kinderstoel

• Pave

In het instructieboekje staat dat een kinderstoel niet op de middelste plaats van de achterbank geplaatst mag worden. Wij begrijpen niet waarom dat is. Elke volwassene mag op deze plek zitten en testen hebben uitgewezen dat de middenplek voor kinderen de meest veilige plek is. Ook vinden wij het praktischer om de stoel in het midden te plaatsen. Weet iemand de reden?

• magomat

Beste

ik geloof dat ik ergens gelezen heb dat in het midden geen isofix bevestegingen zijn aangebracht.

misschien is dit de reden.

ik ga eens kijken dat ik het artikel nog terug terug vindt

• Reginald P.

Het klopt dat de middelste zitplaats achter niet voorzien is van Isofix-bevestigingspunten voor een kinderzitje. Dat wil echter niet zeggen dat het daarmee (wettelijk) verboden zou zijn, er ter plekke ook één te plaatsen. Er is immers gewoon een driepunts-rolgordel aanwezig, waarmee elk goedgekeurd universeel kinderzitje gewoon veilig vast te maken zou moeten zijn…

Gezien ik geen kinderen heb en ze ook maar af en toe m'n de auto meerijden, ben ik verder echter niet zo ingevoerd in de materie en kan dus niet zo snel verlichting brengen in deze kwestie… Ouders van nu ‘to the rescue’?!

• Pave

Dank voor de reactie maar de kinderstoel heeft geen isofix bevestiging en zit dus vast gemaakt via de veiligheidsriem waarin ook een volwassen persoon mag zitten

• Cindy

Hallo,

Binnen een paar maanden verwachten we ons derde kindje en zijn op zoek naar een auto waar iedereen veilig en verantwoord (inclusief een hoop rommel) vervoerd kan worden.

Kan iemand me vertellen of op de tweede rij nu wel of niet drie kindjes naast elkaar kunnen zitten in die verdomd grote kinderstoelen.

Onze kinderen zijn dan; 3 1/2, 2 1/2 en 0 jaar.

Is er op alle stoelen 3 punts gordel?

Is deze auto hier geschikt voor?

Iemand ervaring mee?

Groeten Cindy

• Reginald P.

Hoi Cindy,

Grappig dat je wel 't juiste draadje gevonden hebt, waar ook nog eens het juiste antwoord op een gedeelte van je vraag al in staat…

;)

Ik zei al eerder: "… Het klopt dat de middelste zitplaats achter niet voorzien is van Isofix-bevestigingspunten voor een kinderzitje. Dat wil echter niet zeggen dat het daarmee (wettelijk) verboden zou zijn, er ter plekke ook één te plaatsen. Er is immers gewoon een driepunts-rolgordel aanwezig, waarmee elk goedgekeurd universeel kinderzitje gewoon veilig vast te maken zou moeten zijn…

Gezien ik geen kinderen heb en ze ook maar af en toe m'n de auto meerijden, ben ik verder echter niet zo ingevoerd in de materie en kan dus niet zo snel verlichting brengen in deze kwestie… Ouders van nu ‘to the rescue’?! … "

Ondertussen ben ik nog nix tegengekomen, waaruit blijkt waaròm Renault / Dacia het (in de handleiding bij de auto) ‘verbiedt’ om op die middelste plaats (midden)achter ‘n kinderzitje te plaatsen. De plek is -goed gevonden, Adriaan (Avaka)!- gewoon ruim en breed genoeg bovendien, en ’n driepuntsgordel is dus ook gewoon aanwezig…

Als Renault zo'n plek in staat acht een volwassene adequaat op z'n plek te houden, moet zo'n kinderzitje ook geen probleem zijn, lijkt me. Ook als je de wet er nog eens op na slaat (bv. via hier: ) vind je niet iets wat je verbiedt je Logan (MCV) te gebruiken met 3 kinderzitjes op de achterbank, de 2 buitenste naar wens via het Isofix-systeem of met gebruik van de driepuntsgordel, de middelste met de driepuntsgordel.

Verder over een keuze voor de MCV als gezinsauto: DOEN!

