schade voor aflevering

• Neorej

Zaterdag as. zou het zo ver zijn. Na drie maanden wachten was de brandweerrode MCV klaar om in ontvangst genomen t worden.

Laat nu afgelopen weekend die enorme hagelbui ook over dit exemplaar getrokken zijn. En diue MCV van mij stond bij de dealer lekker buiten……….

De garage heeft al gebeld: hij moet eerst naar de schadeherstel.

Allereerst voelt het gewoon rot dat je een nieuwe auto koopt en dan een gerepereerde auto krijgt. Al kan de dealer daar natuurlijk ook niet echt iets aan doen.

Toch bekruipen mij een paar vragen.

Heeft dit gevolgen voor de prijs?

heeft dit gevolgen voor de garantie?

Hoe zit als tzt blijkt dat er lakproblemen ontstaan?

Moet ik e.e.a. schriftelijk laten vastleggen?

Kortom hoe zit dit?

Uiteraard balen we nog het meest dat we weer twee weken extra moeten wachten.

• Reginald P.

Even ter relativering: ik zou het aantal mensen niet de kost willen geven, dat zonder het te weten rondrijdt in een nieuw afgeleverde auto met onherkenbaar herstelde transportschade! Zolang schade niets van doen heeft met de dragende delen van een auto, is er weinig om je zorgen over te maken, mits e.e.a. professioneel hersteld wordt. Maar daar gaan we natuurlijk gewoon van uit!

;)

Verder zou ik bijna geneigd zijn te zeggen, dat je met een professioneel overgespoten MCV eerder minder, dan sneller lakproblemen zult kunnen verwachten…

:D

(Inruil)prijs en garantie worden tenslotte natuurlijk absoluut niet beїnvloed door deze situatie; geen spoken gaan zien hoor! Sterker nog, even reagerend op Gunters suggestie: ik denk zelfs dat het niet eens juridisch mogelijk is, onder het koopcontract voor deze specifieke auto uit te komen, na professioneel schadeherstel… En zijn vergelijking met ‘het kopje’ vind ik nou niet echt een juiste, eigenlijk echt helemaal mank gaan, en al al helemaal niet behulpzaam voor jullie… Sorry, maar zo zie ik het oprecht.

:)

Toch kan ik me je gevoel rondom de situatie best voorstellen. Ook weet ik echter zeker, dat als je eenmaal rondrijdt in je MCV, je alles al verbazingwekkend snel weer vergeten zult zijn. Als je voor je gemoedsrust echter e.e.a. op papier wilt hebben, kan het zeker geen kwaad je dealer 's te peilen en je daarbij niet te snel af te laten wimpelen. Het is belangrijk dat je je zowel bij het eindresultaat in de praktijk als dat op papier even tevreden voelt, als vóór de hagelbui…

• Hennie Kool

Beste Neorej,

Vraag absoluut een lakgarantie op eventueel verkleuren van de nieuwe laklaag t.o.v. de bestaande laklaag. Als de auto niet geheel wordt overgespoten loop je een groot risico dat de laklagen onderling op verschillende wijze gaan verbleken of verkleuren. Dit geschiedt soms pas na enkele jaren.

Ik heb dit zelf meegmaakt ,vandaar (niet met mijn dacia). Verder denk ik dat je geen enkel risico loopt.

Succes met je nieuwe auto.

• HenkM

Ik heb wel eens gehoort dat je na schade recht hebt op een uitkering gebaseerd op waarde vermindering door of na schade (je nieuwe auto is immers niet schadevrij).

Kijk ook hier eens:

http://www.autoweek.nl/vumdisp.php?id=31&CAT=Verzekering

http://www.focwa-autoschade.nl/index.php/autoschade-waardevermindering.html

• Henk den Haan

M.i. is er wel onder het koopcontract uit te komen.

wat je dan moet doen is schriftelijk de dealer sommeren de auto te leveren nadat de eerder toegezegde datum is overschreden. Zie de kleine regeltjes in het contract (het zijn bovagregeltjes). Mocht de dealer niet binnen de tweede termijn leveren dan is het contact gewoon van de tafel. Ik heb ook medegedeeld dat de auto binnen 1 maand na het verstrijken van de toegezegde leveringsdatum er moest zijn of anders zou de koop niet doorgaan. De bovag heeft toen de dealer medegedeeld dat dit inderdaad mogelijk was. Stond in het koopcontract.

Wat wel speelt is dat een onbeschadigde wagen geleverd moet worden. En geloof mij, die krijg je. Het gebeurt vaker in garages dat bij het afleveringsklaar maken lakschade ontstaat door slordigheid van monteurs. Daar wordt geen mededeling van gedaan door de dealer. Gewoon repareren is dan hun devies.Zolang het goed gedaan wordt is er ook geen probleem.

Blijft wel rot voor je. Ik hoop toch dat je veel plezier zal hebben van de auto. En zoals gezegd door anderen, de lak zal er zeker beter uitzien.

Reginald P. schreef:

> even reagerend op Gunters

> suggestie: ik denk zelfs dat het niet eens juridisch mogelijk

> is, onder het koopcontract voor deze specifieke auto uit te

> komen, na professioneel schadeherstel…

• MH

Het lijkt me sterk dat voor hagelschade de auto gespoten moet worden, ze doen dit denk ik via uitdeuken ZONDER spuiten.

Zo groot waren die hagelstenen toch niet dat er lakschade ontstaat, deukje ok. Maar die zij er uit te halen.

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de auto nu minder waard is en garantie geven op het weer zal de importeur niet doen. Wel op de repartie natuurlijk.

• Meck

Ik heb in het verleden na een schade waardevermindering geclaimd: dit bleek uit het originele schaderapport van de expert. Gewoon onderaan in het rapport stond de mogelijke vergoeding reeds gecalculeerd. Ik kwam erachter door het rapport op te vragen: de eigenaar mag een kopie eisen. Echter: ben je al eigenaar als de wagen nog niet is overgedragen? Succes gewenst.