Standverwarming webasto ervaring

  • Chinnie

    Hoi , heeft er iemand ervaring met standverwarming in de MCV , in mijn vorige wagen had ik het ook. ( maar vind het nu te veel geld )

    Het merk wat ik had was webasto.

    Wat het is cq kan kun je zien door op onderstaande link te klikken.

    http://www.webasto.nl/am/nl/am_auto_heaters_449.html

    als je er ervaring mee heb hoor ik het graag.

  • Johnny Logan

    Voor mij voldoet de AC van het Pack Exclusiev voldoende. Wat zou de meerwaarde van webasto zijn?

  • Reginald P.

    Hé Johnny,

    Is ‘n standkachel vergelijken met airco niet ’n beetje ‘appels met peren’..? Die ‘verkoelingsfunctie’ (ZONDER airco, dus, voor de duidelijkheid…) voor de zomer, van zo'n standkachel, is slechts ‘n min of meer toevallig ’bijprodukt'; het gaat bij die standkachel voornamelijk om het -in koudere jaargetijden- voorverwarmen van je motor en je interieur.

    (Laat je echter niet in de luren leggen: je motorOLIE is dan nog steeds zo goed als koud, en DAAR gaat het eigenlijk om, dus pas alsnog op met meteen te enthousiast ‘gassen’ bij koud wegrijden..! ;) )

    Nu is het nog niet echt koud geweest sinds ik mijn Logan heb, wel heb ik al ervaren dat het koelwater van de 1.4 dusdanig snel opwarmt, dat ‘n standverwarming voor mijn MCV (die altijd buiten staat) totaal overbodig zou zijn; als je de motor even 5 minuten met respecteert (en dus zelf even in de kou blijft zitten) -niet stationair draaien maar gewoon rijden!-, heeft ’ie daarna meteen al zoveel ‘over’, dat er grote hoeveelheden warme lucht het interieur binnenkomen.

    Reginald

  • Johnny Logan

    Oké, ik weet nu wat een standverwarmer is, dank je Reginald. Als het erom gaat om je motorolie te verwarmen is dit dus een nutteloos apparaat! Als het erom gaat om je motor en interrieur van je auto te verwarmen kan je gerust gaan rijden met de kachel uit en na ca. vijf minuten rijden de kachel aanzetten.

    Het onwasemd wel de ruiten, maar dat doet de airco ook…………………

    Vandaar dat ik nooit heb gehoord van een Standverwarming. Het is geloof ik een apparaat zonder toegevoegde waarde.

  • Reginald P.

    Precies, Johnny, je vat het exact samen. Het moet echt om extreem Skandinavische omstandigheden gaan, wil standverwarming enig nut hebben…

    ;)

  • Maloud

    Reginald P. schreef:

    >

    > Precies, Johnny, je vat het exact samen. Het moet echt om

    > extreem Skandinavische omstandigheden gaan, wil

    > standverwarming enig nut hebben…

    >

    > ;)

    Mijne heren,

    Uit mijn verleden waarbij ik o.a. werkzaam was bij een bedrijf voor ‘fijn mechanische constructies en prototype bouw’ (invalideauto's) kun je misschien indenken dat iemand met bijvoorbeeld reuma niet zo lekker zit in een steenkoude auto. Ook iemand in een rolstoel ziet niet echt kans de ruiten vrij te maken van ijs en sneeuw.

    Voor mensen met een lichamelijke handicap is de standkachel een uitkomst. Een 15 minuten voor het vertrek wordt de kachel d.m.v. een afstandsbediening of een tijdklok ingeschakeld en als de berijder bij de auto komt kan hij instappen :D

    De standkachel kan dus wel degelijk nut hebben in Nederland !!!

  • Johnny Logan

    Voor die groep mensen is het dan zeker een uitkomst!

  • Avaka

    Over standverwarming heeft men momenteel net zoveel vooroordelen dan toen de Airco nog niet was ingeburgerd in Nederland. Wanneer heb je in Nederland nou airco nodig? Die paar tropische dagen per jaar….. Ondertussen kennen we allemaal de voordelen.

    Probleem met de op zich zeer nuttige standverwarming is dat het nogal duur is. Prijzen met afstandbediening liggen al gauw tussen de 1000 en 1200 euro. Dat is veel geld en dat weerhoudt mij ervan om het aan te schaffen.

    Zou me niet verbazen als het binnen afzienbare tijd verplicht wordt om standverwarming te hebben ivm de enorme emissie van een koude start.

    Saab heeft toch een serie auto's gehad met een soort thermosfles in het koelsysteem opgenomen? Zodat je de restwarmte van de dag ervoor kon gebruiken voor een ‘warme’ start.

  • Reginald P.

    Ik werk ondertussen al jaren in de zorg voor verstandelijk en lichamelijk beperkten; de vervoersaanpassingen voor deze doelgroep zijn me bekend en (gelukkig) een uitzondering, zoals er zovele uitzonderingen zijn. Daar hadden we het hier niet over, want dan wordt ELKE aanpassing aan je Logan van wat voor aard dan ook een eindeloos gesprek. Er is altijd wel IEMAND die…

    :wink:

    En gelukkig heb ik geen vervuilende airco, dan hoef ik dus ook gelukkig ter compensatie niet zo'n blijkbaar enorm ‘eco-friendly’ standkachel…

    :D

  • Avaka

    Met Eco-friendly doelde ik meer op de ‘thermosfles’ constructie Reginald! :D