Proefritje met de MVC Diesel 70 PK

  • Gunter

    Vandaag zijn we richting garage getrokken om eens gaan te informeren naar een MVC.

    Gisteren had ik al enkele Renault garages gebeld met de vraag waar er ergens in de showroom stonden en overal kreeg ik de deur op de neus, geen enkele in de showroom .

    Ik kende de MCV maar m'n vrouw enkel langs de buitenkant en dan nog van in het verkeer te zien (die 1 taxi dat er hier rondrijd).

    Uiteindelijk in Leuven (Belgiè) een dealer gevonden die er een staan had, dus wij daar naartoe.

    M'n vrouw was dadelijk verkocht, wat voor mij al een pluspunt was.

    Met de verkoper aan de babbel geraakt over mogelijke opties, versies en blablabla …. ik kende evenveel ervan als hij maar hij mocht het gerust uitleggen voor m'n vrouw (moest ik dat al niet meer doen ;-) .

    Het enige spijtige was dat er geen enkele mogelijkheid was tot een proefritje.

    Ja of ik moest naar Anderlecht, naar de nationale depot van Dacia en daar kon ik kiezen welke motors ik wou proefrijden. Ik mocht zelfs meerdere motors testen.

    Maar daar we met onze kleine van 15 mnd daar waren zag m'n vrouw het echt niet zitten om nog verder te gaan naar Anderlecht en daar mischien nog enkele uurtjes te vertoefen.

    Tja … ik wilde zo'n Dacia wel eerst eens voelen rijden …

    Uiteindelijk kwam er een vriendelijke man naar ons toe met de vraag of ik echt een ritje wilde maken met een Dacia MCV .

    Deze man bleek 14 dagen geleden een MCV gekocht te hebben (Laureate Diesel, weliswaar 70 PK) en was ter plekke met z'n MCV en indien ik wou mocht ik gerust een half uurtje rondrijden met zijn wagen !

    Die man meende het en ik ging in op z'n aanbod.

    Samen stapten we in z'n wagen voor een ritje van een goed half uurtje, ik aan het stuur, die man naast me en m'n vrouw bleef met kindje effe wachten in de garage (konden moeilijk de autostoel in die man z'n wagen gaan plaatsen).

    Ziehier m'n bevindingen.

    - zeer goede in-en uitstap.

    - goede zetels.

    - overzichtelijk dashboard.

    - ik dacht problemen te hebben met de dubbele achterdeuren om te kunnen zien in m'n spiegel maar dat valt heel goed mee.

    - de binneninrichting is van echt wel harde plastiek maar dat staat me net aan, dus goed. Deze inrichting doet me overigens hard denken aan de Fiesta en Fusion van Ford !

    - motor draait soepel en heeft een mooie “slag” of “tik”, ik weet niet hoe dit in Nederland word uitgedrukt, sorry.

    - sturen is soepel.

    - je zit ook echt relaxt in de bestuurderszetel, wat nog beter zal zijn met een armsteun welke deze vriendelijke man z'n wagen niet had.

    - wat me zeer aangenaam verraste (en dit is enkel een pietluttig detail) is het geluidje van de “clingoteurs” … “Wat is dat !!!???” hoor ik jullie Nederlanders zeggen ?! …richtingaanwijzers ;-)

    - Kortom, een zeer aangename verrasing dit ritje.

    Ik heb in dat half uurtje echter ook 2 belangrijke minpunten opgemerkt.

    - het type motor dat ik bestuurde was voor mij te licht (diesel 70 PK), ik zou denk ik zeker een 80 PK moeten hebben.

    - de veringen ! Je merkt echt wel dat de MCV een kruising is tussen een personenauto en een bestelwagen.Het bestelwagengevoel komt extreem naar boven wanneer je de vering objectief beoordeelt.

    Vooraan valt het zeker goed mee, maar ik ben de laatste 10 minuten van het ritje achteraan gaan zitten en bij elke verkeerdrempel was ik al te blij dat de MCV een hoog dak heeft want ik vreesde elke keer tegen het dak te tikken met m'n hoofd …

    De veringen van de MCV zijn imo tè hard ! Als ik er eentje aanschaf is dit het eerste wat men zal mogen vervangen denk ik, de veringen achteraan.

    Daar zou ik dan graag een soepelere vering zien onder komen.

    Ik denk wel dat dit mogelijk moet zijn, Renault heeft -tig soorten veringen in z'n gamma.

    Behalve dit ben ik verkocht voor de MCV.

    Ik denk wel te gaan voor een 85 PK diesel, wat dadelijk 600 € meer is, maar sorry die 70 PK is goed voor dagelijks verkeer maar als je gaat laden voor een vakantie denk ik dat je zult mogen duwen om een berg op te geraken ofwel moet je er hèèl stilletjes aan op rijden in een lage versnelling.

    Waar ik overigens ook door teleurgesteld ben is (en dit heeft niks met de auto op zich te maken) de gekke prijzen die men vraagt voor een metallickleurtje (300 € ) en een airco ( maar eventjes 900 € !!! ) .

    Als ik niet met een kind zat konden ze die airco eraf laten maar de voorbije weken was ik dikwijls blij een airco in m'n huidige Mondeo te hebben om deze op laagste stand te kunnen laten draaien voor de kleine.

    Maar alles bij elkaar ga ik maandag richting bank ;-)

    Btw : het model dat wij zouden willen (Laureate Diesel 85 PK met airco en mettalic komeet grijs) is op voorraad in de garage zelf.

    Wat wil zeggen dat we er binnen de week al zouden kunnen mee rijden !

  • Gunter

    … paar foutjes gemaakt..

    enkele malen MVC ipv MCV gezet (oa in topic titel) en eens 80 Pk ipv 85 PK.

  • Gino

    Geachte Gunther ,

    ik rij sinds november vorig jaar met een MCV 85 pk (eerste besteld in België) en heb reeds een 15.000 km op de teller staan.Uit ondervinding zou ik U ook de 85 pk aanraden.De veringen (5 zitter) zijn zelfs beter dan in mijn vorige auto (daewoo tacuma).Een fantastische wagen voor een gezin van vijf.Weet dat wanneer je met z'n allen in het voertuig zit je nog altijd een hoop boodschappen kan meenemen.Voor het verbruik reken ik op een gemiddelde van 4,5 a 5 liter op 100 km ( gemixt stad en gewone wegen) .Alleen wanneer je een snelheid aanhoud van +- 130 -140 zit je aan een 5,8 a 6,1 liter op 100 km.De airco kost wel iets maar brengt wel koeling in de wagen zoals we de laatste dagen hebben meegemaakt.

    Grts , Gino uit Lombardsijde

  • Mark

    Peroonlijk vind ik dat de vering nog best meevalt, maar als je het gaat vergelijken met een Mondeo is het inderdaat wel aanpassen (heb vroeger ook met een Mondeo gereden).

    Met de 70pk versie kom je heus ook wel in Spanje, ik deed het vroeger met een 1.4 tdi (70pk) en een caravan er achter.