Over caravan trekken gesproken………
Net terug uit Rimini en ruim 3200 km gereden met de caravan……!!!!!!!!!!
resume':
Onze MCV 16v16 kregen op 23 februari 2008 en hij mocht meteen naar de wintersport en 3 weken geleden koppelde ik de caravan (Kip 42 Greyline 1200 kg) aan zn staartje.
Hele andere rijeigenschappen dan onze vorige auto's (Opel Zafira 16v16 en Peugeot 307 SW 16v16) . De Roemeen maakt meer toeren (ook meer herrie) dan de hiervoor genoemde auto's maar dat is gelijk zn kracht. Ik ondervond een gunstiger koppel. Hij trok de caravan met gemak en deed zeker niet onder voor zn voorgangers. De hele weg naar Italie in zn 4e versnelling en op de vlakker weg in zn 5 en dat hield ie lang vol. Ik had het dus makkelijker dan in mn vorige auto's Daar bleef ik schakelen tussen 3 en 4 soms 5.
Dus het kleinde ongemak van de geluidsproduktie vanwege het hoge toerental verdiendt zicg terug in de trekkracht en het minder schakelen.
2 Minpuntje’s ondervonden we ook.
Eenmaal alles in het bagagecompartiment geplaatst, ook de stoelen, en de caravan erachter dus ok weg.
Op een tussenstop bleek dat met aangekoppelde caravan de beide achterdeuren niet geheel open kunnen omdat deze dan tegen de disselkoppeling aanloopt.
Dit euvel doet zich alleen voor als je een anti-slingerkoppeling hebt gemonteerd. De aansluiting ligt dan hoger en daar tikt de achterdeur tegenaan. Dus als oplossing even het neuswiel uit en de caravan loskoppelen.
Ook bleek dat bij snelheden boven de 90 km per uur de caravan spiegels zoveel winddruk vangen dat de Dacia spiegels gaan veren en dan heb je het vleugeleffect. Wij beschouwden dit effect als de cruisecontrol.
Gingen de spiegels naar achteren dan iets gas terug nemen.
Nu een kleine 9500 km op de teller en nog steeds een topper.