slim of dom?

  • A3aan

    Vandaag heb ik mijn sedan gekocht, en krijg hem volgende week!

    Als ik de video mag geloven zijn dacia rijders slimme mensen, toch?

    Je raad het waarschijnlijk al, ik heb de mijne 2e hands gekocht, dit maakt me in de ogen van heeeeeeel veel mensen (niet op dit forum hoor) een enorme loser….!

    Maar wees nou eerlijk… een wagen, nog geen twee jaar oud (dus nog een jaar fabrieksgarantie) met 11.000 km. op de teller voor net geen acht mille, is toch een mooie deal??? het is de laureate uitvoering met Airco, dus gewoon een heel complete auto. De eerste afschrijving heb ik dus niet gehad, en dat scheelt ruim 3.000 eurietjes. Om met Bassie te spreken…“ik ben wel dom, maar niet slim”

    Weet zeker dat ik erg van deze auto ga genieten, want als ik aan het einde van de rit mijn afschrijving bekijk, moet ik waarschijnlijk aan de zuurstof van het lachen… :-)

  • Avaka

    Slechts 11 op de teller en 2 jaar oud?

    Da's een erg laag kilometrage, dus technisch gezien een bijna nieuwe Sedan voor een lekkere prijs.

    Feli! :)

  • Daciatochzo

    Hoi A3aan (aha vandaar de verwijzing naar Bassie..:) )

    Het lijkt mij een perfecte keuze. Al moet ik erbij aantekenen dat een te lage kilometerstand ook veel korte ritjes hebben betekent en dus in wezen in slechtere staat (motorisch) kan zijn dan een auto met hoge stand waarbij veel lange ritten zijn gemaakt waarin de motor goed op temperatuur kon komen. Maar ach de auto is 2 jaar oud dus zo'n vaart zal het niet gelopen hebben.

    De losers zijn degene die hopen geld uitgeven voor een auto ten behoeve van de status of de luxe. Die loser was ik. Voor mijn Dacia Logan MCV reed ik een Saab 9-5 Estate Aero 2.3 Turbo bj 2000. Gekocht in sep 2006.

    Niet om de status maar wel het comfort (o.a. leder interieur), veiligheid, enorme snelheid (230pk) en het rijden in niet alledaagse auto/merk.

    De auto reed fantastich maar na een paar technische, niet eens rare, mankementen en EUR2500 lichter in 3 maanden tijd, heb ik besloten de auto weg te doen en al het comfort in te wisselen voor een Dacia, stoffen bekleding, turboloos, 105pk. Nog geen dag spijt (al mis de Turbo zo af en toe..god wat was dat lekker). Wat wel is gebleven, zolang het duurt, is het rijden in een niet alledaagse auto. Ik voel me er goed bij en bedenk wie de loser is bij het afrekenen van groot onderhoud of het vervangen van onderdelen. Las ergens verderop op het forum over het vervangen van een zijspiegel twv EUR8. Bij veel andere merken mag je er een 0 achter zetten of dient de hele unit vervangen te worden,

    Mijn auto voor de Saab was een Chrysler Stratus. Mistachterlicht kostte EUR180.

    Voor al het geld dat ik aan reparaties van de 3 laatste auto's, sinds 2002, heb gespendeerd kan je tenminste 1, 2e hands Dacia kopen,

    De opmerkingen bij mij waren ook niet van de lucht.

    “zou je het nou wel doen..”

    “Een watte??…”

    “Waarom koop je niet een 2e hands Skoda Fabia”

    Maar om met de woorden van Louis van Gaal te eindigen..

    “Ben ik nou zo slim of zijn jullie (de losers) nou zo dom? ”

    Succes met je Dacia

  • cornelis vv

    Je bent wel slim alleen voor 3000 euro meer rij je in een Sandero 1.4 8v ook met alles erop en eraan en nieuw 3 jaar garantie.

  • A3aan

    Tsja Cornelis, dat is natuurlijk wel zo. Maar ik heb een proefrit gemaakt in de Sandero en daar was ik niet zo tevreden over, met name hoe ik in die auto zat, ik zat er gewoon niet lekker in….met de Logan heb ik dat probleem niet, ik weet ook niet waar het aan ligt, maar ik ervaar dat nu eenmaal zo.Misschien vreemd want volgens mij zijn dezelfde stoelen gebruikt als in de Logan

    Daarnaast moet je die 3000,= euro ook nog maar een keer hebben natuurlijk. Nee, ik vind voor mezelf dat ik een leuke deal heb gedaan, en zoals ik al zei, wat voor een afschrijving heb ikaan het einde van de rit? lachertje toch…. en laten we eerlijk zijn, als er echt iets mis is, kom ik daar in het komende jaar met ongeveer 25.000 km wel achter, toch?

  • Remco Jan

    Ik vind eerlijk gezegd om als Dacia rijder mensen die een ander keuze hebben gemaakt een “loser” te noemen van eenzelfde orde als dat dat andersom gebeurd.

