Richtingaanwijzers 3x knipperen

• Martin

Luxe auto's hebben tegenwoordig een voorziening dat als je het knipperlicht eenmaal aanraakt, het 3x knippert. Handig bij het veelvuldig wisselen van rijstrook op de snelweg en de stuurschakelaar gaat nog langer mee ook!

De oplossing lijkt eenvoudig:

In de UHC linksonder het stuur zitten twee stekkers

1) de witte 15 polige:

pin A8 en A9: de plus voor resp. het rechter en linker knipperlicht

2) de zwarte 40 polige ofwel 20 polige bruine en groene stekker:

pin B26 en B28: Commando inschakelen tijdrelais knipperlicht links resp. rechts

Er zijn nog twee aansluitingen:

Bruin: A5 Commando + controlelampje richtingaanwijzer (dashbord)

Groen: B33 Commando – tijdrelais knipperautomaat

Het lijkt erop dat B33 via de richtingaanwijzerhandel negatief schakeld met B26 of B28 en dat daarna A5 en A8 of A9 postief geschakeld worden.

Een tijdrelais dat B33 doorschakeld aan B26 of B28 na een korte aanraking van de stuurschakelaar zou voldoende moeten zijn.

Heeft iemand hiermee ervaring?

• HenkM

Voor zover ik de electrische schema's begrijp is B33 het commande naar de UCH voor de alarmlichten.

Het koppelen van B26 / B28 aan B33 lijkt me niet het gewenste resultaat te geven.

In het “signaal” van de richtingaanwijzer “pook” naar de UCH is er geen verschil tussen de eerste en tweede stand van de pook (terug bij loslaten en terug door stuur).

Een mogelijkheid zou een getimed overname relais (1 per kant) kunnen zijn wat het signaal naar de UCH een bepaalde tijd vasthoud. Nadeel hiervan is dat wanneer je normaal de bocht om gaat de lichten na terugspringen van de pook gedurende de ingestelde tijd nog na blijven knipperen. Dit lijkt me alles behalve wenselijk.