Vraag: nieuwe Dacia en onderhandelen/inruilen

  • Saskia

    Ha allemaal vandaga heb ik een proefrit gemaakt in een Dacia Sandero. Ik vind het een leuke auto, zeker de uitvoering die tussen goedkoop en duur in. De adviesprijs is 9595. Nu heb ik ook een auto in te ruilen die volgens diverse websites toch 1500 euro waard is, dus ik had gedacht dat ik er wel 750 voor kon vragen qua inruil.

    Helaas kon de dealer me maar 250 euro bieden. Als ik niks inruilde kreeg ik geen enkele korting en verder kon hij me ook niks bieden qua gratis accessoires, en rekende hij voor rijklaar maken 650 euro, tegen 450 in de Dacia-folder.

    Ik ben hier een beetje verontwaardigd over maar zijn argument is dat de marges op deze auto's zo laag zijn dat ze er niks aan kunnen doen.

    Is dit ook jullie ervaring? Graag wat nuttige reacties over gullere dealers. Als jullie dezelfde ervaring hebben als ik, ben ik daar ook benieuwd naar.

  • Remco Jan

    Met die 250 euro inruil zit jij slechts 1250 euro onder de marktwaarde. De meeste op dit forum hebben absoluut gezien veel slechtere inruilvoorstellen gekregen… (bij mij werd 5000 euro onder marktwaarde geboden).

    Verkoop je oude auto gewoon particulier, dan krijg je er veel meer voor. Voor een dealer is zo'n oude auto ook helemaal geen handelswaar.

    Qua gratis accesoires (of in ieder geval met korting) is een kwestie van volhouden. Kijken wat de verkoper doet als je gewoon wegloopt. Mijn trekhaak was uiteindelijk toch bijna gratis.

    Dat van de lage marges klopt in ieder geval voor de MCV, maar daarmee moesten ze ook een markt creeeren. Je zou verwachten dat de marges voor de Sandero toch wat hoger gaan worden voor de dealers gezien het succes van Dacia. Uiteindelijk is het toch de bedoeling dat de schoorsteen gaat roken van een nieuwe merk.

  • A3aan

    Hier hetzelfde verhaal, na veel gebel en heen en weer geloop, kwam de dealer op het ongelofelijke bedrag van 250,= euro en dat terwijl ik een Sandero voor 13.000,= wilde kopen.

    Ben maar weggelopen, en heb het maar zo gelaten. Ik denk niet dat het slim is, want je jaagt zo wel potentiele klanten de deur uit. Mijn ervaring is dat als je een goede inruilprijs voor je auto krijgt je eerder geneigt bent om de deal te maken.

    Maar ja, het is duidelijk de policy van Dacia…waarom weet ik ook niet.

  • Saskia

    Toen ik wegliep deed de verkoper niks :-) behalve roepen dat als ik een Clio zou kopen, hij 1000 euro voor mijn auto kon bieden. Dan kan het ineens wel…

    Ik ga van de week naar een andere dealer hier in de buurt. Als dat hetzelfde verhaal wordt verkoop ik mijn auto gewoon particulier (volgens mij geeft zelfs de sloop er meer voor dan 250 euro) en als ik dat gedaan heb ga ik naar de aardigste dealer…in deze tijd van zwakke autoverkoop en zomerrust mogen ze blij zijn met enthousiaste kopers…

  • A3aan

    Ja, precies, dat is ook wat mij verbaasde. Een enorme zaak met renault's nieuw en gebruikt, waar dan wel een goede inruilprijs opzit, maar kom je voor een Dacia dan is er ineens geen marge (yeah right) Ja meneer, op een occasion kan ik meer doen……..!“ Maar als ik ergens voor een ocassion kom hoor ik ineens: ”Ja meneer maar op een nieuwe auto heb ik meer marge, en kan ik meer voor u doen,“ m.a.w. je wordt hoe dan ook gen***d als je een auto koopt, nieuw of gebruikt, want je gelooft toch zelf niet dat je auto ineens veel minder waard is als je hem inruilt? Ook zo'n mooie is: Tja, er zitten wel een paar krasjes en deukjes op.” Ja logisch toch? Het is een auto die gebruikt is, en zet hem maar voor willekeurig welke supermarkt dan ook, en als je je boodschappen in wil laden zit er ineens een krasje of deukje bij. ( tip: wil je de maximale inruil voor je auto, koop hem nieuw, en zet hem in de garage met een zeiltje erover heen, MAAR RIJ ER VOORAL NIET IN!) scheelt je gegarandeer 1000 euro inruil! :-)

  • Remco Jan

    Dan neem ik aan dat je niet meer teruggaat naar die verkoper.

  • Remco Jan

    Op een MCV zit maar 450 euro marge, dus daarbij klopt het wel dat de marge erg laag is. En voor een dealer is inruil alleen maar interessant als het een jonge occasions van het eigen merk is.

  • boompie

    Ook ben bij een dacia dealer geweest in ruil ssangyong muso 1997 part verkoop

    4950 ; dealer bied 2600 gevraagt korting zonder inruil ik krijg nul.

    Bij volgende daeler deze ging eerst bellen naar de handel en toe bood hij 2500.

    Hij maakte een offerte zonder afleverings pakket.

    Bij bestellen een maand later een nieuwe offerte wel een afleveringspakket bij de,

    prijs opgeteld naderhand daar over gepraat en terkhaak + nieuweruitenwissers,

    los gepeuterd.

    Maar ik ga wel probereren om de inruil part teverkopen.

    Boompie