bougies vervangen

• Remco Jan

Wat heeft dat hele boekje dan voor zin?

• Jan

cornelis vv schreef:

> Het onderhouds boekje is gecopieerd van renault

Bij mij staat er overigens nergens Renault in het onderhoudsboekje en….

> er gelden voor de dacia andere regels neem maar de 15000km

> checkup die staat ook niet vermeld.

… bij mij staat die 15.000 km checkup er gewoon in met erbij precies wat er moet gedaan wordt.

Ik heb het over een sedan van april 2007.

mvg, Jan

• ad

ik sta er van te kijken dat ze de bougies zo snel vervangen.

met mijn vorige auto heb ik ongeveer 140.000 km. gereden

en zijn maar 1 X de bougies vervangen en dat was toen ik

er 80.000 km. op had zitten.ik heb zo mijn bedenkingen.

groet ad

• HenkM

Wat nu wel of niet de juiste interval / levensduur van bougies is laat ik even in het midden.

Wanneer een bougie de “geest” geeft zal in die cilinder geen verbranding plaats vinden. Verlies van vermogen en onregelmatig lopen van de motor zijn direct merkbaar.

Een bijkomend fenomeen is dat het onverbrande benzinemengsel uit die cilinder richting uitlaatsysteem gaat. Hierbij komt dit in de katalysator(en). Deze wil maar een ding: deze benzine katalytisch converteren waarbij een behoorlijke hoeveelheid energie (warmte) vrij komt. Normaliter is de hoeveelheid niet volledig omgezette uitlaatgassen van een lager gehalte en de katalysator kan dat dan ook aan. Als deze echter een “grote” hoeveelheid voor z'n kiezen krijgt is het een kwestie van (korte) tijd en de katalysator geeft de geest (smelt).

Terug naar de bougies: voor mij een afweging tussen de kosten van bougies en katalysator.

Na het vervangen van de kat t.g.v. een falende bougie (op de snelweg, dus nog 6 km doorgetrut tot het eerstvolgende veilige tankstation) van mijn R18 worden bij mij na 30.000 km ALTIJD de kaarsjes vervangen (al dan niet zelf).