eerste ervaringen met LPG

  • arno

    Jawel, er is een G3 LPG installatie ingebouwd.

    Qua verbruik werd mij verteld duurder dan met benzine rijden, maar ok , een litertje LPG kost ook “ietsjes” minder.

    Zaterdag voor het eerst volgetankt, en vandaag dan voor de tweede keer.

    276 kilometer gereden op 23 liter LPG, wat dan dus uitkomt op een verbruik van 1 op 11.7 tegen een verbruik van benzine van 1 op 13.2

    Ik ben dus al met al zeer blij verrast en heb gewoon de eerste bevestiging gekregen dat de 1999 euro goed geinvesteerd is.

    En het vermogen verlies vind ik meevallen omdat ik nu gewoon iets dieper het gaspedaal durf in te drukken dan dat ik met benzine reed, want hoe je het ook bekijkt, het kost me nu toch minder geld.

    Groet, Arno

  • Peter

    Onze MCV ligt nu “onder het mes” bij de LPG inbouwer, ik ben erg benieuwd hoe het rijdt overmorgen na de geplande 30.000km beurt!

    Ik heb trouwens nog nooit over vermogensverlies gehoord, is dit een nornaal verschijnsel bij LPG?

  • Pilo

    Peter schreef:

    >

    > Onze MCV ligt nu “onder het mes” bij de LPG inbouwer, ik ben

    > erg benieuwd hoe het rijdt overmorgen na de geplande 30.000km

    > beurt!

    >

    > Ik heb trouwens nog nooit over vermogensverlies gehoord, is

    > dit een nornaal verschijnsel bij LPG?

    Vroeger wel, maar met de nieuwe G3 installatie is er geen vermogensverlies meer.

  • a3aan

    Kan iemand me trouwens uitleggen waarom alleen de 16V geschikt is voor gas?

    Er rijden volgens mij toch massa's auto's op gas die geen 16 kleppen hebben?

    Ik had vroeger een Volvo die op gas reed en dat was echt geen 16 klepper hoor!

  • HenkM

    Even op herhaling:

    De 16V's hebben hardere kleppen en zittingen waardoor deze minder slijtage vertonen dan die van de 8V's. Het aantal kleppen bepaald dus niet het al dan niet geschikt zijn maar de hardheid van kleppen en zittingen.

    Alleen op de 16V's blijft hierdoor de volle garantie door Dacia gehandhaaft.

    Een 8V op LPG is wel mogelijk maar hier kleven wat nadelen aan:

    - Geen behoud van garantie (door Dacia).

    - Iedere 10.000 km kleppen stellen (bij de 16V's gebeurt dit hydraulisch).

    - Na ca. 80.000 km mogelijk cylinderkop (kleppen) revisie (tijdens deze revisie is montage van geharde kleppen en zittingen mogelijk waardoor de gereviseerde kop wel langer zal “draaien”).

  • janolifant

    Aanvullinkje de 16 kleppers hebben onderhoudsvrije hydraulische kleppenstoters

    Dat impliceert geen kleppen stellen, de 8 kleppers moet je nog met de bout en schroef in de werkplaats afstellen. Die optelsom maakt dat Dacia NL alleen de volledige garantie op gas kan geven op de 16 kleppers met LPG G3.