:)

Reginald

• Pave

Ik heb de vraag ook aan Dacia Nederland gemaild. Ik heb de volgende reactie ontvangen:

“Dacia heeft ook testen gedaan met het kinderzitje op de middenplaats van de achterbank en volgens ons is het niet veilig genoeg. Wij staan het gebruik van een kinderzitje op de achterbank alleen toe aan de zijkanten zoals in het instructieboekje staat.”

Inmiddels heb ik Dacia Nederland gevraagd dit antwoord te motiveren. Hierop heb ik nog geen reactie gekregen. Hierbij heb ik de volgende rekenvoorbeeld gevoegd: “Ik snap hier helemaal niets van, een volwassen man van 100 kg kan in deze veiligheidsriem en deze stoel veilig zitten maar een baby van 9 maanden van 8 kg plus een stoeltje (van 10 kg??) kan dat niet. De belasting in rijrichting bij een aanrijding van achteren op de veiligheidsriem is bij baby plus stoel 20% van de belasting op die zelfde riem bij een volwassen man van 100 kg.”

Voor de goede orde; wij zijn heel tevreden over onze Dacia. Fijne gezinsauto (7 persoons), zuinig en een goede caravantrekker. Binnenkort gaat onze kleindochter met haar ouders mee op vakantie en ik wil het aan haar ouders kunnen verantwoorden dat wij haar veilig mee nemen.

• Avaka

Veiligheid is een relatief iets.

Airbags zijn mooi, kinderzitjes, ABS enz is heel mooi en nuttig.

Gordels zijn zo'n beetje de beste uitvinding binnen de autowereld van de afgelopen 30 jaar.

Alleen heeft het geen nut wanneer ze niet gebruikt worden of verkeerd gebruikt.

Ik zie dagelijks auto's rijden met SIPS (Side Impact Protection System) waar de kinderen los op de achterbank rond lummelen.

Kinderzitjes en ISOfix allemaal heel nuttig maar doe dan alstublieft wel de riemen strak.

In een Dacia zitten maar liefst 7 driepunts gordels waar ‘normale’ kinderzitjes prima in kunnen worden vastgemaakt.

Als je deze veiligheid vergelijkt met enkele 10-tallen jaren geleden zijn we er 1000% (duizend ja) op vooruit gegaan.

Hoeveel verantwoordelijkheid kunnen we zelf nog dragen? Of proberen we alles bij de fabrikanten neer te leggen?

Veiligheid heeft vooral met gezond verstand te maken, rustige rijders zijn minder vaak betrokken bij ongevallen. SUV's zijn verhoudings gewijs veel vaker bij een ongeluk betrokken. Hoe veiliger de auto hoe harder en dommer men rijdt.

Boven de 50km per uur is de kans op dodelijk letsel sowieso heel erg groot, airbags en gordels helpen dan niet meer.

Moraal: Gebruik je verstand, zet de kinderzitjes goed vast, bij voorkeur op de buitenste plaatsen. Moet er een kindje extra bij (ik heb er ook 3) dan gewoon de middelste plek ook gebruiken.

• Jos D

Nu vrijdag krijg ik hem jeeeeeeeee.

En ook ik heb 3 kindjes

5,7,9

Mijn oudste zoon begint nog al op mij te lijken en is en partij de lucht ingeschoten.

Dus we hebben heel ruim gemeten en gezeten op de achter bank.

Met kinderen, volwassen mensen ,kinderstoelen, verhogers.

Ik ben zelf 2 meter en ook ik zit rond uit goed achter in.

Dus de ruimte is meer dan ok en geen probleem .

Dus ga lekker proefrijden.

Jos D

• Frank

Ik weet niet of het ermee te maken heeft, maar op de middenste plek heb je te maken met een veel langere afgerolde gordel. Wellicht is er meer gewicht nodig dan een kindergewicht om deze goed te laten werken…

Puur een idee. Wellicht kan iemand dit idee beargumenteren waarom het kan kloppen of beargumenteren waarom het niet klopt..

Groet,

Frank