Wie weet waar de Dacia Logan MCW te huur is?
'MVC'…
'MCW'…
Is niet de eerste keer dat we ‘MCV’ (want dat is 't, en niets anders!) verbasterd voorbij zien komen. Niet zo gek ook.
Want ‘t is allemaal wel grappig, dat ’Multi Convivial Vehicle'-gezemel, maar eigenlijk slaat ‘t natuurlijk nergens op. In mijn ogen ook ’t minst sterke punt van de auto: dat laatste stukje naam. De auto heeft zijn succes wat mij betreft dan ook meer aan ‘beleving’ te danken, dan aan ‘attractie op naam’, maar dat wisten we al: ‘zien is geloven’.
Hoewel: ‘Dacia’, is OK: vooral als je ‘t semi-chique als ’Dát-sjah' uitspreekt, zoals ‘t hoort. (Leuk: rijmt op ’Thatcher', zoals laatst aangeduid in die Britse ‘WhatCar’-review video…)
'Logan': tevens prima. Genoeg leuke associaties. Het nieuwe ‘Sandero’ doet ‘t wat dat betreft ook aardig (’Heilige uit Roemenië'…).
Maar MCV..? Roept eerder vrágen op, over wat voor auto ‘t nou eigenlijk is, dan dat ’t iets uitlegt. Ik houd ‘t bij onbekenden met ’t merk dan ook meestal op Dacia Logan ‘Stationcar’.
Toch… ermee naar ‘t station ga ik nooit, dat doe ’k meestal op de vouwfiets. ‘Break’ is ook zoiets, maar ja, stuk gaan ze zelden, hebben we ondertussen gemerkt. ‘Estate’ kan ook, zo groot of sjiek als ‘n landgoed is ’ie nou echter ook weer niet. ‘Familiale’, dan? Toch gaat er méér dan slechts je gezin in, ook al is ‘t soms een 7-zitter… ’Combi'? Is simpelweg dan ook weer te simpel voor zo'n veelzijdige wagen. ‘Wagon’; ‘Stationwagon’? Nee, dan zijn we weer terug bij af…
'Roemeense Hummer', hebben we eerder gehoord, maar dat nodigt de sceptici-van-'t-merk-zonder-gevoel-voor-ironie teveel uit tot sarcasme, en dat willen we OOK weer niet hebben… Renault noemde de 21 stationcar ‘Nevada’, of ‘Savanna’, in het Verenigd Koninkrijk. Grote Citroën breaks en familiales werden daar ooit ook wel ‘Safari’ genoemd. Wat mij betreft al namen, die méér tot de verbeelding spreken…
Iemand 'n serieuze suggestie?
PS: en wat dat huren betreft: gewoon even ‘n grote dealer bellen, die hebben meen ik vaak wel auto’s (mede) voor dat doeleinde in de vloot.
Ach, als het beestje maar een naam heeft.
Net als de vorige auto (Mazda 323 estate) noemen hem (of haar?) gekscherend onze gezinskruiwagen. Dit is niet denigrerend bedoeld maar geeft zijn veelzijdigheid aan wat voor een gezin een vereiste is.
Vroeger zag je de Renault (!) 4 veel in deze rol. Ook zo'n no nonsens succes.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?