Voor zover ik kan zien op de foto's is dit een zeer mooie wagen en zou hij niet enkel concurrentie kunnen opleveren voor de Clio (waarom enkel in Renault termen denken?) maar tevens voor de Corsa, Golf/Polo, Fiesta, …
Maar… bij het zien van de Sandero bekruipt er me een raar gevoel op toekomstvlak.
Het doet me allemaal denken aan het Skoda verhaal. Indertijd begonnen als een waar vehikel op 4 wielen en nu mee in de lijst van doorsnee wagens.
Niks meer waarop ze zich onderscheiden van de modale wagenbouwer.
Ik vrees dat Dacia met deze Sandero een teken geeft dat ze “meer” willen zijn dan een topper in prijs/kwaliteit.
Ze willen gaan meedraaien en spijtig genoeg gaan ze dan hun eerste “fans” verliezen want dan gaan we spreken over prijzen die op gelijke hoogte staan met het gros van de autos.
Ik zag hier daarnet al ergens staan dat de prijs van de Sandero quasi even hoog zal zijn als de MCV, word verwacht?
Wel, dan zijn ze geen haar meer goedkoper dan de eerste de beste Fiesta (hier in Belgiè toch niet) en zullen ze flink uit de hoek MOETEN komen willen ze hun goedje verkocht krijgen want in die prijsklasse is er een enorme slag om de klant.
Er is keuze genoeg en dan zal het grote deel van de bevolking nog steeds kiezen voor oude, vertrouwde merken ipv een nieuwkomer als er omzeggens geen prijsverschil meer is.
De Daciarijders van de “eerste generatie” die tevreden zijn met hetgeen ze nu maken zullen later vlugger teruggrijpen naar een Dacia. Maar nieuwe klanten moet je niet gaan zoeken als je je als “nieuwkomer” gaat willen nestelen tussen wagens van dezelfde klasse en dan bijna dezelfde prijs vraagt voor jou “onbekend” ding.
Conclusie : ik vrees ervoor dat de Sandero een totaal andere Dacia zal aankondigen dan wat we tot nu toe hebben gezien. Op alle vlakken, spijtig genoeg ook op de prijsverschillen tov gelijkaardige wagens.