Caravan trek ervaring 2008

  • Roemeense HUMMER (Ad)

    Over caravan trekken gesproken………

    Net terug uit Rimini en ruim 3200 km gereden met de caravan……!!!!!!!!!!

    resume':

    Onze MCV 16v16 kregen op 23 februari 2008 en hij mocht meteen naar de wintersport en 3 weken geleden koppelde ik de caravan (Kip 42 Greyline 1200 kg) aan zn staartje.

    Hele andere rijeigenschappen dan onze vorige auto's (Opel Zafira 16v16 en Peugeot 307 SW 16v16) . De Roemeen maakt meer toeren (ook meer herrie) dan de hiervoor genoemde auto's maar dat is gelijk zn kracht. Ik ondervond een gunstiger koppel. Hij trok de caravan met gemak en deed zeker niet onder voor zn voorgangers. De hele weg naar Italie in zn 4e versnelling en op de vlakker weg in zn 5 en dat hield ie lang vol. Ik had het dus makkelijker dan in mn vorige auto's Daar bleef ik schakelen tussen 3 en 4 soms 5.

    Dus het kleinde ongemak van de geluidsproduktie vanwege het hoge toerental verdiendt zicg terug in de trekkracht en het minder schakelen.

    2 Minpuntje’s ondervonden we ook.

    Eenmaal alles in het bagagecompartiment geplaatst, ook de stoelen, en de caravan erachter dus ok weg.

    Op een tussenstop bleek dat met aangekoppelde caravan de beide achterdeuren niet geheel open kunnen omdat deze dan tegen de disselkoppeling aanloopt.

    Dit euvel doet zich alleen voor als je een anti-slingerkoppeling hebt gemonteerd. De aansluiting ligt dan hoger en daar tikt de achterdeur tegenaan. Dus als oplossing even het neuswiel uit en de caravan loskoppelen.

    Ook bleek dat bij snelheden boven de 90 km per uur de caravan spiegels zoveel winddruk vangen dat de Dacia spiegels gaan veren en dan heb je het vleugeleffect. Wij beschouwden dit effect als de cruisecontrol.

    Gingen de spiegels naar achteren dan iets gas terug nemen.

    Nu een kleine 9500 km op de teller en nog steeds een topper.

  • zitterdwolf

    Net terug van een tweeweekse vakantie aan de Franse Opaalkust. Hoewel de 1.5dCi (70pk) versie niet als caravantrekker te boek staat ben ik tevreden over de prestaties. Vooral op de heenweg hadden we forse tegenwind. Het verbruik liep dan ook op naar 1 op 10. Maar trekken bleef ie. Geen echte bergen gehad onderweg, maar rondom Brussel zitten er flinke bulten in de E40. Onze Logan MCV 1.5dCi Laureate 5pers. met een kleine 1000kg aan caravan (incl. lading), 2 volwassenen, 2 kleuters en een redelijk gevulde laadruimte bleef het zaakje goed trekken. Zowel snelheid (85-90 km/u) als toeren bleef ie in de 4e versnelling mooi vasthouden.

    Na deze proef durf ik het ook wel aan om meer bergachtig terrein op te zoeken.

  • remcojan

    Even een vraag voor de techneuten: waarom zou de versnellingsbak van de Dacia zo zijn ontworpen dat je zo'n hoog toerental hebt? Wat ik uit bovenstaand bericht begrijp is dat de Peugeot 307 minder toeren maakte.

    Ik heb de specificaties van de Renault 1.6/16V en de Peugeot 1.6/16V naast elkaar gelegd en die zijn vrijwel hetzelfde:

    Dacia: 105pk/5750rpm, 148Nm/3750rpm

    Peugeot: 110pk/5750rpm, 147Nm/4000rpm

    Overige specificaties liggen ook erg dicht bij elkaar.

  • Arnold Remkes

    Bij ons dezelfde ervaring, alleen Limburg en de Veluwe deze keer. De wagen trekt goed met ruim 1000kg er achter. Ook in het "bergachtige'' Limburg geen centje moeite. Ook nog power genoeg om vrachtwagens in te halen. Hij ligt als een blok achter de auto. Dat is een combinatie van de frictiekoppeling en de korte oversteek van de auto.

