Leaseprijzen Dacia

• Remco Jan

Ik kreeg net de laatste leaseprijzen binnen:

- DACIA LOGAN 1.5 DCI 70 MCV 5P LAUREATE, 721 Euro/maand

- OPEL ASTRA 1.7 CDTI 5-DRS BUSINESS 81KW, 724 Euro/maand

Nog niet zolang geleden was een Dacia toch nog een stuk goedkoper dan een Astra.

Gebruikt zo'n Renault diesel zoveel meer brandstof dan die van andere merken? Meganes zijn ook veel meer in leaseprijs gestegen dan andere merken.

• Remco Jan

Nog een aanvulling: een Octavia Combi kost 711 euro en een Focus station 710.

• Avaka

Heeft volgens mij met de afschrijving te maken. Ik bedoel de restwaarde als de lease termijn om is. Dure auto's zijn in onderhoud veel kostbaarder maar hebben een veel hogere restwaarde. De goedkope Dacia kost weinig bij aanschaf en ook weinig in onderhoud maar de restwaarde wordt erg laag geschat.

Dat zou nog best eens mee kunnen vallen trouwens maar er zijn domweg nog geen praktijkcijfers.

• Diesel

Bij welke lease maatschappij en bij welke kilometer standen/looptijd?

Kijk bv op Directlease, tel er gemiddeld 30 euro p/mnd bij op voor een andere lease maatschappij, kom ik niet an die 721.

Je lease voorwaarden zijn belangrijk, kijk daar maar eens naar.

• Remco Jan

3 maanden geleden was de afschrijving vergelijkbaar en toen koste de Dacia nog zo'n 650 euro in deze prijslijst. Dus dat zal het niet izjn.

• Remco Jan

De leasemaatschappij en leasevoorwaarden zijn voor alle auto's die ik noem gelijk.

• Remco Jan

Ik heb het nog even besproken met de leasecoordinator: de leasemaatschappij onderhandelt met de “traditionele” leveranciers (Ford, VW, Opel, Renault) veel harder om de prijs zo laag mogelijk te krijgen.

Voor de kleinere merken loont het niet om hard te onderhandelen omdat de vraag er niet is en hanteren ze de standaardprijzen. Het verschil in inkoopprijs voor en Astra, Focus, Golf e.d. en bijv. een MCV is dan ook een stuk kleiner dan voor een particulier. Het kan natuurlijk ook een kip-en-ei kwestie zijn. Als een MCV duurder is dan een andere stationwagen zal de vraag er ook niet gauw komen natuurlijk. Hoogstens door de wat lagere bijtelling, maar dat is (bij ons op het werk) meestal geen argument.