schokbrekers versleten na 10000 km?

• marco

Had al een tijdje een krakend/kreunend geluid rechtsvoor. Vandaag bij Autohaag de Zeeuw langs geweest. Conclusie: schokbreker tgv corossie versleten. Echter de schokbreker blijkt volgens de dealer niet onder garantie te vallen. Ik heb op

http://www.gernijkamp.nl/dacia_files/garantiebepalingen_dacia_logan.pdf de bepalingen doorgelezen en nergens expliciet gevonden dat de schokbrekers buiten de garantie vallen. Overigens is dit voor Renaults bij dezelfde dealer anders.

Tevens kon op mijn vraag wat er mogelijk nog meer niet binnen de garantie valt geen antwoord worden gegeven.

De dealer vond het weliswaar vreemd maar vond niet dat dit door de dealer opgelost en dus bekostigd moet worden. Ik ben van mening dat ik als koper door de verkoper niet ben ingelicht en de voorwaarden niet duidelijk zijn t.a.v. het buiten de garantie vallen. Ik heb overigens in de 9 maanden pas 10000 km gereden maar ook dit maakte niet uit. Ook bij 5000km zou het verhaal hetzelfde blijven. Dit staat in contrast met de 36 maanden /100000km garantie die wordt beloofd.

Huidige situatie: a.s. woensdag wordt er voor 130 euro een nieuwe demper geplaatst. ga maandag bij Renault een klacht indienen.

Mijn vraag aan anderen: heeft iemand soortgelijke ervaringen met de schokbrekers en/of andere onderdelen die vervolgens niet binnen de garantie vallen?

Mvg marco

• Remco Jan

10000km voor een schokdemper is abnormaal laag. Als koper mag je verwachten dat zo'n onderdeel een veelvoud van dat aantal kilometers meegaat. Dit moet dan ook gewoon gerepareerd worden door de dealer. Ik heb gemiddeld 100.000 km met iedere auto gereden die ik ooit gehad heb, en nog nooit schokdempers hoeven te vervangen.

Misschien probeert de dealer op deze manier de lage marge bij aanschaf te compenseren? (er zijn ten slotte nog steeds ondernemers met een korte termijn visie….)

• Jos D

Dat is niet zo best en waar hebben we het over 130 Eurie voor een tevreden klant.

Ik lees dat ze een gaan vervangen.

Tot nu toe heb ik altijd te horen gekregen als de dempers bv een voor slecht was dat ze alle twee vervangen zouden worden

dit om een goede werking te kunnen garanderen.

Vraag dit maar een na bij een wille keurige garage.

Daarom lijkt het me ook dat als ze bij jouw er maar een gaan vervangen dat de garage weet dat het een slecht exemplaar is en niet gaat om gewone slijtage.

Neem ook contact op met Dacia nederland.

En laat het per mail bevestigen hoe hun er over denken.

succes er mee

• kees

Het is zeer verstandig beide schokdempers te vervangen en na 10000km versleten kan best hoor ( productie foutje ) als ik jouw was zeker niet betalen en dit doorspelen naar de bovag of consumentenbond anders dikke brief dacia nederland.

Ik weet zeker dat je er wel uit komt.

• bissyboy

ben je zeker dat die versleten is of was die gewoon een beetje los gekomen , ik kan het ook moeilijk geloven dat die na 10.000 Km de brui aan geeft .

zou op zijn minst 100.000 Km moeten meegaan en bij een vervanging word er bij mijn weten per paar vervangen en krijg je bovendien ook nog garantie op vervangende onderdelen .

controleer desnoods zelf even of die niet los zit en markeer de oude met een kras of iets dergelijks op een plaats die niet direct opvalt .

op banden en remmen of baterijen heb je geen garantie maar als je een nieuwe baterij laat plaatsen heb je dan wel garantie , begrijpen wie begrijpen kan.