Hoi piewie,
Ik heb een 1.4 8-klepper; exact dezelfde motor, slechts een wat kortere slag. Bovendien heb ik uitgebreide rij-ervaring met zowat alle typen kleinere 8-kleps motoren die Renault de laatste 20 jaar gebruikt heeft, en ik (h)erken zowel wat jij zegt, als het commentaar van de monteur.
De K-serie 8-kleppers uit de Logan hebben sowieso wat last van bromfrequenties, de 1.4 MPI vooral bij iets boven de 80 op de teller in z'n 5, en bij exact 120 op de teller in dezelfde versnelling. De motor in mijn auto heeft net als de jouwe ondertussen zo'n 5000km gelopen (de mijne nèt ietsje meer…) en is ondertussen niet alleen ingereden maar ook echt ‘los’.
In het Engels noem je dat zo mooi ‘n ’tappety' sound en dat is eigenlijk niet zo direct te vertalen. In ieder geval is dat het geluid dat deze motoren vanaf zo'n beetje dat moment gaan maken. Vooral bij stationair, en zeker als dat toerental toevallig net iets ònder ‘t mooi valt (100 toeren ofzo), is er vanaf dat moment ’n zeker ‘rakke-takke, rakke-takke, rakke-takke’. Ook is er vanaf zulke kilometrages vanuit de distributieriem (incl. spanlager) ‘n soort van (ja, hoe omschrijf ik DAT geluid nu weer?!) ’wiebel-giertje' te horen, ook weer bij bepaalde toerentallen.
Persoonlijk ben ik ondertussen al lang gewend aan deze geluiden, en was zelfs ‘n beetje ontroerd toen mijn eerste eigen nieuwe auto ze ook ging maken en zich blijkbaar dus lekker ge-’settled' had! Ik ervaar deze geluidjes dan ook puur als charmant. ‘Call me sentimental…’
Wel heb ik overigens de indruk dat nauwkeurig inrijden (waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat jij dat niet zou hebben gedaan!) ook bij deze geluidjes na verloop van tijd het verschil kan gaan maken tussen ‘symphonie’ en ‘kakofonie’, als je begrijpt wat ik bedoel. Op zich dus niets om je druk over te maken, maar wel iets om in de gaten te houden. Ook iets waar zeker in veel gevallen iets aan te doen is. De geluiden moeten zeker niet overheersend gaan worden.
Ik heb ooit eens 'n Kangoo 1.2 8-klepper 3x naar de garage teruggestuurd omdat de distributieriem en spanlager na vervanging na verloop van tijd intolerabel overheersend geluid maakten. Nieuw vanuit de fabriek kan (bijvoorbeeld) zoiets natuurlijk ook één op de zoveel keren voorkomen. Ik noem maar iets. Geen zorgen, wees wel alert en als je zeker van je zaak bent: sta op je strepen!
Succes,
Reginald