airco / filter

  • magomat

    geachte

    ik heb een vraagje bij een airco geïnstalleerd in de wagen is het dan ook nog nodig om een pollenfilter te plaatsen en is dit op dezelfde plaats .

    kan ik de instructies op deze site en ander dan gewoon volgen

    dank u

  • Remco Jan

    Volgens mij zit er geen pollenfilter in Dacia's met airco.

  • Frank

    Weet iemand of de capaciteit van de ventilator door het plaatsen van zo'n filter erg terugloopt? Ik dit verhaal op de Dacia dag gehoord..

    Zonder filter kan de auto het bij hoge temperaturen nog koel krijgen in de auto (na enkele minuten). DIt zou ik alleen voor zo'n filter niet willen opgeven.

    Groet,

    Frank

  • Remco Jan

    Als de ventilator ook uit het Renault assortiment komt zal het wel meevallen denk ik. Renault zijn tenslotte wel uitgerust met een filter.

  • Frank

    Het filter zou ik plaatsen niet alleen voor de boomfrutseltjes, maar ook voor de kleinere stofdeeltjes.

    Daarnaast vraag ik het omdat ik me kan voorstellen dat de huidige airco/ventilator normaliter in een auto gebruikt wordt met een veel kleinere inhoud (wellicht hebben ze wel met opzet dit filter weggelaten aangezien de inhoud van de MCV niet in verhouding staat tot de Clio…)

    Kan iemand die zo'n filter heeft geplaatst en op warme dagen (> 30 graden) in de auto heeft gereden reageren?

    Groet,

    Frank

  • HenkM

    Een citaat uit de engels talige brochure:

    ****

    Special attention has also been paid

    to thermal comfort which has been

    engineered to offer consistent conditions

    for all passengers in both hot and

    cold climates thanks to optimized

    air-vents and a 40kg/h higher airflow

    rate compared with the saloon version.

    ****

    De MCV heeft 40 kg/h meer capaciteit dan de sedan. Hoe dit in verhouding staat met de Clio weet ik niet maar onze MCV voorzien van panties als filter heeft geen probleem om de zaak te koelen of verwarmen.

    Wat wel opviel dat de leen MCV waar ik 3 dagen mee heb rondgereden (inbouw LPG) stof op het dashboard verzamelde, de panties doen blijkbaar prima hun werk want dit ben ik na 3 dagen niet gewend :-) .

  • Frank16V

    Een filter heeft uiteraard een beetje weerstand, maar daar is de installatie op berekend. Het wordt een ander verhaal als je het filter nooit vervangt: het raakt verstopt - en daar is de installatie niet op berekend. Filter plaatsen is prima, maar vergeet dan niet dit regelmatig te controleren en vervang tijdig.

  • Frank

    Goed punt, Frank, wat zou jij aanraden als regelmatig?

    Heb jij zelf ook een filter of ben jij ook voor de pantytruuk gegaan (hier voel ik nl iets minder voor)?

    Groet,

    Frank

  • Frank16V

    Regelmatig is een rekbaar begrip in deze. Een touringcar die 3 keer een retourtje Spanje achter de rug heeft, heeft de filters meestal vol zitten. Regelmaat is hier dus: na 3 keer - en met 2 chauffeurs lukt dat in 1,5 week…

    Echter, op de schone, natte Hollandse wegen loopt het niet zo'n vaart. Zou de inhoud van het koelsysteem boven de 3 kilo koelgas zitten, dan was een jaarlijkse controle verplicht. Normaliter worden de filters dan vervangen. Tussentijds ligt het aan het gebruik - lees: aan het weer.

    Mijn idee is dan ook om de filters in ieder geval jaarlijks te vervangen, en 3 of 4 keer per jaar de filters te controleren. Blijkt bij een controle (puur optisch, ziet het er nog fris uit of niet?) dat het filter aan vervanging toe is dan kun je dat direct doen - het is dus handig om er altijd 1 op voorraad te hebben, anders kun je de boel 2 keer losschroeven.

    Filterdoek van de breedte die gebruikt wordt in de meeste systemen kost ca. €2 per meter. De lengte van het filter zal variëren tussen ca. 20, 25 cm voor een personenauto tot wel 3 of 4 meter voor een touringcar. Filterdoek zit soms in een raamwerk geklemd, soms zit het vastgenaaid op een raamwerk. In het laatste geval vervang je ook het raamwerk. Echter… bij de meeste personenwagen airco's worden patronen gebruikt van een soort gewafeld papier. Deze zijn aanzienlijk duurder en kosten grofweg tussen de €20 en €40 (per stuk).

    Dan is er nog een tussenvorm, nl. een filterdoek dat redelijk uitwasbaar/schoon te blazen is. Volgens mij komt dit bij personenwagenairco's nog niet vaak voor, maar hier wil ik iets mee gaan doen. Ik wil nl. een frame/raamwerk maken waar dit doek op te spannen is en dan dit plaatsen in de MCV, hetzij op de originele plaats, hetzij bij de inlaat van het systeem. In het eerste geval heb ik waarschijnlijk wel éénmalig een origineel filter nodig dat ik als ‘donor’ nodig heb voor het nieuw te maken raamwerk.

    Wordt vervolgd…