aansluiting aanhangwagen

  • ad

    ik ben aan het puzzelen met de bedrading van de achterlichten.

    voor geintresseerde het volgende:

    linkerkant auto:

    groen = knipperlicht links

    blauw = achterlicht links

    roze = mistlamp

    rechterkant auto:

    beige = achteruitrijlamp

    grijs = knipperlicht rechts

    blauw = achterlich rechts

    oranje = remlicht

    mijn vraag is: zowel linkerachterlicht als rechterachterlicht is blauw.

    vanuit een 7 polige stekker is rechterachterlicht bruin

    linkerachterlicht zwart

    moet ik nu allebei de draden verbinden dus bruin op blauw (rechts)

    en zwart op blauw (links) of kan ik een draad verbinden en de andere achterwege laten? zo ja, moet dat dan links of rechts verbonden worden?

    groet ad

  • HenkM

    Ad, zelf heb ik beiden separaat aangesloten (links èn rechts) wat qua werk nauwelijks uitmaakte en de kabels(s) zaten toch al in de kabelboom naar links en rechts.

    Voor zover ik uit het instructieboekje (pag 5.24) en het electrisch schema kan halen zijn de achterlichten (markeringslichten) elk voorzien van een eigen zekering (10A). Alleen dit zou al een reden kunnen zijn om ze appart aan te sluiten.

    Nog wat tipjes:

    - Zorg voor een apparte (dikke) aansluiting naar massa en tap deze niet af van een van de dunne massa kabeltjes van een van de achterlichten.

    - Solderen geeft een veel betere verbinding dan de blauwe “scotch klemmetjes”.

    - De kabels kunnen uiteraard door de luikjes aan de zijkant achter de bumpers naar binnen worden geleid. Makkelijker is de ronde “stopjes” in de onderplaat op de hoeken van de auto te gebruiken (kabelboom is dan nooit te kort). Dit lukt weer niet met aangepaste kabelboom waar de “dedicated” tussenzet stekkers aan zijn gemonteerd (deze laatste stekkers komen tussen de lamp-unit en de originele stekkers).

    Suc6

  • ad

    hoi henk,

    bedankt voor je snelle reactie en voor je uitleg.

    ik was ook van plan om de kabelboom door de twee rondjes te leiden.

    wat was de reden om een dikkere massa draad te gebruiken?

    in de kabelboom van mijn vouwwagen zit ook een dunne draad.

    ik heb overigens van mijn buurman, die bij volvo werkt,een soort

    stekkertjes gekregen.dit zijn ronde hulsjes waar je de draden in steekt

    en daarna dichtknijpt.hierna met een aansteker de uiteinde verwarmen

    zodat ze krimpen en waterdicht worden

    ik kan nog niet aan de slag omdat er een lpg installatie

    wordt ingebouwd (maandag en dinsdag).en oei oei, zondag al naar frankrijk.

    het is wel allemaal kort op elkaar. maar op gas naar frankrijk scheelt

    toch een hoop duitje`s.(ik rij niet voor niets DACIA).

    groet ad

  • HenkM

    “wat was de reden om een dikkere massa draad te gebruiken?”

    Ad,

    De componenten in een auto hebben allemaal een apparte (of gedeelde)massakabel. Normaliter kan die massakabel net zo dik zijn als z'n voeding of dikker indien gedeeld.

    Bij een aanhanger moet alle vermogen terug via die ene massakabel en dus is het verstandig om die massakabel aan te sluiten op een appart punt op de carroserie en niet op een bestaande massa kabel want die is berekend op de al aangesloten verbruikers (met wat marge uiteraard). Als deze marge op is of zelfs wordt overschreden is overbelasting van die massa kabel niet onwaarschijnlijk en wordt deze dus te warm cq veel te heet met mogelijk overbelasting / brand tot gevolg.

    Better be safe then sorry….

  • ad

    ok henk,

    bedankt.

    groet ad