Benzine, diesel of Gas

• Marcel

Hoi allemaal!

Ik overweeg sinds kort een Dacia MCV 7-seater te kopen/leasen en ben dus een beetje aan het surfen.

Wat ik echter niet verwachtte was zo'n levendige Dacia-gemeenschap tegen te komen met een goed lopend forum, meetings en heel veel info van gebruikers, hobbyisten en fans. Erg leuk en ik zal het zeker blijven volgen!

Ik heb hem nog niet in het ‘echie’ gezien, maar door alle foto's en reacties ben ik erg enthousiast geworden en dat vergroot uiteraard alleen maar de kans dat het echt een Dacia MCV gaat worden.

Waar ik echter niet handig in ben is het bepalen wat voor mij nu het voordeligst is; rijden op benzine, diesel of gas. Zeker nu de dieselprijs steeds verder naar de benzineprijs toekruipt wordt de keuze lastiger. Ook de invloeden op de motorrijtuigenbelasting en later de kilometerheffing heb ik niet helemaal in beeld. Ik ben hier gewoon niet zo handig in.

Ik rijdt tussen de 20.000 en 30.000 km per jaar. Kan een van jullie mij met ervaren raad bijstaan? Vast bedankt!

Groetjes,

Marcel

• Remco Jan

Ik denk dat het bijna onmogelijk is hier een eenduidig antwoord op te geven. Als je de brandstofprijzen van de laatste tijd ziet, is er denk ik niemand die iets zinnigs kan zeggen over wat de kosten over een jaar of over een paar jaar is.

Daar komt dan nog bij dat een groot deel van de kosten door de overheid wordt bepaald en dat is zo mogelijk nog onvoorspelbaarder. Wie weet komt er wel een extra heffing voor auto's zonder roetfilter (ik zeg maar wat geks).

Het enige dat je kunt doen is een berekening maken op basis van de huidige cijfers en dan is diesel alleen nog maar interessant als je richting de 30.000 km gaat. Bij ons op het werk geldt voor leaseauto's dat je bij meer dan 25.000 km een diesel moet nemen. Maar die regel is al een paar jaar oud.

• Pilo

Als je LPG overweegt, is eigenlijk de enige keus de 1.6 16V motor.

Ik heb er nu ca. 7000 km mee gereden en het loopt als een trein.

Je merkt geen verschil met rijden op benzine. De 1.6 16V motor van Renault draait al een paar jaar mee en heeft bewezen zeer geschikt te zijn voor gas. Dacia geeft gewoon 3 jaar garantie en als je dat wil kan dat worden verlengd.

Gas is milieuvriendelijker dan benzine of diesel. Door de stijgende brandstofprijzen zakt het breekpunt. Dat ligt nu al bij de 14.000 km.

• Remco Jan

Ik las pas dat dat al bij 8000 km (of iets in die buurt) is. Het is natuurlijk wel de vraag wat de overheid doet als veel mensen overstappen van diesel naar LPG.

• Pilo

Aangezien LPG milieuvriendelijker is dan bezine of diesel kunnen ze moeilijk een mileiu argument aanvoeren om het rijden op gas duurder te maken.

Overigens is LPG een bijprouct van de olieraffinage. Aangezien deze bedrijfstak nog steeds fors groeit, ontstaat er steeds meer LPG. Bij een groter aanbod zou je geen prijsverhoging verwchten.

• Remco Jan

Men is creatief genoeg in Den Haag om toch iets te verzinnen….