Hé Johnny,
Is ‘n standkachel vergelijken met airco niet ’n beetje ‘appels met peren’..? Die ‘verkoelingsfunctie’ (ZONDER airco, dus, voor de duidelijkheid…) voor de zomer, van zo'n standkachel, is slechts ‘n min of meer toevallig ’bijprodukt'; het gaat bij die standkachel voornamelijk om het -in koudere jaargetijden- voorverwarmen van je motor en je interieur.
(Laat je echter niet in de luren leggen: je motorOLIE is dan nog steeds zo goed als koud, en DAAR gaat het eigenlijk om, dus pas alsnog op met meteen te enthousiast ‘gassen’ bij koud wegrijden..! )
Nu is het nog niet echt koud geweest sinds ik mijn Logan heb, wel heb ik al ervaren dat het koelwater van de 1.4 dusdanig snel opwarmt, dat ‘n standverwarming voor mijn MCV (die altijd buiten staat) totaal overbodig zou zijn; als je de motor even 5 minuten met respecteert (en dus zelf even in de kou blijft zitten) -niet stationair draaien maar gewoon rijden!-, heeft ’ie daarna meteen al zoveel ‘over’, dat er grote hoeveelheden warme lucht het interieur binnenkomen.
Reginald