caravan ervaring delen

• Pave

Net terug van onze eerste vakantie met de MCV 1.6 16V met caravan en 4 volwassenen. We hebben 3.000 caravan kilometers gereden. Met de caravan (900 kg beladen) veel in de 5e versnelling (behalve in Zwitserland). Steeds genoeg over om met het verkeer mee te rijden, in te halen enz (ook op hellingen) Het gemiddeld verbruik, met caravan, was 10.4 l / 100 km. Kort om een goede caravan trekker. Enige min puntje is de buitenspegel die bij wind erg beweegt en lijkt om te klappen (eerder gemeld in dit forum; ik zal een extra band hiervoor gaan kopen).

• Frank

Hoi Pave,

Ik ben ook net terug uit Frankrijk en zal dan ook mijn bevindingen van LPG toevoegen.

Wij zijn met twee volwassenen en twee hele kleine kinderen (zonder caravan !) via de snelweg naar Zuid Frankrijk gereden. Hierbij heb ik mij overal aan de maximale snelheid gehouden (op de GPS, dus 140 op te teller als je 130 mocht etc). Ongeveer 2/3 van de gereden kilometers heeft de airco aangestaan. De Airco doet het zeer goed, ook bij warme buitentemperaturen.

Ook ongeveer 2/3 van de kilometers zijn afgelegd ‘op de cruisecontrol’.

In Belgie viel mij wel op dat ik bij het traject naar Luxemburg af en toe terug moest naar zijn 4. In Frankrijk heb ik dit niet gehad, wellicht omdat ik toen wat harder reed (meer trekkracht ?).

Kort de cijfers:

Totaal gereden 3958 kilometers

aantal tankbeurten 13 keer (zodra ik goedkoop tankstation tegenkwam ging ik tanken (als ik minder dan twee LPG-bolletjes had).

aantal liter LPG getankt 415.74

Gemiddeld verbruik 9.5 kilometer per liter

in liters per 100 kilometer 10.5

Totaal bedrag aan LPG 287.53 euro

Gemiddelde prijs per liter 0.69 euro

Prijs brandstof per Dacia km 0.073

Tijdens de bergpassen viel op dat de Dacia voldoende trekkracht heeft (al moet je wel lekker veel toeren maken).

1 opmerking: Als de airco vol aanstaat (stand 3 of 4) wil de auto op gas af ten toe afslaan (met name als je uitrolt naar een rotonde (met even de voet op de koppeling)). Je moest dan echt weer opnieuw starten aangezien de auto niet wilde aanslaan door hem in zijn twee te zetten en de koppeling op te laten komen.

Tot slot nog een adviesje: LPG in Frankrijk (GPL) kost tussen de 0.86 euro per liter en 0.67 euro per liter. De goedkope adressen zijn vaak bij de grote supermarktketens.

Groet,

Frank

• Remco Jan

Hebben meer mensen last van een afslaande motor als de airco aanstaat? Ik denk nog steeds na over een LPG installatie maar als dit vaker voorkomt hoeft het eigenlijk niet voor mij.

Dan maar wat meer betalen. Hoewel dat ook wel meevalt: ik heb uitgerekend dat als ik nu een LPG installatie koop, ik pas eind 2012 de investering heb terugverdient (t.o.v. die 2000 euro tegen 4,5% rente vastzetten en op basis van de huidige brandstofprijzen en 16.000 km/jaar).

• Avaka

Ja hallo zeg. Hoe bedoel je ‘tegen rente op de bank zetten’?

Dat is natuurlijk geen vergelijk.

Niet autorijden is nog altijd het goedkoopst.

Ook geen vergelijk. :)

• Luuk

Het lijkt misschien overdreven om ook de rente mee te bereken, maar Remco Jan heeft gewoon gelijk. Als je die 2000 euro niet uitgeeft aan een gasinstallatie, kun je het op de bank zetten tegen minstens 5%, (3 jaar vast zelfs 5,6%). Dan bespaar je op jaarbasis dus tussen € 100,00 en € 112,00. Bij een afschrijving in 3 jaar gaat het dan toch mooi om 300 - 336 euro. Uiteraard moet je dan wel de verleiding weerstaan om die € 2000,00 aan iets anders uit te geven…

• Luuk

Ben trouwens wel benieuwd van je rekensom Remco Jan, want via http://www.autobytel.nl/keuzehulp/LPGOmslag.asp

kom ik al op een besparing van 400 euro per jaar uit bij 16000 km.