    Dat het achterdeurtje niet open kan met de caravan erachter…. gewoon de spullen in de caravan die je denkt nodig te hebben onderweg. De andere spullen achterin de auto.

    Van die klappende spiegels heb ik nog niets gemerkt.

  • Reginald P.

    Hoi Remco Jan,

    Ik neem gemakshalve even aan dat je het over de Peugeot 307 SW 1.6 16v hebt, omdat dat de Peugeot 1600 is waar de MCV in top(benzine)motorisatie nogal eens mee vergeleken wordt; allebei tenslotte 7-zitters van Franse (ontwerp)origine en min of meer ‘MPV’s verpakt in stationcar-uitmonstering'.

    De Peugeot is overigens nog ietsje zwaarder dan de Dacia, zelfs zo'n ruim 150 kilo. ‘Clevere packaging’, die Dacia's… Verdere maatvoering komt akelig overeen met die van de MCV, behalve de wielbasis; 290 t.o. 270: o.a. wat verklaart dat je helemaal achterin 'n MCV beenruimte hebt voor volwassenen, en in de Peugeot niet…

    Volgens fabrieksopgave komen beide auto's wel ongeveer even rap van hun plek; die 5 pk extra van de Peugeot spelen daar net een rol, zullen we maar zeggen. Want ook de V-1000 in z'n 5 is bij de Peugeot zo'n 32 km/u, in totaal misschien ‘n halve km/u meer dan bij de Dacia. Ook de verdere bakverhoudingen komen akelig dicht bij elkaar in de buurt. Moet ook wel, want anders krijg je (bij gebruik waarvoor ze bedoeld zijn) volbepakte 7-zitters van dit formaat, gewicht en luchtverplaatsing ook niet ordentelijk meer van hun plaats -auto’s zijn loodzwaar geworden, de laatste jaren!-, laat staan mee in het modern-vlotte verkeer, dat nu eenmaal 140 kruist op de Route du Soleil… Mits je je helemaal 't schompes schakelt, wat de modern-verwende automobilist nu eenmaal niet meer wil en/of gewend is.

    De Peugeot is gewoon voorzien van net dat beetje meer geluidsisolerend materiaal, wat ervoor zorgt dat je deze auto als stiller zult ervaren. Ook speelt, ondanks de steeds verdergaande gelijkenissen tussen moderne 16-kleps vierpitters, het motorkarakter ook nog steeds een rol bij de ‘geluidsbeleving’. Blijft vervolgens, dat die Renault 1.6 16v gewoon een ‘ronkerig’ motortje blijkt; de 8-kleppers hebben weer wat meer last van resonanties bij sommige lagere toerentallen, maar worden regelmatig bij vanaf tegen de 4000 toeren (vanaf dus die voor het oor zo ‘kritieke’ 120 in ‘5’…) gewoon als stiller ervaren.

    Op duurdere modellen (Scénic!) levert Renault overigens een 6-bak met wat meer gespreide overbrengingsverhoudingen en/maar met een uiteindelijk wel wat ‘langere’ 6, om ‘het geluid -en het verbruik!-, op momenten dat je net niet die volle trekkracht nodig hebt, mee ’uit' te kunnen zetten. Een optie die -vooralsnog…- niet in het ‘hou-het-simpel-dan-blijft-het-goedkoop’-plaatje van Dacia past. Als de verkoopcijfers echter blijven stijgen, zou het me allerminst verbazen als er op een (volgend model) MCV op gegeven moment ook een 6-bak beschikbaar komt…

    Reginald

  • NASH

    Ik ben gisteren terug gekomen van 3 weken meer van annecy. Ik ben iets minder tevreden over mijn combinatie als de vorige mensen die gereageerd hebben. Vorig jaar met een Hyundai Traject en een Adri 461 DB (1200 kg) op vakantie geweest en vond vooral bij passeren van bussen dat ik erg naar deze bus toegezogen werd. Verder de gehele weg niet boven de 85 uit gekomen omdat de combinatie anders te veel sligert. Nu wordt er misschien gezegd dat dit aan de caravan ligt of aan belading, maar vorig jaar had ik dit niet. Ik heb nog geen stabilisator op de caravan maar wil dit wel gaan overwegen.