Een lach en een traan

  • Cok

    Hallo Dacia vrienden,

    Na alle positieve berichten hier eens een wat mindere;

    Zaterdag 26 april vertrokken vanaf Uithoorn met mijn TEC caravan voor een 14 daagse vakantie in Valkenburg. Tot Utrecht zat ik mij te verbazen over het gemak waarmee de combinatie zich voortbewoog, tot plotseling de moter in begon te houden en het oranje lampje van het moter management begon te branden. Snel de combinatie naar de vluchtstrook gereden en uitgezet. Na een paar minuten gestart maar het lampje bleef branden. Er zat niet anders op dan de Dacia routeservice te bellen en een half uur later stonden we bij de Renault dealer Jongerius in IJsselstein. Omdat het rechter knipperlicht van de caravan op een vreemde manier werkte werd gelijk gekeken naar de bedrading van de trekhaak, hieruit bleek dat daar wel het een en ander mee mis was. Vooral de constante stroom was twijfelachtig aangelegd nl. direct op de kabelboom (een dikke gele kabel) met zo’n berucht doordruk stekkertje bij de pedalen en zonder aparte zekering. Jongerius twijfelde geen moment en begon direct met het verbeteren van de bekabeling. Na enige uren konden wij onze weg weer vervolgen, maar helaas na 10 km stonden wij wederom stil op de snelweg. Weer teruggesleept naar Jongerius werd het hele elektronische circuit onder handen genomen, ondanks dat het eigenlijk de vrije middag zou zijn van de monteurs. Eindelijk om 16:15 uur konden wij onze weg weer vervolgen en kwamen verder zonder problemen aan op onze vakantiebestemming. Tot er een week later een onheilspellend gerammel uit de uitlaat begon te klinken. Snel naar de Renault dealer Kerres in Heerlen gereden, alwaar werd geconstateerd dat de katalysator volledig vergruisd was en in brokjes in het volledige uitlaatsysteem zat. De volgende dag kon ik al terecht voor de montage van een nieuwe katalysator. Vanaf dat moment was er geen vuiltje meer aan de lucht en hebben wij de terugreis met veel plezier volbracht.

    Conclusie: ongeluk zit in een klein draadje, maar de service van de Dacia organisatie en dealers is TOP! En met de trekkracht van de MCV 1.6 16v zit het ook wel goed.

  • pilo

    Als ik het goed begrijp, onstonden de eerste problemen doordat de trekhaak, en dan met name de electrische aansluiting, niet goed gemonteerd was.

    Kun je me uitleggen of dat ook van invloed is geweest op het defect raken van de katalysator?

    Een beroerd begin van jullie vakantie, maar wel een snelle hulp van van de beide garages.

    Ik mag toch aannemen dat het allemaal onderd de garantie viel?

  • Tine

    Wat een pech. Wij hebben een 7 polige stekker bij de trekhaak en nemen van de zomer ons bagagekarretje mee. Zou dat dan ook problemen geven? Wij gaan naar Zuid Frankrijk en hopen natuurlijk niet zulke problemen te gaan ondervinden. Naar Belgie vorig weekende was geen probleem, dus als we verder gaan hoop ik ook niet. Ik ben natuurlijk verder geen techneut en misschien heeft dit berichtje niets met het probleem van Cok te maken, maar dat weet ik dus niet.

  • kees

    Ik denk dat het lampje van het motormanegement niets te maken heeft met de trekhaakstekker of hoe de kabels zijn aangelegd dit heeft de garage bij toeval ondekt .

    Dat de auto na een tijdje weer liep maar na 10km weer tegensputterde is de oorzaak van die lamba sonde deze is waarschijnlijk door kapotte kat te heet geworden of registreerde een fout mengsel.

    Maar was doorrijden helemaal niet mogellijk want sommige auto hebben een noodprogramma voor dit soort uitval mijn oude auto ( citroen Xantia ) had het wel.

  • Cok

    Mijn probleem zat vooral in de draad voor constante stroom, en deze is speciaal voor de koelkast in de caravan.

  • Cok

    Dit is inderdaad allemaal garantie en wordt absoluut niet moeilijk over gedaan.

    Wat wel onduidelijk is voor de Renault dealer: bij een Renault krijg je vervangend vervoer, bij Dacia absoluut niet. Dit leidt nogal een tot verbaasde reacties ook bij het personeel van het bergingsvoertuig.

    Ik wist hier wel van en stel dus geen eisen, wel merkte ik, dat als ik niet verder had gekund, Jongerius voor een oplossing had gezorgd.