reisje

  • brumpeer

    Voorheen werd de tocht door Duitsland met een focus 1.8 ghia gemaakt. Dat ging prima, hoor. MAAR met de MCV 1.6:8mpi gaat het echt beter.

    Op eerste plaats moest er een grote zware zaagmachine mee. Paste prima en kon via twee balken gemakkelijk in de grote bagageruimte worden geschoven door twee personen. Heel gemakkelijk vast te zetten met spanbanden aan die beugeltjes. Slimme Roemenen!

    Het rijden was wel wat anders dan met de focus. Met de focus scheurden we gewoon berg op berg af en dat gaf geen problemen. Nu moest er wat meer geschakeld worden. Waar de focus in z'n vijf gewoon doorging, aarzelde de MCV even bij hellingen en dan viel de snelheid wat terug. Dus even wennen: op tijd terugschakelen. Overigens meestal even naar de vier en lekker toeren maken om de snelheid vast te houden: doortrekken dus! Doet echt geen pijn… Als het wat langzamer moest ook wel naar de drie. En in de echte bergen met 10% helling en langzame snelheid natuurlijk in een nog lagere versnelling: de tweede. Het verbruik was fantastisch! Met snelheden op de Bahn tussen 140/150 km/h >>> 7,4 liter op 100 km. Dit is 1 op 13,5! Dat lag bij de focus met dezelfde snelheden en dezelfde wegen en rijgedrag 1 op 11…

    En inderdaad na de ritten van twee keer ongeveer 650 km met twee maal een korte koffiepauze kwamen we uitgerust op de plaats van bestemming aan.

    EN HET GELUID VAN DE 1.6:mpi IS NIET HINDERLIJK!!! Enig gezellig gebrom in het vooronder. De cd-speler begeleidt de reis prima; gesprekken zijn mogelijk bij deze snelheden.

    Kortom: fijne reis gehad.

  • Michel

    Nou klinkt weer goed. Ben blij dat het je allemaal is meegevallen.

    Ik ben zelf ook erg benieuwd naar de prestaties van de mijne. Ik heb maar een 1.4 maar ook die moet het allemaal makkelijk aan kunnen, ook al duurd het voor mij nog even voor we een lange rit gaan maken.

  • Remco Jan

    Ik ben benieuwd voor als wij komende zomer door Zwitserland naar Umbrie en terug via Frankrijk op vakantie gaan.

    EN qua geluid: is de 1.6mpi stiller dan de 16V? Als ik in onze MCV 120/130 rij dan vind ik het al behoorlijk rumoerig. Om de radio dan goed te kunnen horen, moet die behoorlijk hard staan.

  • brumpeer

    Nee, de 8:mpi is NIET stiller. Maar het geluid is niet hinderlijk. Véél verschil met de MCV:16V is er niet. Vergeleken met de focus is de MCV:8mpi wél behoorlijk stiller. Maar die was 9 jaar oud. Bij mij gaat het erom wat aanvaardbaar is en dat is het met onze MCV wel. Het gaat natuurlijk niet om een dure middenklasser van € 10000 of meer in aanschaf. Je maakt tenslotte wel een keuze! En het blijft toch veel auto voor betrekkelijk weinig geld. En binnen afzienbare tijd mogen die bmw's in Duitsland ook niet harder dan 130…

  • brumpeer

    Ik denk dat je vooral gebruik moet maken van de versnellingsbak. Die is daarvoor immers uitgevonden. Overigens door Louis Renault… Met de oranje eend van vroeger deed ik dat in 1972 ook en heel het dorp sprak schande van Brumpeers snelheid.

  • Reginald P.

    In de 1.6 MPI heb ik zelf te weinig ervaring, slechts enkele tientallen proef-kilometers…

    Wel weet ik dat ik zelf na ruim 700 kilometer leen-16v en nu bijna 4000 kilometer in m'n eigen 1.4 MPI (MET extra matje, welteverstaan…) die laatste niet zozeer per se op de decibel af als stiller ervaar, maar persoonlijk wel als werkelijk prettiger in ‘geluidservaring’, vooral boven de ‘120 op de teller’.

    Nadeeltje is dat de 1.4 MPI her en der wat kleine resonanties vertoont; soms moet je net even ietsje boven of onder ‘n bepaalde snelheid gaan zitten, maar qua toon vind ik de 1.4 MPI bij kruisen boven de ’120 op de teller' echt net een stukje prettiger, met of zonder radio aan…

    Mochten mijn d.h.z. isolatie-acties daarbovenop ook nog wonderen gaan verrichten, zal ik daar zekers melding van maken…

    ;)

  • brumpeer

    Inderdaad, het is persoonlijk. Bedankt voor de reactie en ik blijf belangstellend naar eventuele resultaten. Dè wel.