Sinds afgelopen weekend parkeert elke dag een Dacia Logan MCV 1.6 16V 105 Laureate (5 zitter) voor mijn huisdeur en hij voelt zich hier thuis. Zijn baasje geniet van die schitterende verschijning in Gris Platine en inmiddels is deze jongen al aardig gewend aan zijn plekje aan het eind van een doodlopende weg, temidden van dat nog frisse groen. Een fraaiere plek kan ik mijn toekomstige metgezel nauwelijks bieden.
Inmiddels heeft hij ( ik kan weinig vrouwelijke eigenschappen of kenmerken ontdekken) al kennis gemaakt met onze buren, net over de grenzen. Waarschijnlijk is hij de meest zuidelijke Dacia Logan MCV binnen NL want hij huist enkele kilometers oostelijk van Vaals en Aken in de regio Mechelen - Epen – Vijlen (postcode 6281 PA). Binnen enkele minuten ben ik vanuit dit meest zuidelijk hoekje van Limburg even in Duitsland en even later weer in België. Boodschappen doen wordt een beetje puzzelen (prijzen vergelijken) Het kwartje van Kok is nog nooit uit mijn portemonnee gekomen.
Door verandering van baan moest ik mijn huidige lease auto vervangen door eigen vervoer. Mijn budget (10 tot 15.000 Euro) leverde ongeschikte kleine auto’s op (ik wil LPG rijden) of heel wat duurdere exemplaren. Tweedehands belandde ik in een markt van ca. 3 jaar oude auto’s met ca. 150.00 km op de teller. Zelf heb ik al 7 jaar een gemiddelde van 50 tot 55.000 km onder mijn wielen voorbij moeten laten. Dan is die optie voor een nieuwe, maagdelijke auto (toch vrouwelijk ?) binnen mijn budget natuurlijk een aantrekkelijk alternatief. Ik had immers de Dacia Logan MCV al veel langer in het vizier als potentiële opvolger.
Een bezoekje aan een Renault garage leidt tot een offerte ( zeker nadat de poetsvriendelijke grijze variant in voorraad was). Na het weekend hebben we de offerte omgezet in een koopcontract en diezelfde week kon ik mijn Dacia ophalen (levertijden ??????? sorry aan allen in 2007 die meer dan een weekje nodig hadden om hun Dacia te verwelkomen). Helaas moet mijn Dacia na 2 weken terug naar de garage want dan mag mijn benzine-uitvoering echt aan het gas (LPG).
Wonen, leven en tanken in een grensregio heeft beslist vele voordelen want je shopt waar je wilt. Duitsland en België liggen in vogelvlucht 3 tot 4 km oostelijk of zuidelijk vanaf mijn woonplekje. Als men Duitse of Belgische benzineprijzen vergelijkt met NL, weet je dat je nooit in NL moet tanken. Naast Diesel zijn op dit moment de prijzen in België bijzonder aantrekkelijk. Zo kun je per liter rekenen op bijv. 145,5 (euro 95), 132,3 (diesel) en 49,5 voor LPG. Met deze prijzen zal NL dus nooit een liter brandstof aan mij kwijt raken en ik zou dus nooit op het randje van het continet willen wonen ;-)
Mijn Dacia zal dagelijks vroeg uit zijn veren moeten want om 05.00 uur wil zijn baasje richting Eindhoven. Tegen 17.00 uur hoopt hij de Dacia weer voor zijn voordeur rust te bieden. Grappig is dat de afstand tot mijn werkplek in Eindhoven plotseling toeneemt van 104.6 km tot 108.9 km maar jullie (her)kennen dit verschijnsel. Ook vermeldenswaard is dat bij de huidige 1033 km een gemiddeld verbruik wordt weer gegeven van 7.3 per 100 km (ofwel ongeveer 13.5 km per liter). Ik had hier beslist een hoger gemiddelde verwacht dus niet alleen mijn portemonnee is blij. Mijn Golf Variant had een vergelijkbaar verbruik dus 80 tot 85 liter per week voor ca. 1100 km (inclusief privé-ritten).
Nu even met de botte bijl en de hogere wegenbelasting even buiten beschouwing gelaten: Gelet op de NL prijzen voor LPG ( actuele prijzen ca. 161 tot 165 eurocent per 05 juni 2008) is tanken over de grens een slimme zet. Even links- of rechtsaf bieden diverse mogelijkheden ( België en Duitsland) en bijzonder aantrekkelijke of goedkope tankstations op enkele km. afstand maar buiten NL. LPG tanken in BE bespaart per liter ca 10 of meer eurocenten. Het rijden op LPG biedt dus duidelijke verschillen tot ruim 1 Euro per liter tov. van benzine en iets minder als men dieselprijzen vergelijkt. Ik bespaar dus op LPG minimaal een dikke 10 cent en na volgende week een dikke euro ( door mijn overgang van benzine naar LPG). Simpel rekenen (zonder de verhoogde belasting) betekent dit dat ik per week 85 liter benzine ook grofweg 85 euro bespaar ( bij LPG). Na 30 weken is mijn investering in een LPG installatie ( ca. 2000 Euro) terug verdiend ( maar de belasting verhoogt deze periode ietwat).
En de wagen zelf? Waarschijnlijk is hij blij met zijn bestuurder en zijn te verwachten carrière.
Als bestuurder ben ik uitermate tevreden over de wagen en zijn prestaties. Enkele collega’s bleken plots geïnteresseerd, zeker toen ik prijzen noemde. Natuurlijk is er die BMW-fanaat die…… etc. Als ik nu weer moest kiezen, werd het weer een Dacia. De auto is voor mij een vervoermiddel en dient te voldoen aan een aantal basisprincipes ( o.a. veiligheid). Alle toeters en bellen ofwel accessoirs zijn voor mij niet van belang. De Dacia bood die basis keuze en dus volgde ik deze mogelijkheid die zich ontwikkelde tot realiteit.
Ik hoop over 4 tot 5 jaar nog steeds over deze wagen te kunnen berichten ( en na te denken over zijn opvolger maar dat mag hij niet weten). Als Dacia en ik nog steeds dezelfde richting volgen, kan de productie met een exemplaar omhoog. Het is aan Dacia om hun kwaliteit te bewijzen. Ik weet dat enkele dagen te kort zijn om tot en reëel beeld te komen maar ik wilde toch even een beeld schetsen.
Groeten
Henri