CARAVANNEN>>>>>>>>>>>

• Roemeense HUMMER (Ad)

Morgen is het zover !!!!!!

Dan zal de dissel van onze KIP42T (max 1100 kg) zich vastklemmen over de trekhaak van de Roemeense Hummer (mcv 16v16 ).

Bestemming Alkmaar >>> Rimini.

Hiervoor werd ie getrokken door een Opel Zafira 16v16 en daarna een Peugeot 307sw 16v16.

Gezien het vrij hoge toerental van de Dacia Logan mcv 16v16 zal het geen probleem geven echter we gaan natuurlijk wel weer een testfase in.

Onderweg zal het Roemeense vernuft zich moeten waarmaken om daarna te kunnen zeggen ; “hij rost 'm er overheen”.

• ad

wij over 1,5 week met de vouwwagen.

ik heb gisteren een proefritje gemaakt en het is een “king off the road”.

prettige vakantie iedereen.

groet ad

• chinnie

Hallo

wij hebben ook een grote vouwwagen, met fietsen imperial drager daar boven op met 5 fietsen.

Gaat de MCV niet doorzakken in de kont ??

aanlopen in de spatborden of zo.

Wie heeft er ervaring mee.

Sommige autos adviseren ze hulp veren.

Hoe is jullie ervaring met caravans / vouwwagens / aanhangers.

• Remco Jan

Als de kogeldruk binnen de normen blijft zou het goed moeten gaan. Er bestaan daar special meter voor (waarschijnlijk bij de betere kampeerwinkels).

• Reginald P.

Geen enkele stilstaande of rijdende auto behoort bij respecteren van de maximale kogeldruk dusdanig in te veren dat er sprake zou kunnen zijn van doorzakken of aanlopen. Bij niet breder of groter (qua diameter) dan standaard bandenmaat is aanlopen sowieso niet mogelijk, veerstops zijn daar op ingesteld.

Een aanhanger (van welk soort dan ook) behoort zijn eigen gewicht te dragen…

(anders hadden we het wel over een oplegger… ;) )

…en elke situatie die anders resulteert, heeft bij een type-goedgekeurde aanhanger dus altijd te maken met foutieve belading.

Wel is het natuurlijk zo dat bij oneffen wegdek en op snelheid, een forse achter-overhang bij auto's kan zorgen voor een ‘dein-effect’. Laat die achter-overhang bij de MCV nu juist prettig kort zijn! Mede te danken aan de in verhouding extreem lange wielbasis; überhaupt al een goeie qua stabiliteit bij ‘trekken’…

Een onbeladen MCV met hulpveren lijkt mij onnodig stug worden. Bij juiste belading van de vouwwagen zou ik me niet de minste zorgen maken wat betreft het trekken met 'n MCV, ook niet in het geval van een 5-zitter. Elke MCV is bijzonder stabiel geveerd en gedempt.

• cornelis vv

Zorg er voor dat je niet meer als 75 kilo kogeldruk hebt dit is heel makkelijk te meten.

Neem eem weegschaal zet het steunwiel van de dissel op de schaal en lees dan af wat de druk is indien nodig lading wat verplaatsen neem tevens niet te veel achterin mee .

Zorg er voor dat het hele geheel vrij waterpas op de straat staat de auto mag niet doorhangen of de kont omhoog trekken.

Nu heb je met een Dacia wet wat meer speling daar de auto wat stugger is afgeveerd als normale auto,s dus hulp veren zijn waarschijnlijk niet nodig.

Probeer zoveel mogelijk op de as te laden.

• Michel

Ik heb van de week de vouwwagen opgehaald ook geen kleintje Jamet Arizona.

Geen probleem De auto gaf geen kik toen ik hem er achter aan hing.

Ook kon het grote deurtje van de auto ook nog open moest alleen het zwengeltje van het steunwiel de goede kant op draaien. Dit kon bij de kangoo die ik hiervoor bestuurde niet.

• piewie

Heeft Michel de (grote) Arizona, hier hangt over 3½ week de Gerjak-Tago-Atlantic achter de MCV. Ook geen kleine jongen dus. Van doorveren geen sprake, maar de vouwagen heeft al het gewicht boven de assen, dus goed geladen. (zoals al eerder gemeld) En de deur gaat ook open mits de zwengel naar achter.

Wij hebben trouwens - op een thermoskan koffie en het ‘bekende blokker-mandje’ met kleding voor als het warmer wordt - niets achter in de MCV. De koelbox staat op de tweede zitrij in het midden, twee kinderen er naast, twee kinders er achter, pappa en maama voorin en karren maar. Ik merk nauwelijks dat er een vouwwagen achter hangt, zo lang ik de boardcomputer maar niet op ‘verbruik per 100 km’ zet. (dat scheelt meer dan bij mijn vorige wagens :-( )

• ad

met mijn proefritje met een louisiana vouwwagen

en een kogeldruk van 65 kg. geen enkel probleem.

hulpveren heb je echt niet nodig met deze wagen.

zorg er voor dat de meeste bagage in de auto wordt geladen

het trekvoertuig kan beter meer gewicht hebben als

de vouwwagen. wij proppen de bagageruimte vol

en de dakkoffer en het restantje wat overbijft gaat in

de vouwwagen.

werkt uitstekend.

over hulpveren hoef je je niet druk te maken.

groet ad

• piewie

Met een mcv heeft het trekvoertuig per definitie meer massa dan de vouwwagen. Op een heel enkele uitzondering na (en dan spreek je al snel over vouwcaravans ipv vouwwagens) is een vouwwagen inclusief maximale belading maximaal 750 kilo. De MVC (exclusief inzittenden) weegt al ruim meer. Bij ons geen zooi achterin, maar ja…wij hebben met 6 personen ook de derde zitrij nodig en na de personen stopt het volstouwen dan al snel.