voetverlichting

• Roemeense Hummer (Ad E)

tipje voor de doe het zelver die een beetje thuis is in de electronica.

De binnen verlichting van onze MCV koets is bedienbaar middels de afstandbediening op de sleutel . Om het voet (bodem) gedeelte ook te verlichten heb ik gekozen voor het volgende.

2 led strips van elk 8 leds gemonteerd aan de onderzijde van het dashbord. De positive draad (gezekerd) verbonden met de 15 amp zekering tbv de binnenverlichting (zekeringkastje aan linker zijkant dashbord) .

Om nu deze ledstrips tegelijk met de binnenverlichting te ontsteken en ook gebruik te maken van de vertraging moet je de negatieve draad verbinden met de witte draad van de binnenverlichting.

Waar zit deze witte draad ????

Als je de rubber deurstrip van het linker voor portier (gedeelte dat tegen de voorraamstijl zit) losneemt kun je de kunststof raamlijst er afnemen door te trekken. Je ziet dan een zwarte kabel. Snij deze ommanteling iets open want daarin zitten 3 draden, tw rode is permanente +12v, de zwarte is permanete massa en de witte (massaschakeling met vertraging). Verbindt nu de negatieve draad van de led verlichting met deze witte draad.

Als je nu de binnenverlichting ontsteekt wordt ook het voetengedeelte geheel verlicht. Als je dan bv een rode of blauwe ledstrip neemt geeft dit een leuk effect.

Ik heb gekozen voor led's ivm de geringe belastbaarheid voor het vertraging-ic.

Je kunt daar ook lampjes voor gebruiken maar dan niet te zwaar.

• Remco Jan

Leuk, maar waarom zou je je voeten willen verlichten?

• Johnny Logan

Ik vermoed dat je dan beter je veters kan strikken in het donker.

• piewie

twee keer fout:

1: Waarom zou je je voeten willen verlichten is typisch een vraag van een Dacia rijder. Een rijder van een willekeurig andere goed lopend merk auto zou meteen antwoorden met: Geweldig, vanaf welke versie? Want het gaat meestal niet om de handigheid maar om de heb.

2: Als je beter je veters wilt strikken in het DONKER, dan moet je geen voetenlampjes nemen. Dan strik je ze in het licht ;-)

Maar als moeders onderweg nog even haar benen wil harsen zijn die lampjes wel handig. :-)