toerental stationairdraaien

  • kees

    Ik denk dat het toerental even hoog blijft hangen ivm de nog niet verbranden gassen dit probleem komt vaker voor bij euro 4 motoren .

    Het toerental blijft even een seconde of anderhalf wat hoger zeker als je hem flink doortrekt gebeurt om de nog onverbranden gassen te verbranden.

  • Jan

    kees schreef:

    > Ik denk dat het toerental even hoog blijft hangen ivm de nog

    > niet verbranden gassen dit probleem komt vaker voor bij euro

    > 4 motoren .

    Aha, zit dat er achter. Leve het milieu zeker :-)

    > Het toerental blijft even een seconde of anderhalf wat hoger

    > zeker als je hem flink doortrekt gebeurt om de nog

    > onverbranden gassen te verbranden.

    Dat verklaart direct waarom ik het het meest ervaar bij optrekken in de 1e versnelling (zeker als ik haast heb) want dan zit je al heel snel bij hogere toerentallen.

    Weer wat geleerd op mijn vrije dag

    mvg, Jan

  • kees

    Probbeer eens wat rustiger op te trekken en op tijd te schakellen je zult zien dat dan de klacht niet meer aanwezig is.

  • Avaka

    De 1.6 16V heeft al 80% van zijn koppel bij 2000 toeren. Probeer te schakelen rond de 2500 toeren.Dat is niet langzamer dan woest doortrekken naar de 5000. En het is veel zuiniger. Toeren=verbruik!. Lees eens iets over ‘het nieuwe rijden’. :)

  • Edward J.

    Bij mij gebeurde het inderdaad van 1 naar 2e versnelling, en had niet zozeer te maken met te hard doortrekken naar een te hoog toerental. Heeft er alle schijn van dat het meer iets mechanische is, dan iets computermatig, want als je het gaspedaal even aantikte dan viel het toerental weer terug.

    Edward

  • Johnny

    hallo iedereen, hier een Dacia Dokker gekocht, van de eerste km merkte ik dat dit toch niet klopt, probleem is als ik aan het rijden ben, en bij het ontkoppelen voor een hoger of lager versnelling te nemen, dan blijft hij op zijn toerental hangen, niet altijd, maar soms kan je wel tot 5 tellen, dan gaat hij naar zijn stationair toerental, je rijd zelf gewoon op de autostrade, 120km/u en je neemt een afrit dan schakel je terug naar een lager versnelling, dan blijft hij ook meestal hangen, soms als je gewoon rijd en er is iemand mee laat ik dit soms zien, omdat ik ook wil bewijzen van, ik ben dat niet hé ! je rijd en je hebt bv: 3000toeren, bij ontkoppelen maar de wagen loopt nog hé, sta niet stil, gewoon ontkoppelen terwijl je rijd, dan blijft deze hangen, bij al mijn andere wagens viel het toerental onmiddelijk naar beneden, bij deze blijft hij soms hangen, en soms verhoogt het nog, je rijd en hebt 3000toeren, ik ontkoppel dan valt hij naar 2500toeren gaat terug naar 3000toeren en dan terug naar 2500toeren en dan naar 1000-1100 toeren, en dat terwijl de koppeling is ingedrukt, aan een voetpad laat ik de mensen ook altijd voor, je vertraagt en doet teken van steek maar over, maar ze kijken dan van, je wagen draait hoog, je hoort dat ook, en plots is hij dan weer normaal, ik heb hem nu 5maanden en hij blijft dit doen, heb dit in het begin doorgegeven aan de garage. de brandstof in het begin op aanraden van de garage was 98 en nu rijd ik op 95 want hij doet het toch bij verschillende brandstoffen. in de garage zeggen ze dat dit normaal is, het zou te maken hebben met een tussengas, ik begrijp dit niet, nu moet het lukken een kameraad van mij koopt net dezelfde maar een diesel, deze heeft dat niet, is toch raar als je ontkoppelt dat deze even blijft hangen, kan wel 5 seconden zijn, is dat nu zo bij nieuwe auto's of moet ik eens bij iemand anders te rade gaan, ik heb wel nog vele jaren garantie, anders geen probleem met de wagen, rij maar 200km of 300km aan een stuk op de autoweg, nooit zal de wagen pruttelen, of schokken, maar wil je schakelen dan moet je ontkoppelen en dan blijft hij meestal hangen voor een tijdje, of als je zeer vlug bent heb je dat minder, omdat de motor dan weer zijn toeren neemt. is raar om uit te leggen hé, de garagist heeft er ook mee gereden, en zegt dit is normaal, is een tussengas. ik denk dat dit niet juist is. maar wie ben ik hé !

  • Thei

    Is niet normaal,dus terug naar de dealer.

    Voor de 1.6 SeC Duster(dezelfde motor) is er een software update geweest die het euvel verhielp.

    Dokkers rijden minder van,maar ik heb er een van juli dit jaar die het probleem ook heeft,heb nu 10000km gereden dus over een paar maanden zijn eerste beurt,dan kan mijn dealer meteen een software update toepassen.

    De Duster had er meer hinderlijk last van dan de Dokker.

  • Johnny

    hier vorige week ook geweest en geen update zeggen ze, hij doet het nog altijd, is precies of ik niet rijden kan, je ontkoppeld en de motor gaat naar 2000 of 3000 toeren, blijft 6 sec hangen en daald dan terug naarnormaal, als ik deze gekocht had, en ik dit melde, zei de garagist het is een dubbelegas die daar op zit, nu zegt hij dat ze dat allemaal een beetje hebben. ik ga denk ik eens elders kijken of er iemand kan helpen, pas op de motor start en rijd super goed.

  • Johnny

    is nu opgelost, blijkbaar iets langer moeten wachten voor de update, zeer tevreden nu.

  • Duster II

    Wat ik merk is dat wanneer ik bij een verkeerslicht sta, met de koppeling ingetrapt en in de eerste versnelling, het toerental op 1000 staat. Wanneer ik de auto “in zijn vrij” zet en het pedaal los laat, de toeren zakken naar 750