Hoofdsteunen

• Marcel

Hallo allemaal.

Mijn Dacia MCV 1.6 Laureate 16V bevalt meer dan prima.

Wat me alleen opvalt is dat de hoofdsteunen van de voorste stoelen slechts in 1 stand staan en niet verstelbaar zijn, of ik moet ergens overheen kijken.

Nou staat mijn stoel redelijk ver naar achter en de rugleuning ook redelijk in standje “lig” dus wat dat betreft kan het ook aan een onnatuurlijke houding van de bestuurder liggen maar dat betekent dat de hoofdsteun relatief ver van mijn hoofd af staat, en dus in geval van een botsing achterop de bekende whiplash….terwijl zo n hoofdsteun dat toch enigszins zou moeten voorkomen.

Is iemand dat al eens opgevallen en/of zou er een creatieve oplossing bestaan ?

Ik ben benieuwd

Marcel

• Marcel

Even aanvullend, omhoog en omlaag kan wel natuurlijk, maar het gaan mij om naar voren of iets dergelijks…..

• Reginald P.

Hoi Marcel,

Is mij inderdaad ook opgevallen als -i. verg. m. de meeste Renaults- ‘n nadeeltje van de ’budget-approach' van Dacia.

Je zou e.e.a. natuurlijk op kunnen vangen (of is dat ‘opvúllen’..?) door ‘n kussentje van ’t één of ander soort en 2 elastieken banden. Dat soort dingen zijn volgens mij zelfs wel als specifiek daarvoor bedoeld produkt in de ‘aftermarket’ accessoirehandel te vinden.

Niet zo'n esthetisch charmante oplossing echter, natuurlijk… Nu is naar mijn indruk die hoofdsteunbevestiging over het geheel van de goedkopere Renault- en Dacia-modellen behoorlijk gestandaardiseerd; dezelfde dikte ‘pinnen’, van eenzelfde breedte daartussen, en met hetzelfde ‘weerhaakjes’- hoogteverstelsysteem; hetzelfde soort ‘houders’ in de stoelleuningen.

Een nieuw (en WEL in hellingshoek verstelbaar) onderdeel -in een wel even uit te vogelen bijpassende kleur- bestellen uit een Twingo of Clio of Kangoo of Mégane of zelfs Trafic of Master of welk model dan ook is natuurlijk mogelijk. We kennen ondertussen echter allemaal het gezever met bij een Renault-dealer te bestellen onderdelen en de daarvoor benodigde 10-cijferige bestelnummers: niet altijd even eenvoudig en snel voor elkaar te krijgen, blijkbaar…

Je zou dus ook (de) wat (grotere) sloperijen eens langs kunnen gaan. Het voordeel daarvan is ook, dat je gelijk kan proberen of kleuren staan en of de boel echt past… Ik kan me vooral uit het vorige type Kangoo (maar ze zullen vast ook in andere typen zitten) exemplaren herinneren, die bovenaan een mooi scharniersysteem hebben zitten, dat de voorste helft van de steun mooi naar je hoofd toe kan manoeuvreren, maar misschien zijn er ook nog wel andere, voor jou meer passende varianten.

Succes!

Reginald

• Pilo

Slim Reginald, slim!!!