Het verhaal van (bijna) geen marge klopt. Die zit ergens tussen de 250 en 400 euro. Hier de (lange, maar verhelderende) 2-ledige uitleg over marge's, inruilprijzen en dealerpakketten:
-De inruil is laag. Wat er speelt: een dealer wil het liefst alleen zijn eigen merk 2de-hands in de showroom hebben. Andere merken zijn eigenlijk dus niet interessant. Daar komt bij dat een groot gedeelte van wat ter inruil op een Dacia wordt aangeboden, alleen nog interessant is voor de handelaar, m.a.w. voor een dealer alleen maar meer werk en (eigenlijk) geen verdiensten.
De dealer moet dus voor de inruiler kosten maken. Die komen (deels) uit de marge van een nieuwe auto, deels uit de inruiler zelf. Wat een dealer bij een inruiler doet, is een gedeelte van wat hij voor de inruiler van de handelaar krijgt, gebruiken om de kosten van het inruilen te dekken.
Waarom dan toch een hogere inruil bij bv. een Renault? Hier geldt: hoe hoger de marge op een nieuwe auto, hoe hoger de inruil. Een hoog inruilbedrag is dus ALTIJD een wassen neus. Je betaald deze namelijk zelf door de hogere nieuwprijs, dus hogere marge.
Je zult nu, na bovenstaande, begrijpen dat er verhoudingsgewijs meer in de zak van de dealer verdwijnt bij een inruil op een nieuwe Dacia dan op bv. een nieuwe Renault. Beter is het dus je auto particulier of aan een handelaar proberen te slijten.
-De Dealerpakketen. Hier is al veel over gezegd, maar eigenlijk is dit ook weer heel simpel: de meeste dealers proberen hiermee hun marge op een nieuwe Dacia mee op te krikken. M.a.w., omdat de marge op een nieuwe Dacia af importeur laag is, proberen ze deze via de Dealerpakketten toch omhoog te krijgen. Advies: shoppen loont.
Vraag ook DUIDELIJK wat er PRECIES in het DEALERpakket zit. Pak de folder erbij en STREEP AF WAT ER AF IMPORTEUR (in de afleverkosten af importeur) BIJ ZIT. Dan zul je zien dat de meeste je alleen wat brandstof en een mattenset bieden voor een paar honderd euro. En we weten allemaal dat dat toch echt niet zo duur is…