Benzine verbruik

• Fasteve

Voor mijn werk heb ik een tijdelijke huur auto in gebruik gehad. Deze auto was een Renault Megane Station wagon met een 1.6 ltr 16V motor. Het verbaasde dat het gebruik van deze wagen een stuk lager is dan die van mijn MCV. Het gebruik van mijn MCV ligt ergens tussen de 7.5 en 8.2 ltr / 100km. Terwijl die van de Renault ergens tussen de 5.9 en 6.5 / 100km ligt. De Renault is zelfs 20Kg zwaarder, maar heeft wel meer vermogen (82kW ipv van 77 van de MCV). De verhouding van de versnellingsbak komt precies overeen met die van de Dacia.

Nu vraag ik me af, of de chips van het motormanagement uitwisselbaar zijn met die van de Megane. Zodat de motor van de Dacia meer vermogen krijgt en dus zuiniger in het gebruik wordt.

Wie heeft hier verstand van, en weet of dit mogelijk is, en of dit daadwerkelijk een oplossing is?

• morgoth924

Ietsje meer vermogen kan een wagen zuiniger maken, maar ik denk dat je in het geval van de mcv te maken hebt met een ongunstiger stroomlijn tegenover de megane en dus altijd wat meer gaat verbruiken.

• brumpeer

Gisteren met onze MCV 1.6:8mpi op een 80 km-weg en keurig 80 km: 5/100km=

1 op 20. Zal wel het allernieuwste rijden zijn.

• Dick

Na 5500 km is mijn verbruik nu 9.1ltr per 100km ( is dus 1 op 11 ). Ik heb de MCV

1.6/16V. Hoop wel dat het met de tijd wel iets voordeliger gaat worden.

Groeten Dick.

• piewie

1.6 / 8v en ‘een nieuwe rijder’ , toerental zelden boven de 3000 uit, liefst rond de 2500. Eerste 5000 km heb ik 6,9 l / 100 km gebruikt (gemengd buiten / binnen de bebouwde kom, lange / korte ritten. Het kan dus wel. Opmerkelijk is wel dat het verbruik meer lijkt te fluctueren dan bij andere motoren / merken. Het credo is dus: Rustig aan!

• Hennie Kool

Hoi beste mensen,

Laatst las ik dat de meeste computerproblemen zaten de rugleuning van de stoel en het beeldscherm en zo is het volgens mij ook met de Daciarijder. De chaufeur is de oorzaak van een hoog of laag benzine verbruik.

Uw rijgedrag mar met name uw rechtervoet zij bepalend hierin.

Zelf rij ik een MCV 1,6 8V en rij gemiddeld over ruim 7000 km. 1 : 12.5 en ben daar zeer tevreden mee.

• brumpeer

Enneh…dankzij die zuinige peren kunnen anderen nog wat lager doorscheuren en

-zeuren…

• Pieter

Ga er gewoon gas inbouwen,iets vaker tanken ,wel voordeliger.

Begin augustus wordt er bij mij er gas ingebouwd.

• brumpeer

Langer doorscheuren! Wanneer komt de electrische MCV! Plaats genoeg voor wat accu's voor een behoorlijke afstand.

• Remco Jan

Een Megane stationwagen is een stuk lager dan de MCV, dus een stuk minder luchtweerstand. Ik denk dat dat het verschil verklaard.

Een Scenic met dezelfde motor gebruikt ook al een stuk meer dan de stationwagen.