inbouw mistlampen voor

• jos

Is er iemand ,die ervaring heeft met zelf inbouw met mistlampen,met name de aansluiting; Wat is beter:

1) de aansluiting bij stadslichten?

2) de aansluiting bij de achtermistlamp?

3) de aansluiting van een individuele schakelaar op het dashboard?

• Reginald P.

Hoi Jos,

Met ‘aansluiting’ bedoel je neem ik aan: waarover ‘schakel’ ik de bediening van de mistlampen?

Even los van de technisch beste oplossing hiervoor, lijkt het me überhaupt niet logisch de stadslichten te gebruiken, want die zijn -bij ingeschakelde verlichting- ALTIJD aan, en ik neem niet aan dat je je mistlampen continu zult willen gebruiken. Bovendien mag dat om begrijpelijke redenen ook niet.

Mistachterlicht klinkt dan logischer, maar ook dan: er zijn situaties waarin je WEL je voor-mistlichten wilt en mag gebruiken, maar niet je mist-ACHTER-licht… (Ik ben ze afgelopen weken in de regenachtige en mistige Franse bergen al tegengekomen!)

Als laatste is het zo, dat wanneer je een set mistlampen als dealer-accessoire bij je Logan bestelt -en dat heb ik gedaan-, je er o.a. bedrading en een extra schakelaar voor op de middenconsole (op ‘dezelfde’ plek als de aansteker maar dan aan de andere kant) bij geleverd krijgt, incl. inbouw-handleiding. Ik heb die inbouw (gelijktijdig met het rijklaar maken van de auto) aan de dealer over gelaten maar ook als je het zelf doet lijkt me het 't beste je aan dit voorschrift te houden.

't Is 'n net, zwart, klein, rond tuimel-schakelaartje met symbooltje en een rood lampje ter controle bij ingeschakelde mistlichten. Misschien heb ik hier zaken uitgelegd die je al wist en bedoelde je wat anders, maar hoe dan ook: succes bij de (eventuele) inbouw!

Reginald

• Michel

Mistlampen voor mag je gebruiken bij minder dan 200 meter zicht mistlamp achter bij minder dan 50 meter zich.

Tegen woordig is het toegestaan okm de mistlampen alleen te voeren in combinatie met stadslicht.

Ook mag je gewoon dimlicht voeren.

Het is geen aanrader om groot licht en mistlicht te voeren in de mist aangezien je het je zelf heel lastig maakt op dat moment want de mist weerkaatst het licht.

• Reginald P.

Weet ik. (Je reageert op mijn post en niet die van Jos dus ik neem aan dat je reactie voor mij bedoeld is…) Ging meer om de voor Jos meest logische plek voor z'n schakelaartje… ;)

• elfred

Hoi,

“Tegen woordig is het toegestaan okm de mistlampen alleen te voeren in combinatie met stadslicht.”

Dat is mooi ,want in principe blijft er dan minder licht over als gewoon “dimlicht” terwijl de opmerkzaambaarheid voor de medeweggebruikers omhoog gaat

wat staat dat raar “opmerkzaambaarheid” , huh . :)

maar goed , Waar heb je dat vandaan Michel ?

Pas geleden stond er nog een “bromsnor” naar me te wijzen en zwaaien omdat ik mistlicht voor aan had i.c.m. stadslicht . Dat was bij een snelwegoprit waar weer eens een porsche bestuurder z'n achterwiel aandrijving onderschat had en daardoor een berm onderzoek was gaan doen. Het verkeer reed erg langzaam langs de bermtoerist ,en ik heb maar naar de agent terug gezwaaid . :)

groet , Elfred

• Michel

Gewoon regel matig wijzigingen wegenverkeerswet door lezen.

Site ANWB wil ook wel eens info geven.

Dit van de misatlamoen stond laatst in de kampien van de ANWB.

• Michel

ja sorry van technische dingen heb ik niet zoveel verstand maar wil graag mensen opweg helpen om bekeuring vrij te blijven

• elfred

Hoi,

OK. Merci voor de info

Das moi dan

Elfred

• Reginald P.

Bezijden dat ‘t m.i. slechts zijdelings te maken had met Jos’ vraag, heeft Michel verder wel gelijk, Elfred…

Wellicht had ‘t gewijs van oom agent meer te maken met het feit dat ’t zicht zijns inziens meer dan 200 meter bedroeg, dan met de door jou gevoerde combi van stadslicht/mistlicht…

:D

• elfred

Hoi,

We zullen het nooit weten Reginald . :)

Het was trouwens wel shit weer , maar ik zie ze af en toe ook meer als extra markeeringslampen.

groet , Elfred