Over Dacia's en Marge's

  • Outline

    Het verhaal van (bijna) geen marge klopt. Die zit ergens tussen de 250 en 400 euro. Hier de (lange, maar verhelderende) 2-ledige uitleg over marge's, inruilprijzen en dealerpakketten:

    -De inruil is laag. Wat er speelt: een dealer wil het liefst alleen zijn eigen merk 2de-hands in de showroom hebben. Andere merken zijn eigenlijk dus niet interessant. Daar komt bij dat een groot gedeelte van wat ter inruil op een Dacia wordt aangeboden, alleen nog interessant is voor de handelaar, m.a.w. voor een dealer alleen maar meer werk en (eigenlijk) geen verdiensten.

    De dealer moet dus voor de inruiler kosten maken. Die komen (deels) uit de marge van een nieuwe auto, deels uit de inruiler zelf. Wat een dealer bij een inruiler doet, is een gedeelte van wat hij voor de inruiler van de handelaar krijgt, gebruiken om de kosten van het inruilen te dekken.

    Waarom dan toch een hogere inruil bij bv. een Renault? Hier geldt: hoe hoger de marge op een nieuwe auto, hoe hoger de inruil. Een hoog inruilbedrag is dus ALTIJD een wassen neus. Je betaald deze namelijk zelf door de hogere nieuwprijs, dus hogere marge.

    Je zult nu, na bovenstaande, begrijpen dat er verhoudingsgewijs meer in de zak van de dealer verdwijnt bij een inruil op een nieuwe Dacia dan op bv. een nieuwe Renault. Beter is het dus je auto particulier of aan een handelaar proberen te slijten.

    -De Dealerpakketen. Hier is al veel over gezegd, maar eigenlijk is dit ook weer heel simpel: de meeste dealers proberen hiermee hun marge op een nieuwe Dacia mee op te krikken. M.a.w., omdat de marge op een nieuwe Dacia af importeur laag is, proberen ze deze via de Dealerpakketten toch omhoog te krijgen. Advies: shoppen loont.

    Vraag ook DUIDELIJK wat er PRECIES in het DEALERpakket zit. Pak de folder erbij en STREEP AF WAT ER AF IMPORTEUR (in de afleverkosten af importeur) BIJ ZIT. Dan zul je zien dat de meeste je alleen wat brandstof en een mattenset bieden voor een paar honderd euro. En we weten allemaal dat dat toch echt niet zo duur is…

  • Arnold Remkes

    Dat verhaal klopt helemaal.

    Ik heb ook het e.e.a. afgestreept. Dan komen ze met het verhaal van de extra poetsbeurt die de auto via de garage bij een bedrijf krijgt. Van de importeur uit zou dat schoonmaken (deconserveren en poetsen) maar minimaal zijn. Bij ons was het heel wat heen en weer gepraat. Als je alles wegstreept en optelt dan is het verschil niet zo heel groot misschien € 50-. Maar ze weten dat toch weer naar hen eigen hand te zetten door bijv. een zeeeeer goedkope gevarendriehoek erbij te doen enz

    Ook het laten graveren van de ruiten hoort in het pakket te zitten en wordt soms ook overgeslagen. Daar moet je ook om vragen!!

    Maar of het nou echt loont om daarop te gaan pingelen???? Je haalt het garage personeel wel uit een ritme bij het afleveren en gaat dat niet ten koste van jezelf(de auto)??

  • Remco Jan

    Ik vraag me overigens wel af, zie ook mijn bericht in het andere draadje, of de marge voor de dealer zo laag kan blijven. Zodra Dacia een gevestigd merk is, nu dus eigenlijk, zou je als dealer een normale marge mogen verwachten. Voor de kosten die een dealer moet maken maakt het echt uit of je nou een Renault of een Dacia moet verkopen. Je hebt per model dezelfde showroomruimte nodig, een verkoper moet er net zoveel tijd insteken om tot de verkoop te komen, etc.

  • wimpie

    Ik ben nu o.a. aan het steggelen over een bedrag van € 100,- die mijn sedan plots duurder zou zijn geworden, als ik bedenk dat de bpm goedkoper is geworden en ik ruim 8 maanden heb moeten wachten vind ik dat ik € 100 toe zou moeten krijgen.

    Over inruil heb ik op een gegeven moment mijn prijs genoemd, die geaccepteerd werd (maar die proberen ze nu dus weer onderuit te halen).

  • Diana

    Het is maar de vraag wat je onder marge verstaat.

    Als het zo is dat de dealer ongeveer 450 euro ontvangt aan marge betekent dit 7,5% marge. (450/netto catalogusprijs ex btw/ex bpm =7,5%).

    Dit inderdaad lager dan men ontvangt op een Renault. Maar we praten hier over directe marge. Dus afgezien van promotionele vergoedingen of volumebonussen.

    Met name bij de volumebonussen kan het voor de dealer lucratiever zijn om een Renault te verkopen. Want, stel dat je je aantal auto's (Renault) overschrijdt ten opzichte van target en doordoor 1% meer scoort, dan gaat die 1% wel over je totale verkoop van Renaults.

    De Renault dealers staan niet positief tegenover het merk Dacia, waardoor het merk mijns inziens niet zal slagen. Ik was behoorlijk positief over de Dacia maar na bezoek aan twee verschillende dealers is het voor mij over. Ik ga voor een ander merk.

  • Remco Jan

    Wat geeft de dealer als reden op van de prijsverhoging? Volgens mij staat er in de BOVAG voorwaarden dat prijsverhogingen door “overmacht” (dus bijv. BTW verhogingen) mogen worden doorberekend, maar het lijkt me dat dat hier niet het geval is (tenzij het een Logan 1.6 is, want die heeft een energielabel D).

  • Outline

    Het grootste probleem is dat een (flink) aantal dealers en verkopers nog aan het Dacia-concept moeten wennen.

    Een hoop zien Dacia als een lastig aanhangels waar de VERKOPERS BIJNA NIKS AAN VERDIENEN. Een verkoper verdient bv. met een Renault nog een aardig extra zakcentje, met een Dacia eigenlijk niks. Hierdoor helpen ze je eigenlijk liever niet met een Dacia, maar wel heel graag met een Renault. Hierin zit dus ook een groot deel van de onvriendelijke benadering.

    Je moet je dan ook afvragen of je bij zo'n verkoper wel een auto wil kopen. Want zodra hij je geld binnen heeft… Weet zeker dat hier ook nog een mooie taak voor Renault NL ligt!

    Wat ook wel klopt, is dat er op een Renault hogere R&D-kosten zitten en dat er betere materialen inzitten. Maar nogmaals: dat alles bij elkaar is echt geen 8.000 euro meer! Je mag hierbij dan op zo'n hoogst denken aan de helft. De rest is echt marge en winst.

    Nog een interessant detail: een Dacia wordt met de hand gebouwd. De reden: als men een zoveel mogelijk geautomatiseerde fabriek neer zou zetten, zou een auto zo maar een duizendje of wat duurder zijn…

    Nogmaals, ieder staat vrij de auto te kopen die hij wil, maar je moet je toch echt serieus afvragen of de hogere prijzen van de andere merken het echt allemaal waard zijn.

  • vh

    De meeste verkopers krijgen een bonus op aantallen, gebruikt / nieuwe renault / dacia. Welke van deze maakt dus niet uit, elke telt mee.

    Van die kleine moeten worden betaald een demo, brandstoffen proefrit, verkoper, showroommateriaal, folders, mailings, advertenties, rente op de showroomauto's, etc.

    Als jullie dat uitrekenen zie je waarom de inruil laag is……en is het ook verklaarbaar denk ik.