    Laat iedereen lekker vrij in hun keuze waar ze in rijden, en als iemand een hoop geld uit wil geven voor een mooie auto, so be it. Maar om ze nou als loser te typeren … Ze hebben gewoon andere keuzes gemaakt.

  • Henri

    Compliment voor het commentaar van Remco Jan.

    Henri

  • A3aan

    Ik bedoelde het begrip “loser” cynisch, om maar eens een cliché aan te geven.Je wordt nu eenmaal beoordeeld op je uiterlijk, op de kleding die je draagt, waar je naar toe gaat op vakantie, en ja, in wat voor een auto je rijdt, als je dan zegt Dacia, worden al de bekende Lada en škoda grappen ook nu voor de Dacia gebruikt.

    Om maar eens een paar voorbeelden te noemen….

    Heeftie achterruitverwarming? (zodat je geen koude handen krijgt bij het aanduwen)

    Als je de waarde van die wagen wil verdubbelen gooi dan je benzinetank vol….

    Wat is erger dan een Lada/škoda/Dacia kopen? (een tweedehands Lada/škoda/Dacia kopen).

    Het betekent eigenlijk dat als je één van deze wagens zou kopen, je dan een “loser” zou zijn, en als ik dat aan mezelf relateer dan zou ik met een tweedehands Dacia dus een Loser in het kwadraat zijn. Niet dat het me iets interesseert hoor, want ik ben gewoon heel blij met mijn auto, en nogmaals het zal me een zorg zijn wat een ander ervan vind. Uiteindelijk moet ik het betalen, en als mijn buurman van mening is dat ik in een andere auto zou moeten rijden, mag hij die voor me betalen!

    Dat zijn mercedes op jaarbasis een veelvoudige afschrijving ten opzichte van mijn bakkie heeft, is iets waar hij voor kiest, maar ik vind het zonde geld.Diezelfde buurman heeft drie dezelfde zaagmachines, vier (echt waar) oplaadbare boormachines, en gebruikt ze nooit, maarruh wel 18 volt hoor……want je moet toch een beetje power hebben?

    Heus, geloof me, ik heb genoeg dure bakken gereden, maar het was toch iedere keer weer slikken als de wagen naar de garage ging. er waren rekeningen bij van 1000 'a 1500 euro, en dat soms 2 keer per jaar! Weet je hoeveel leuke dingen je daarvan kunt doen?

    Dus heb ik bewust gekozen voor deze auto, omdat het onderhoud vele malen minder kost dan wat ik de afgelopen jaren betaald heb.

    En als iemand mij daarom een “loser” vindt, mag dat van mij!

    ik heb allang geleden afgeleerd om iemand op uiterlijk etc. te beoordelen.

    Maar (ver)oordeel mij er dan ook niet om!

  • Outline

    Hmmm… Is Skoda tegenwoordig ook niet een Patserbak aan het worden? Net zoals Seat al is, voor wanna-be Audi-rijders? Waren ooit allemaal B/C-merken!

    En wat kosten die merken tegenwoordig wel niet? Roomster zit toch al gauw op zo'n 20.000 euro…

    Maar vooral: wie rijden er nu mee? Precies, de mensen die hun neus het hardst ophalen voor een Dacia! Als het nu 15 jaar terug was, deden ze dat ook voor HUN Seat of Skoda!

    Als ik geld als water had, had hier ook een mooie Ford Focus (eigenlijk toch m'n merk) voor de deur gestaan. Maar ik kan het gewoon niet aan mezelf verantwoorden om daar zo'n 8.000 euro meer aan uit te geven. Want dat zijn de bedragen waar je op moet rekenen, wil je ongeveer het zelfde formaat auto (MCV) rijden van de ‘gangbare’ merken.

    Het zou anders zijn als je na, laten we zeggen, 5 jaar ook die 8.000 euro meer terug zou krijgen. Maar die krijg je niet terug! Dus je bent gewoon een dief van je eigen portemonnee als je meer uitgeeft. Plus bij een Dacia 3 jaar garantie, bij de (meeste) duurdere auto's maar 2…

    Moet ik nog even doorgaan of is de strekking wel duidelijk?

  • A3aan

    Precies, als je 10 a 15 jaar geleden over een škoda begon werd je heel meewarig aangekeken, en kijk nu eens…. het is een van de meest gewaardeerde auto's die het ook altijd goed doen in tests, en daardoor bijzonder gewild zijn. Kijk eens naar de prijs, voor een fabia combi betaal je voor de 1600 uitvoering ook bijna 19.000 euro, en die heeft ook 105 PK, dan komt er nog metallic lak bij en je afleveringskosten en hup je zit op 20 mille! En dan heb je nog maar de helft van de ruimte van de MCV.

    Met dat in gedachten mogen ze wat mij betreft hun neus ophalen hoor…!

    En hoewel ik dan geen MCV heb, (is voor twee personen wel erg groot) zou ik met een gezin er zeker voor gekozen hebben. Voorlopig ga ik eerst maar eens lekker touren in mijn sedan! :-)