Dacia Sandero = Clio Killer?

  • Avaka

    Sodemieter….die Sandero is in het echt toch wel een errug leuke auto. Groter dan ik had verwacht en met veel meer bagage ruimte dan je zou denken. Modern vorm gegeven auto met ronde lijnen. Nette uitrusting en keurig afgewerkt. Dit zou wel eens de 2e hit kunnen worden in Nederland en de rest van Europa. Renault heeft op de Dacia logan Sedan en de Dacia Logan MCV geen directe concurrent binnen het eigen segment. Maar deze nieuwe Sandero is een geduchte concurrent voor de Clio volgens mij. Tenminste als je in een Dacia durft te rijden.

  • Michel

    Ja dat kan je wel zeggen.

    Jammer dat ie niet op diesel gaat rijden alhoewel dat binnenkort toch ook geen lolletje meer is, maar ok als mijn 2e autootje vervangen moet worden maakt de Sandero een goede kans.

  • Remco Jan

    Als ze ook nog diesels gaan leveren wordt het waarschijnlijk helemaal een Clio killer. Door alleen benzineuitvoeringen te leveren, kunnen ze nog wat Clio diesels slijten in het lease segment.

  • De Fries

    Heb de auto nog niet van dichtbij mogen zien (zal zodra deze bij de dealer staat wel verandering in komen).

    Moet dan enkel nog een DS uitvoering van komen.

    DS= Dacia Sport met F4R 2.0 16v turbo motor als in de Megane RS.

    :)

    Dan is het qua prestaties een echte Clio Killer.

  • Gunter

    Voor zover ik kan zien op de foto's is dit een zeer mooie wagen en zou hij niet enkel concurrentie kunnen opleveren voor de Clio (waarom enkel in Renault termen denken?) maar tevens voor de Corsa, Golf/Polo, Fiesta, …

    Maar… bij het zien van de Sandero bekruipt er me een raar gevoel op toekomstvlak.

    Het doet me allemaal denken aan het Skoda verhaal. Indertijd begonnen als een waar vehikel op 4 wielen en nu mee in de lijst van doorsnee wagens.

    Niks meer waarop ze zich onderscheiden van de modale wagenbouwer.

    Ik vrees dat Dacia met deze Sandero een teken geeft dat ze “meer” willen zijn dan een topper in prijs/kwaliteit.

    Ze willen gaan meedraaien en spijtig genoeg gaan ze dan hun eerste “fans” verliezen want dan gaan we spreken over prijzen die op gelijke hoogte staan met het gros van de autos.

    Ik zag hier daarnet al ergens staan dat de prijs van de Sandero quasi even hoog zal zijn als de MCV, word verwacht?

    Wel, dan zijn ze geen haar meer goedkoper dan de eerste de beste Fiesta (hier in Belgiè toch niet) en zullen ze flink uit de hoek MOETEN komen willen ze hun goedje verkocht krijgen want in die prijsklasse is er een enorme slag om de klant.

    Er is keuze genoeg en dan zal het grote deel van de bevolking nog steeds kiezen voor oude, vertrouwde merken ipv een nieuwkomer als er omzeggens geen prijsverschil meer is.

    De Daciarijders van de “eerste generatie” die tevreden zijn met hetgeen ze nu maken zullen later vlugger teruggrijpen naar een Dacia. Maar nieuwe klanten moet je niet gaan zoeken als je je als “nieuwkomer” gaat willen nestelen tussen wagens van dezelfde klasse en dan bijna dezelfde prijs vraagt voor jou “onbekend” ding.

    Conclusie : ik vrees ervoor dat de Sandero een totaal andere Dacia zal aankondigen dan wat we tot nu toe hebben gezien. Op alle vlakken, spijtig genoeg ook op de prijsverschillen tov gelijkaardige wagens.

  • Remco Jan

    VOor SKoda is dat beleid anders goed uitgepakt. Ze verkopen nu meer dan in de tijd dat ze simpele vehikels bouwden. Het lijkt erop dat Renault het VW trucje (succesvol) gaat nadoen.

  • Remco Jan

    Doet Dacia eigenlijk iets in de rally sport? ZO ja, dan kunnen ze daar op meeliften door inderdaad een echte motor in de Sandero te stoppen.

  • razvan

    Dacia wil meer jeugdige kopers trekken en dan zal je met een wat compacter en frisser ontwerp moeten komen. Thuisland Roemenie verandert en dus zal ook Dacia veranderen, dat is logisch. Maar een Sandero is verder gewoon een Logan hoor, dus die vergelijking met Skoda vind ik niet terecht.

  • Reginald P.

    Nou Gunter…

    Ik ben het helemaal met ‘razvan’ eens; korter en duidelijker kan je het ook niet zeggen: “…een Sandero is verder gewoon een Logan…”

    Hou daar nou met die prijs ook maar gewoon rekening mee (en dan bedoel ik dus de Sedan, niet de MCV..!) en dan zou de conclusie wel ‘s kunnen zijn, dat Dacia Skoda niet ’achterna gaat', maar juist wel ‘s lering getrokken zou kunnen hebben, uit de ’fouten' die Skoda gemaakt heeft.

    Skoda kan nu echter niet meer terug; is ‘omhooggegroeid’ naar 'n ander marktsegment. En Dacia vult precies dàt nu aan de onderkant weer aan, en als ik het zo inschat en de slimme manier zie waarop ze dat doen -heb je de Sandero ECHT goed bekeken?-, verwacht ik niet dat ze die strategie voorlopig los zullen gaan laten…

    Reginald

  • Tom

    Het hele beleid van Renault is juist erop gericht om Dacia de onderkant van de markt te laten vullen. Dit wordt verder gedaan met gelijke modelen in andere wereld delen die dan als Renault of Nissan op de markt worden gezet. Het kan natuurlijk best zo zijn dat Dacia in de toekomst ook andere luxere modelen op de markt zet maar dan nog steeds tegen lagere prijzen. De concurentie zit namelijk ook niet stil.