Grote gaten in een Dacia

  • Avaka

    Het kan.

    Linksvoor zit een zee aan ruimte om allerlei frutsels in te bouwen.

    Dat kunnen nuttige frutsels zijn en minder nuttige maar het KAN!

    Linksvoor zitten geen belemmeringen om diverse zaken in te kunnen bouwen.

    Bijvoorbeeld een extra 12V aansluiting, een boordspanningsmeter (een gewone voltmeter) of straks de LPG / Benzine status meter.

    Plaatje van een groot gat:

    Bewijs dat er niks in de weg zit:

    Waar is dat allemaal voor nodig?

    Ik vind het stoer! :)

  • Reginald P.

    Adriaan!

    :)

    Interessant.

    't Enige wat ik eerder voorbij heb zien komen qua gaten en montage rond die plek in het dashboard, zijn tweeters. Maar die vind ik uiteindelijk toch beter op de plek van -of boven- de spiegelpookjes, ook qua geluidsbeeld.

    Bovendien blijft er dan inderdaad ruimte over voor dit soort geintjes! Maar, zeg ‘s eerlijk: kreeg je toch niet even ’n ‘kriebel’, vlak vóór 't moment dat je je boor in dat grote grijze Dacia-dashboard UIT-1-STUK(!!) zette..?!

    ;)

    Ik neem aan dat die LPG/benzine-meter er straks nog tussenin komt, en dat je al zeker weet hoe groot die is..? Want nu kun je dus niet meer terug; dat zou mijn grote nachtmerrie zijn…

    Voor ‘n extra 12V aansluiting zou ik zelf overigens geen nut vinden; ik heb ’n radio/CD-navigatie combi en 'n hekel aan die losse apparaten, alleen de telefoon mag gewoon in de bekerhouder met de lader in de aansteker. Maar die heb jij als verstokte sigarenroker natuurlijk NODIG…

    :D

    Deed me trouwens even terugdenken aan m'n ouwe auto, die Volt-meter (waarom heb je eigenlijk precies daarvoor gekozen?); die had er -maar dan op zo'n ‘kantel-steeltje’- precies zoëen van Equus, maar dan voor de koelvloeistoftemperatuur. Ik heb zelf al 's zitten denken aan bv. een oliedruk en/of -temperatuurmeter, meer voor als de auto wat ouder wordt, en frappant genoeg was deze suggestie als montage-plek me nog niet opgekomen. Bedankt!

    Reginald

    PS: hoewel qua mooi voor de afleesbaarheid, die meter nèt ietsje naar links moet, zie ik dat goed? Maar dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. Is ook best mooi: exact recht onder 't ventilatierooster.

  • Avaka

    Ach, je moet niet al te bang zijn natuurlijk…. :)

    Behalve die 12V aansluiting in het dashboard heb ik er nog 2 extra gemaakt.

    Eéntje in de armsteun en eentje achter in de koffferbak helemaal in de hoek.

    Totaal dus 4x een 12V aansluiting in de MCV, 3 nieuwe en de originele.

    En allemaal in gebruik, TomTom, telefoonlader, DVD speler en de camping koelkast.

    Om de boel een beetje in de gaten te houden is die Boordspanningsmeter wel handig dus.

    Bovendien zegt een voltmeter het een en ander over de status van de accu en het laden.

    Vind ik ook handig.

  • Jos D

    Lijkt mij ook wel wat.

    Alleen met al die extra voedings punten vraag ik me af waar je deze op afgetakt hebt?

    Op de zelfde zekering groep als de orginele?

    Ik krijg nu vrijdag mijn MCV dus kan nog niet zien hoe de zekering groepen zitten.

    Maar ga dit zeker ook doen.

    Voor mijn Garmin navigatie is dit ideaal.

    En een goed idee om er een in de arm steun te doen.

    Was het alleen al om al de nintendo DSjes opteladen van de kids.

    Mooie kleine volmeter ziete r goed uit.

    Dus als je nog het een en ander kan vertellen hoe of wat zou ik super vinden.

    Zoek me gaten boren set alvast even op.

    Groeten

    Jos D

  • Avaka

    Ok, even wat korte uitleg ‘How I did it’. :)

    Er zijn 3 extra aansluitingen gemaakt. Die in het dashboard linksvoor, die in de armsteun en eentje links achter in de kofferbak.

    Zie de onderstaande foto's.

    Alle 3 de aansluitingen zijn afgetakt van de originele 12V aansluiting. Hier blijken

    dikke aders gebruikt te zijn, ik denk normale 2,5 kwadraat kabels. In ieder geval dik genoeg.

    Zelf heb ik overigens ook 2,5 kwadraat kabels gebruikt.

    Op de onderstaande foto's kan je zien dat ik de middenconsole iets heb opgelicht (schroefjes onder de flessenhouders even losdraaien en het zwarte aflegvakje onderop even losklikken).

    Alle bedrading heb ik centraal naar het zekeringen kastje geleid en aldaar met dikke kroonstrip afgemonteerd.

    Op diezelfde kroonstrip zit ook mijn boordspanningsmeter.

    De aansluiting die op de armsteun zit loopt bij mij via het bakje in het midden (klein sneetje door het tapijt) door naar de zekering kast.

    Overigens is de wanddikte van de armsteun net iets te dun om de 12V aansluiting klem te zetten.

    Dit heb ik opgelost door achteraf wat zwart ijzergaren rondom te draaien.

    Maar indien iemand deze plek overneemt doe er dan even een O-ringetje tussen of een kraanleertje oid.

    Verder heb ik bewust gekozen om de aftakking vanaf de originele sigarettenaansteker te nemen omdat deze schakelbaar is.

    Zodra de sleutel uit het contact is, zijn alle contacten spanningsloos.

    Koele drankjes zijn leuk, maar een startende auto nog veel leuker. :)

  • Jos D

    Bedankt helemaal top.

    Had wat tips verwacht maar heb een werkplaats handleiding gekregen haha.

    Wardeer ik zeer.

    Dank je wel.

    Net mijn dacia gezien bij de dealer hij staat er echt het is geen droom.

    En zo op de foto te zien is de arm steun een van Dacia zelf.

    Ik heb her en der wat universele armsteunen gezien maar ga denk ik toch ook voor een orginele die je omhoog kan doen.

    Nogmaals bedankt voor de handleiding.

    Jos D

  • Avaka

    Er ontbreekt een foto, hier is die nog een keer!

    Geel is de plus, Zwart is de min, dunne Blauwe draadje is voor het lampje wat het gele rondje doet oplichten.