Autoritje naar Turkije

• Patrick & Renee

Zo, na 2500 heerlijke eerste KM's met de Logan MCV hebben we besloten om met de auto naar Alanya/ Turkije te gaan, het ten eerste veel avontuurlijker en ten tweede veel goedkoper dan vliegen, dat het 3 dgn langer durt neem ik maar op de koop toe, rijden met de MCV is al een vakantie op zich natuurlijk.

En dan hebben wij natuurlijk de vraag wie heeft er hier verder ervaring mee, een ritje naar Turkije?

Zoals oa de beste/mooiste/veiligste route, waarvoor op te passen, wat mee te nemen, paspoort of idkaart nodig onderweg in bepaalde landen. Reden dat ik dit vraag is dat ik op de rest van het net alleen maar ervaringen vindt van 3 a 4 jaar oud.

Een uitgebreid verslag van vakantie en auto komt natuurlijk op het net.

• Remco Jan

Veel Turken doen dit ieder jaar, dus zij zullen er wel ervaring mee hebben….

De ANWB zal de informatie over paspoorten e.d. ook wel hebben.

Maar is dit echt goedkoper dan vliegen? Volgens viamichelin.nl is het ongeveer 4000 km enkele reis, dus 8000 km retour. Met een kilometerprijs van ca. 30 cent (ANWB), kost deze reis 2400 euro.

• marcel

tjaa….ik lees aanbiedingen van een kleine 400 euro voor 3 weken in een appartement incl vliegen……

globaal gerekend betekent dat, dat als je dan zo n beetje 30 cent per kilometer moet afrekenen, inderdaad anwb, dan is de reis alleen al EUR 2400, (los van de overnachtingen onderweg…) en dus dan zou je met 10 man moeten gaan wil het wat rendabel zijn….. en dan kom je toch nog 3 stoelen te kort in een 7 persoons dacia…. ;-))

• Patrick & Renee

Hoe kom je bij dat bedrag?

ik heb zitten rekenen en ben voor 3500KM V.V. ong. tussen de 8 en 900 euro aan brandstof en tol ed. kwijt en dan heb ik niet zuinig gerekend en gaan we nog via griekenland ook. Het enige wat er onderweg niet bij zit zijn overnachtingen.

Huisje heb ik daar voor niks, dus dat scheelt wel in de kosten, bovendien begint mijn vakantie als ik in de auto stap en hoef ik daar geen auto te huren.

Neuh, ik vermaak me wel.

• Remco Jan

Volgens de ANWB kost een Logan 1.4 sedan 28,9 cent per kilometer. Een MCV zal dan iets duurder zijn, vandaar die 30 cent.

• Avaka

Je bent meer geld kwijt dan alleen de brandstofkosten als je auto rijdt.

In die 30 cent zit ook je afschrijving en slijtage ed verwerkt.

Maar natuurlijk moet je doen wat je zelf het leukste vind.

En zo'n lekkere tocht heen en weer is een goede duurtest.

We horen graag hoe het is bevallen. :)

• Oscar

Rekenfoutje:

Als je met het vliegtuig gaat, gaat de afschrijving, wegenbelasting, enz. ook gewoon door.

Patrick en Renee rekenen dus op de juiste manier.

Alleen de extra kosten van benzine en dergelijke die je tijdens de vakantie extra gebruikt mag je als kosten rekenen.

Groetjes, Oscar.

• Avaka

Rekenfoutje ;)

Hoe meer kilometers op de teller staan hoe sneller je auto in waarde daalt.

Toch?????

• Remco Jan

Wat Oscar zegt gaat op als het om een relatief kleine afstand gaat (bijvoorbeeld 10% van het totale aantal km's komt voor rekening van de vakantie). In dit geval kan ik me voorstellen dat de vakantiekilometers een heel groot aandeel in het totaal vormen.

In dat geval heeft het wel degelijk invloed op de afschrijving, maar ook op het onderhoud (eerder onderhoud nodig).

Bovendien lijkt me dat de ANWB na 125 jaar toch aardig weet wat autorijden echt kost…..

• Avaka

We zijn het (voor de verandering :) ) eens RJ!