Elke fabrikant van een auto zorgt dat hun product een uitgebalanceerd geheel is van het haalbare !! en het betrouwbare, Verder is het een geheel van compromissen.
Zoal K+N zelf ook al aangeeft, maakt hun filter meer geluid. Dat kan ook niet anders, want demping is er niet of nagenoeg niet. Wel komt er meer lucht in het motorblok, wat resulteert in meer brandstof in de cilinder.
Verantwoordelijk hiervoor is de Lambdasonde, een uitvinding van Dhr. Dr. Lambda, werkzaam bij Bosch. Deze Lambdasonde meet de hoeveelheid zuustof in de uitlaatgassen en gaat zonodig extra brandstof injecteren. (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Lambdasonde)
Met de K+N filters komt de vermogenswinst dus niet uit de lucht vallen, je zult er dus ook ‘meer’ brandstof in moeten stoppen. Hoeveel ?? Men sprak in het filmpje van 6% vermogenswinst, dus lijkt me 6% meer brandstof niet ondenkbaar. Je verbruik zal dus behoorlijk omhoog gaan.
Om een voorbeeld te geven, om een truck zuiniger te laten gebruiken maakt men soms gebruik van allerlei spoilers. Als men hier een bezuiniging kan halen van 3% is men de koning te rijk !!! Maar ja, die tanken voor een paar ton (euro) per jaar !!!
Moet je het nu wel of niet doe?? Ach, ik denk dat als je geen M. Schumacher heet je er niet veel van zult merken.