Mijn MCV .... ofzo ...

  • Gunter

    Na maanden van wikken en wegen gisteren terug richting Renault garage gegaan waar ik voor m'n huidige Mondeo 2 de mooiste prijs kreeg.

    Besluit : MCV is volgende dinsdag in ons bezit :-)

    We waren gegaan voor een Laureate diesel 70 PK 5 zit, kleur was nog onbepaald ofwel Platina grijs of Komeet grijs.Enige vereiste was airco.

    Toen in de garage bleek dat er momenteel een wachttermijn is van minstens 4 maanden + mogelijk 8 weken (is dus 6 Maand !) zag ik het allemaal niet meer al te rooskleurig in. Ik moet met m'n Mondeo in september naar de jaarlijkse kontrole en God weet welke verrasingen zouden daar achter de hoek komen piepen ..? Ik vond het al te gek om aan de Mondeo eventueel nog kosten gaan te doen als de MCV er enkele maanden later zou zijn.

    Bij nazicht van wat er nog voorradig was in Belgiè bleek dat er nog welgeteld 4 diesels te lande waren maar telkens was het ofwel een niet metalic kleur ofwel was er geen airco in.

    Behalve de MCV die in “onze” garage stond maar die beschouwden we aanvankelijk niet als kanshebber aangezien het om een 7 zit ging met een 85 PK motor.Maar hij had wel èèn van onze 2 favoriete kleuren, Komeet grijs.

    M'n vrouw maakte me er attent op dat het ofwel deze zou worden ofwel mischien/heel waarschijnlijk eentje bestellen met de risico's dat er aan de Mondeo nog kosten zouden komen om te kunnen blijven bollen tot aan de levering.

    Na een overleg met de verkoper bleek dat er geen korting mogelijk was. Ik had graag een korting gekregen omdat het om een toonzaalmodel ging. Aan deze autis scheelt niks maar wie niet waagt niet wint ;-)

    Maar de verkoper begreep m'n standpunt, hij kon niks van de prijs afdoen maar ik mocht als compensatie 3 items kiezen uit de accesoireskataloog *D

    Ik ben gegaan voor

    - 2 speakerssets (alhoewel ik hier al gelezen heb dat er in de Laureate vooraan speakers zitten is het in Belgiè alvast anders, geen speakers niet vooraan en niet achteraan. Ik twijfelde en heb het roostertje eraf genomen en inderdaad, geen speakers). Nu dus speakers voor-en achteraan.

    - De armsteun.

    Dus, dinsdag aanstaande mogen we hem halen !

    Van de verkoper nog een mooi geschenkje gekregen in afwachting tot dinsdag.

    Ik weet niet of men jullie dit in NL ook geven maar ik vind het alleszins een heel mooi iets.

    Btw : ik volg dit forum al een ganse tijd en postte af en toe iets. Heb me uiteindelijk maar geregistreerd nu de MCV er dan toch aankomt ;-)

  • Frans

    Je zou er bijna voor verhuizen….

    In België is de MCV goedkoper, ze hebben er de 85PK diesel, je hoeft er geen afleveringskosten te betalen en je krijgt ook nog eens een reëele inruilprijs.

    Gefeliciteerd! Ze hebben het wel eens over Vlaanderen bij Nederland voegen, maar andersom lijkt me beter.

  • magomat

    en een leuk gadget een miniatuur model van de verwachte wagen.

    ach het is nog niet zo slecht in België.

  • Gunter

    Inderdaad, het verschil tussen BE en NL wanneer je eenzelfde wagen koopt is immens.

    Maaar … ik moet m'n hudige wagen (de Mondeo dus) wel eerst nog een Car-wash'je geven vooraleer ik hem achterlaat, mischien moeten jullie dit niet :-)

  • Frans

    Blijft over dat de nederlandse dealer wel €525 aflevering in rekening brengt.

    Plus: de inruilprijs van een Mondeo in België zou dan vanwege het ander fiscaal regime aldaar lager moeten zijn dan in NL.

    Ik kreeg voor mijn 10 jaar oude Mondeo station met maar 130.000 op de klok €500 terug.

    Dat verschil van €2000 inruil + €525 aflevering -/- €10 carwash heeft niets met belasting te maken.

    Afleveringskosten in NL zijn het gevolg van afspraken binnen RAI/BOVAG en riekt naar kartelvorming: als we het met zijn alle introduceren worden we er met z'n allen beter van.

    Tegenwoordig moet je zelfs afleveringskosten bij een occasion betalen wat helemaal van de zotte is. Dat hoort gewoon verrekend te zijn op de inruilprijs.

    Sterker nog, dat is het ook, alleen nu snijdt het mes aan twee kanten.

    De vaak belachelijk lage inruilprijzen in NL op een Dacia zijn m.i. ook niet toevallig tot stand gekomen. Ik weet dat in onze regio de Dacia/Renault dealers regelmatig commercieel overleg (business lunch) voeren en men ook landelijk bijeenkomsten heeft.

    Dat doen uiteraard wel meer merken, maar nergens tref ik zo'n opvallende uniformiteit mbt lage inruil aan als bij Dacia.

    Maar goed, de auto zelf bevalt uitstekend en dat maakt het meer dan goed.

    .

  • Gunter

    “Ik kreeg voor mijn 10 jaar oude Mondeo station met maar 130.000 op de klok €500 terug.”

    Ik heb van mijn Mondeo, 5-deurs dus geen station, 2500 gekregen en deze wagen heeft momenteel een km stand van 242 000 km.

    Heb er zelfs niet moeilijk moeten voor doen, de verkoper stelde dat bedrag voor en daar ik het een mooie prijs vond heb ik niet verder gediscussieerd.

    In andere garages waar ik was gaan kijken kreeg ik tussen de 1400 en 2200 €.

  • Gunter

    Vergeten te zeggen, mijn Mondeo was ook 10 jaar.

  • Remco Jan

    Die afleverkosten is een gewoonte geworden in Nederland. Je zou dat hoogstens op Bovag niveau kunnen veranderen, maar ik denk dat de leveranciers het wel prima vinden. De vanaf prijs in de prijslijst ziet er toch net weer wat vriendelijker uit.

    Citroen heeft jaren geleden eens geprobeerd om de prijs all-in in de prijslijst te zetten, met als gevolg dat de verkoop daalde omdat hun auto's duurder leken dan die van de concurrentie.