Hoi Pave,
Ik ben ook net terug uit Frankrijk en zal dan ook mijn bevindingen van LPG toevoegen.
Wij zijn met twee volwassenen en twee hele kleine kinderen (zonder caravan !) via de snelweg naar Zuid Frankrijk gereden. Hierbij heb ik mij overal aan de maximale snelheid gehouden (op de GPS, dus 140 op te teller als je 130 mocht etc). Ongeveer 2/3 van de gereden kilometers heeft de airco aangestaan. De Airco doet het zeer goed, ook bij warme buitentemperaturen.
Ook ongeveer 2/3 van de kilometers zijn afgelegd ‘op de cruisecontrol’.
In Belgie viel mij wel op dat ik bij het traject naar Luxemburg af en toe terug moest naar zijn 4. In Frankrijk heb ik dit niet gehad, wellicht omdat ik toen wat harder reed (meer trekkracht ?).
Kort de cijfers:
Totaal gereden 3958 kilometers
aantal tankbeurten 13 keer (zodra ik goedkoop tankstation tegenkwam ging ik tanken (als ik minder dan twee LPG-bolletjes had).
aantal liter LPG getankt 415.74
Gemiddeld verbruik 9.5 kilometer per liter
in liters per 100 kilometer 10.5
Totaal bedrag aan LPG 287.53 euro
Gemiddelde prijs per liter 0.69 euro
Prijs brandstof per Dacia km 0.073
Tijdens de bergpassen viel op dat de Dacia voldoende trekkracht heeft (al moet je wel lekker veel toeren maken).
1 opmerking: Als de airco vol aanstaat (stand 3 of 4) wil de auto op gas af ten toe afslaan (met name als je uitrolt naar een rotonde (met even de voet op de koppeling)). Je moest dan echt weer opnieuw starten aangezien de auto niet wilde aanslaan door hem in zijn twee te zetten en de koppeling op te laten komen.
Tot slot nog een adviesje: LPG in Frankrijk (GPL) kost tussen de 0.86 euro per liter en 0.67 euro per liter. De goedkope adressen zijn vaak bij de grote supermarktketens.
Groet,
Frank