Half december vorig jaar is mijn Dacia afgeleverd (begin april besteld), met tot tweemaal toe een week vertraging.
Na aflevering blijkt de voorbumper niet in lijn te zitten met de koplampen (het leek of de koplamp naar binnen was geschoven). De dealer heeft dit keurig verholpen.
Onlangs zag ik foto's van een afdekplaat onder de motor, hetgeen nieuw was voor mij. Hij blijkt er niet te zitten, maar het lijkt erop dat hij er af fabriek wel op gezeten heeft.
Bij montage van een buitenthermometer voor onder de bumper, bleken er in het kleine kunststof afdekplaatje gaatjes te zitten. Dit bleken smeltgaatjes te zijn door de vonken van lassen (de metaaldeeltjes zaten er zelfs nog in). Liggend op straat leek het of er iets aan de bumpersteun niet klopte en dat er roest zat.
Garantiewerk dus (ondanks dat het al een half jaar geleden is)!
Maar… een dealer in Zwaag wilde hier niets van weten! “… we hebben geen tijd (donderdagochtend) om er naar te kijken…” en “… voor die bodemplaat moet u bij de dealer zijn waar u hem heeft gekocht…” en “… roest? Dat is voor het subframe (o.a. de stalen binnenzijde van de bumper) geen probleem. Daar kan die wel tegen en dat komt vaker voor. Bovendien heeft u daar garantie op, dus mocht het ooit tot problemen komen is er niets aan de hand!”… Problemen wil je toch juist voorkomen, zeker omdat die stalen binnenzijde van de bumper nogal belangrijk is in geval van een aanrijding?!
Gelukkig stelt de verkopende dealer in Amsterdam zich heel anders op. De auto kon meteen op de brug en nader onderzoek wees uit dat er een nieuwe voorbalk in is gelast en dat dit (toen waarschijnlijk nog in België) erg slecht en zeer slordig is gedaan, met extreem veel kit en zonder opnieuw te spuiten waardoor er flinke roestvorming is ontstaan.
Er zijn foto's gemaakt voor de schadeclaim en een afspraak om op korte termijn het geheel in nieuwstaat te brengen. Er staat een vervangende auto klaar want de reparatie gaat langer dan een dag duren.
Zo kan het dus ook. Geeft toch weer een beetje hoop!
Overigens is deze dealer in Amsterdam sinds kort de aangewezen dealer voor herstel van alle transportschade van alle Dacia's die in Nederland verkocht gaan worden! Dus, zoals het er nu naar uit ziet, hoeft niemand zich daar in de toekomst nog zorgen om te maken.