koelvloeistof

• Jan

Ik heb onlangs gemeld dat de motor temperatuurmeter nogal sterk schommelde. Bleek toch dat er niet genoeg koelvloeistof aanwezig was. Kennelijk gaan ze nogal karig om met de koelvloeistof. Pas na 2 liter koelvloeistof toevoegen stond het niveau net beneden maximaal. Ook merkte ik toen dat er nogal behoorlijk wat lucht in het koelsysteem aanwezig was.

Dus voor degene die binnenkort op vakantie gaat zou ik dit zeker controleren want ik denk dat dit vaker zal voorkomen.

N.B. Er kan natuurlijk sprake zijn van een lekkage maar tot nu toe heb ik die niet kunnen vinden.

• Jan

Jan schreef:

> Ik heb onlangs gemeld dat de motor temperatuurmeter nogal

> sterk schommelde. Bleek toch dat er niet genoeg koelvloeistof

> aanwezig was. Kennelijk gaan ze nogal karig om met de

> koelvloeistof. Pas na 2 liter koelvloeistof toevoegen stond

> het niveau net beneden maximaal.

Eigenlijk vind ik dat nogal slordig van de dealer, even aannemend dat er echt geen lekkage is ergens. Normaal wordt voor de aflevering een stukje gereden met de auto zodat alles een keer goed warm geworden is en na afkoelen moet dan opvallen (bij controle ) dat het koelvloeistof niveau (te) laag is.

Ergens in de boekjes zal wel staan hoeveel vloeistof in totaal in het koelcircuit aanwezig is maar 2 liter bijvullen lijkt mij wel heel erg veel.

> Ook merkte ik toen dat er nogal behoorlijk wat lucht in het

> koelsysteem aanwezig was.

Als je zoveel moet bijvullen dan zit het er dik in dat er jnog ergens lucht zit die er pas uitkomt na bijvullen tot max. streepje en dan de motor goed warm laten worden en weer afkoelen zodat de de lucht verdrongen kan worden.

> N.B. Er kan natuurlijk sprake zijn van een lekkage maar tot

> nu toe heb ik die niet kunnen vinden.

Twee liter had je toch wel moeten merken lijkt mij.

Ik heb dus net even alle vloeistoffen gecontroleerd van onze sedan 1.6 16V en alles nog perfect in orde na ruim 10.000 km na de eerste onderhoudsbeurt. En bij de eerste 30.000 km was alles ook al ok, geen enkel verlies / tekort van vloeistoffen.

mvg, Jan