toerental stationairdraaien

  • Edward J.

    Even een technisch vraagje tussendoor!

    We hebben een 1.6 16V sinds vorig jaar zomer en zo nu en dan blijft de stationair ‘hangen’ en blijft het ‘gas’ relatief langer hangen (tov onze voorgaande Opel) als je van de ene versnelling naar de andere gaat. De auto blijft gevoelsmatig in een hoog toerental hangen bij het ontkoppelen. Dealer geeft aan dat dit bij de nieuwe norm hoort mbt CO2 uitstoot(?).

    Ook komt het soms voor dat de auto in een hoger dan normaal stationair toerental blijft hangen. Bv als je ontkoppelt/ koppeling hebt ingetrapt en even stilstaat.

    Heeft iemand een zinvolle aanvulling op dit verhaal? Bij voorbaat dank.

  • elfred

    Hoi,

    Stappenmotor of gasklep/klephuis kan daar de oorzaak van zijn.

    vorig jaar ook gehad.

    Elfred.

  • Jan

    Edward J. schreef:

    > We hebben een 1.6 16V sinds vorig jaar zomer en zo nu en dan

    > blijft de stationair ‘hangen’ en blijft het ‘gas’ relatief

    > langer hangen (tov onze voorgaande Opel) als je van de ene

    > versnelling naar de andere gaat.

    Zelfde motor in een sedan en ik vind dat bij schakelen het toerental minder snel zakt dan ik bij de vorige auto gewend was. Maar dan altijd en beslist niet af en toe dus het is een eigenschap van de motor lijkt mij. Het was wennen maar meer niet.

    > Ook komt het soms voor dat de auto in een hoger dan normaal

    > stationair toerental blijft hangen. Bv als je ontkoppelt/

    > koppeling hebt ingetrapt en even stilstaat.

    Heb je een airco? Dan heb je dat gedrag. Het stationair toerental wordt hoger als de airco vermogen vergt. Maar zonder airco aan is het stationair toerental bijzonder stabiel.

    mvg, Jan

    >

    > Heeft iemand een zinvolle aanvulling op dit verhaal? Bij

    > voorbaat dank.

  • Vinnie

    bij warme motor precies 750 toeren :-)

  • Jan

    Vinnie schreef:

    > bij warme motor precies 750 toeren :-)

    Klopt, behoorlijk precies en constant ook, en het stationair toerental is gelukkig niet zo erg temperatuur afhankelijk als bij ouder auto's. De electronica doet zijn werk goed.

    mvg, Jan

  • Reginald P.

    Hoi Edward,

    Binnen dit

    gerelateerde onderwerp heb, bijvoorbeeld, ik, er al eens iets meer

    over gezegd. Misschien zie je er iets tussen staan wat behulpzaam kan zijn.

    Succes,

    Reginald

  • Reginald P.

    Sorry, zo:

    en zo:

    is het makkelijker klikken…

  • Reginald P.

    OK, ik heb duidelijk nog ‘n kop koffie nodig, want het gaat nog steeds niet helemaal zoals ik voor ogen had… Maar je volgt ’t waarschijnlijk wel!

    ;)

  • Edward J.

    Bedankt voor de reactie, geeft in ieder geval iets meer munitie bij de dealer.

    Thnx

  • Edward J.

    Hoop dat de koffie lekker heeft gesmaakt!

    Het doorlinken ging helemaal goed. Het is zeker niet een combinatie met het gebruik van de airco (heb ik inderdaad ook op gelet). Het gebeurt incidenteel en dus zeker niet schokkend, wel vind ik dat een nieuwe wagen dit soort “hikjes” niet zou hoeven hebben.

    Enfin, alvast bedankt voor het meedenken. Prettig weekend allen.

    Gr. Edward