Winterbanden

• Wouter

Ik verwacht deze of volgende week mijn Logan Laureate 1.6 16V.

Omdat ik veel in Duitsland rijd, wil ik winterbanden anschaffen. Ik heb bij NovaRota hiervoor een offerte gevraagd, die mij zeker niet tegenviel. Hun vrag is echter of ik zeker weer dat de wielmaten kloppen. In de offerte wordt de volgende maat genoemd:

Stalen velg merk Alcar. 5.5Jx14 4x100x60 ET43 Weet iemand of dit de correcte maat is?

• HenkM

In de verkoopbrochure van Dacia 2007 (pagina 10) staat als bandenmaat 185/65 R15.

Voor een MCV weet ik iig dat de velgmaat 5,5J of 6Jx15 ET50 moet zijn.

Voor de Sedan weet ik niet of deze op 14" staat.

Afijkend voor een MCV is m.i. dan ook de diameter en de ET.

• Reginald P.

L.S.,

(Ger, dit heb ik nou al ZO vaak uitgelegd, weet je 't nou NOG niet?!

:D )

Ten eerste: als het werkelijk om een Lauréate 1.6 16v gaat, gaat het wel degelijk om een MCV; de Logan (Sedan) 1.6 16v was/is er tenslotte alleen als Prestige. Ook de Logan Sedan heeft in West-Europa overigens altijd op 6 x 15" gestaan. De 4x60x100 zal kloppen, voor deze velg.

;)

De MCV staat standaard altijd en alleen op die 6 x 15" (4x60x100). De stalen velgen die bij deze uitmonstering horen hebben een ET-waarde van 50. De ET-waarde van elke andere, verder wel volledig passende velg, voor toepassing onder dezelfde auto, zou ik niet verder af laten wijken dan hooguit 5 millimeter, persoonlijk houd ik dat liever zelfs nog binnen een nauwere marge: 1 of 2 millimeter, waarbij ik tevens eerder voor ietsje lager (grotere spoorbreedte) dan hoger (kleinere spoorbreedte) zou kiezen.

Je kunt een MCV best op 185/70-14 winterbanden zetten (maar dan ook alleen die maat, voor wat betreft een 5,5 x 14" velg; 165/80-14 is te smal voor de MCV; 175/75-14 bestaat niet en 195/65-14 is onnodig breed voor een winterband), maar dan moet dat dus wel op een velg zijn met die grotendeels overeenkomende ET-waarde. En dat zou wel eens lastig zoeken kunnen worden. En waarom zou je het eigenlijk willen? Je kan bv. je standaard wieldoppen (even van een Lauréate op standaard staal uitgaand) er niet eens op gebruiken…

Houd het nou maar op een setje standaard 15“ Dacia-velgen, gewoon bij de dealer besteld en ga dan bij de banden-boer shoppen voor ‘rubber’. Tenzij je zéker weet dat die ‘boer’ tevens ook velgen in exàct de juiste (al dan niet van de standaard afwijkende) maat kan leveren. Dat rubber moet dan voor de 15”-velg in de maat 185/65-15 zijn… (175/70-15 is een vreemde maat en 195/60-15 is wederom onzinnig breed voor een winterband op een MCV). Vredestein Snowtrac2 lijkt me daarbij overigens een aanrader. (En JA Mobers, die Fulda's Kristal Montero-2 zijn OOK goed… :) )

Succes!

Reginald

• HenkM

:-) Het zal wel moeten, ze liggen op de winter te wachten :-) .