.

Ruud

kees schreef:

>

> Rij ruim 675 km op een tank.

>

> Ik dit verhaal vind ik zeer sterk 675 km op een tank gas ook

> voor jou hoe groot is je gastank dan wel niet want ook met

> een G4 instalatie ga je dat niet redden,dan rij je op gas

> zuiniger dan bezine .

> De gemiddelde rijkwijte van een volle tank gas is rond de

> 300a400 km.

• Kee

Wij hebben een MCV 1.6 105 pk en rijden nu een week of drie op LPG.

Geen probleem!

Altijd laten inbouwen!

Hoewel het goed is voor je portemonnee als je meer rijdt dan 12000 km per jaar vind ik het zeker zo belangrijk dat het vele malen milieuvriendelijker is dan het gebruik van diesel of benzine.

Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat niet alle auto's op LPG rijden.

Wij doen het in ieder geval al jaren, en hopen het nog jaren te doen, met onze superdacialoganmcv!

• Frank

Korte vraag n.a.v. jou bericht.

Wat is het verschil tussen een G3 en een G4 installatie?

Ik laat volgende week gas inbouwen en ben benieuwd wat standaard gemonteerd wordt door de Dacia/Renault dealer.

• Rudy

G3 en G4 zijn volgsystemen dwz de processor van de auto wordt gevolgd dus maw er kan/mag niets aan afgeregeld worden(dus een gesloten systeem).

G3 biedt het lpg gas aan het gashuis klep dit betekent dus dat alle cilinders evenveel lpg krijgen.

Hier kan de kans op zg Backfires ontstaat, want er zit dus een explosief mengsel van lpg en zuurstof in de unit voor de gashuisklep.

G4 (wat overig nog geen belastingvoordeel oplevert) is van het principe multipoint sequentieel in line LPG-injectiesysteem, dwz dat alle cilinders apart en met de juiste hoeveelheid gas ingespoten worden.

Voordelen zijn: geen vermogensverlies, stuk zuiniger dan lpg installaties van de vorige generaties G3,G2, geen Backfires nl mengsel lpg en zuurstof direct voor de cilinders toegevoerd.

G4 is overig nog (geen) standaard er zijn nog geen type goedkeuringen uitgegeven, maar de installatie van Eurogas (dus via dealer) is meer dan een standaard G3.

Voordelen van deze gasvormige inspuiting tov LPI (vloestof ingespoten) er zit geen pomp in de tank, dus leegrijden mag bij LPI niet: de pomp kan defect raken bij leegrijden

Pomp staat nl “onder water” en de vloeibare lpg zorgt voor smering/koeling.

De LPI installaties hebben ook in de tank een filter zitten, want stelt men dat is onderhoudvrij.

Ja sure als er nu problemen zijn met de kwaliteit van de lpg (meer een oorzaak van slechte slangen etc van het tankstation) dan kost je bij LPI ook een tank.

“Onze” lpg installatie heeft in de leiding een keurig bereikbare filter zitten, dus kan en moet (via onderhoudschema) vervangen worden.

Ik denk persoonlijk dat iedereen (regering/autofabrikanten/fabrikanten LPG installaties) allemaal (op elkaar) zitten te wachten op de specificaties van G4/Euro5

Het zal me (en dat is een persoonlijke mening) niets verbazen dat dan G4 als standaard verheven gaat worden maar welke installatie met de Jackpot naar huis gaat weten we nog niet.

Maar het is mij wel duidelijk dat “onze” lpg installatie heel wat meer te bieden heeft dan een standaard G3 systeem.

Toelichting:

Een Backfire is een explosie (luide knal) in het Luchtfilterhuis (dus vervangen) en tevens het risico dat je de rest van de looptijd met een bult op je motorkap rondrijd.

Heel verhaal geworden, ik heb geprobeerd als zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Mgr

Ruud

Frank schreef:

>

> Korte vraag n.a.v. jou bericht.

>

> Wat is het verschil tussen een G3 en een G4 installatie?

>

> Ik laat volgende week gas inbouwen en ben benieuwd wat

> standaard gemonteerd wordt door de Dacia/Renault dealer.

• Rudy

Maar nu even terug naar de vraag van Pieter,

Aanschaffen die lpg installatie, je rijdt het hele jaar door met een soort van vakantiegevoel.

Want geloof me maar het scheelt nu bijna 1 euro per liter, en dat verschil zal nog groter worden.

Mgr

Ruud

Pieter schreef:

>

> Ik heb een Dacia Logan 1.6 /105 pk bestelt,wil er lpg in

> laten bouwen,wie heeft ervaring met lpg in een logan mcv 1.6

> 105 pk.

• Frits

Denk er wel om dat er onder een 7 zitter een 63 liter tank wordt geplaatst.

Hiermee blijt de auto in de zelfde gewichtcatagorie

Zie een bericht van Dennis een aantal blz terug

• Frans

@Ruby:

Ik geloof direct dat wij een G3plus hebben (als leek kan ik het aan de buitenkant niet zien) maar één ding weet ik wel: 675km haal ik van geen kant en met 80% vulling is het echt afgelopen.

• Pieter

wat is het verbruik met lpg.

• pilo

Het gebruik van LPG in de 1,6.V16 is ruim 1 op 11.

Als je al benzine rijdt en je wil een gasinstallatie in laten bouwen, ga dan uit van je benzineverbruik + 10%. Het gebruik hangt af van je rijstijl en rijpatroon.Pieter schreef:

>

> .