Deze middag was ‘t zover, onze MCV 1.5 Cdi, 85 PK, Laureate 7-zit, Komeet grijs stond in de garage te wachten op ons, z’n eerste eigenaars.
Veel verassingen waren er niet, eigenlijk niet èèn, aangezien ik reeds alles wist door de site van eene Nederlander genaamd Ger
Eerlijk gezegd kende ik er al bijna meer van dan de verkoper zelf …
De klassieke afhandelingspraatjes kent iedereen hier wel, die sla ik dus netjes over.
M'n eerste emotie had in feite niks te maken met m'n MCV maar wel met m'n Mondeo die ik moest achterlaten. M'n trouwe gezel sedert jaar en dag.Maar goed, aan alles komt een einde.
Emotie nr 2 was de “entree” in de MCV. Ik hou gewoonweg van de geur dat een nieuwe wagen heeft.
Emoties nr 3 en 4 en vele andere smelt ik simpelweg samen in een groot onderwerp
Ik had enkele grote angsten en die waren
- Geluid van de motor in de wagen
- Sterkte van de motor (10 jaar Mondeo verwent een mens)
Van m'n eerste angst was ik relatief snel verlost.Bij het verlaten van de garage begaf ik me dadelijk op een expressweg en ging naar de 90 zonder opmerkelijk geluid. Dat zat wel goed… voorlopig.
Vooraleer de rit huiswaarts aan te gaan wilde m'n vrouw nog effe binnenspringen op haar werk (ze werkt in Leuven, Belgiè, en we hebben daar de wagen gekocht) voor dag te zeggen tegen enkele collega's want ze is in verlof.
Had ik absoluut geen bezwaar tegen. Kon ik ondertussen m'n zetel en armsteun naar m'n zin zetten want dat zat toch allemaal maar vreemd hoor.
Na wat prullen en heen en weer geschuif had ik de goede afstand, hoogte arm-en lendensteun gevonden.
Yeuhh, nu ik op m'n gemak zat kon straks de test pas goed beginnen
Ondertussen netjes de gordel gaan ophangen aan de beruchte magnetische schroef achteraan en wachten op vrouwlief.
Terug vertrokken richting home via de gewone baan.
Eerste impressies zijn als volgt
- Goede wegligging
- Stuur ligt goed in de kand
- Met de arm op de steun hoef ik enkel m'n pols te bewegen om te schakelen, fantastisch !
- Zoals reeds eerder gezegd is er binnenin geen last van motorgeluid
Tot op heden enig minpuntje is de toch wel erg harde deursteun bovenaan. Dus niet de normale armsteun in de deur want ik leg m'n arm tegen de venster op de brede kant. Serieus hard na een tijdje.
De diesel gaat zeker vlotjes mee in het verkeer en bekijks heb je gegarandeerd.
Thuisgekomen was de garage een grooooooote test !
Met veel twijfels erin gereden maar wat blijkt? Deze wagen heeft een mooie, kleine draaihoek
Zonder enig probleem de garagbox in (en terug uit). Yihaaaaaaaaaaaa ….
Toen ik net uit de wagen was ging de gsm, de garage belde ….
Door de drukte vanmiddag was de verkoper vergeten m'n inschrijvingsbewijs te geven alsook met gelijkvormigheidsattest, weet niet of dit ook zo noemt in NL. Laten we zeggen z'n paspoort.
Ikzelf had daar ook niet aan gedacht ….
Dus terug naar Leuven (40 km) maar zonder gemor
Tijdens de vorige rit had ik m' netjes aan de raad gehouden die ik hier had teruggevonden ivm inrijden. Diesel de eerste 1500 km niet boven de 2500 toeren.
Nu ging ik via de autosnelweg (E40) en wilde ik toch wel eens weten hoe deze wagen zich gedraagt daar en vooral hoe het motorgeluid zich daar laat horen.
Voor èèn keer ging ik die raad van inrijden achterwege laten …
Eenmaal op de oprit van de snelweg trapte ik hem op de staart en wat een verassing had die wagen voor mij in petto ! B-)
Als een speer uit een boog spurtte hij naar de 100 … 120 … 135 … 150 …. en blijven trekken !!
Bmw's en ander Duits geweld zag mij voorbijrazen B-) 8-) B-)
Wat een kracht zit er onder die motorkap ?! En dan is die motor nu nog maar pas wakker gemaakt? Volgens de voorschriften haalt hij z'n beste pas vanaf een 6000 km ….. ? Ik wist nu al niet wat mij overkwam
Maw, m'n 2e angst was dadelijk gesmolten voor de zon, deze motor heeft z'n kracht, wees gerust. Ik durf zelfs zeggen dat ik bij deze wagen m'n oude Mondeo met z'n 110 PK achter me laat op de snelweg.
Bleef nog m'n 1e angst over, geluid …. geluid? Welke geluid ?
M'n Mondeo liet harder van zich horen dan m'n MCV …. ! Voor iedereen duidelijk?
Verdere indrukken zijn allemaal positief te noemen.
Zetels zitten voor mij goed, het klinkt mischien afgezaagd ondertussen maar ja ook hierin scoort de MCV beter dan m'n Mondeo.
M'n vrouw heeft wat meer problemen om haar “lig” te vinden maar dat komt ook doordat ze wat groter is dan het gemiddelde (in BE dan toch), ze heeft problemen om met haar benen weg te kunnen vooraan en haar zetel kan ze niet naar achteren schuiven want daar staat de kinderstoel.
Ook die staat per-fect in de MCV !
Kindje kan lekker uit de venster kijken en zit mooi rechtop; Beide dingen waren in de Mondeo wel effe anders met de luilekkerzetels achteraan.
Als ik dan toch ergens kritieken moet zoeken zijn het in volgorde
- Tè harde deurbekleding. Als ik met m'n arm op die bekleding (aan de venster dus niet de echte leuning) naar zee moet rijden heb ik 's anderendaags een blauwe arm.
- Boordcomputer is verre van duidelijk/overzichtelijk.
- Bij uitgeklapte derde rij is het zicht in de spiegel echt wel minimum.
Vandaag om en bij de 150 km gedaan en meer dan voldoende beoordeeld.
Ik weet dat jullie in NL geen mogelijkheid hebben tot de 85 PK diesel maar Ger heeft er mee gereden in Roemeniè zelf zegt hij en geloof hem maar als hij zegt dat dit een echte, zuivere speer is.
Ik heb met de 70 Pk proefgereden en alhoewel ik oorspronkelijk wou gaan voor die motor vond ik dat hij wat loom was. Maar aangezien wij de wagen in hoofdzaak gebruiken voor woon-werk en boodschappen/uitstappen namen we genoegen met een 70 PK.
Ben ik blij dat het uiteindelijk een 85 PK geworden is !
Besluit : De Dacia Logan MCV Cdi diesel 85 PK is een machine die meer kan dan “meegaan” in het verkeer.Hij heeft ambities om het verkeer te leiden ipv te volgen
Hier alvast een nieuwe, uiterst tevreden (tot hier toe althans) en zeer aangenaam verrasste nieuwbakken Daciast uit Belgiè.
Btw : welke banden krijgen jullie bij aflevering? Ben de 2 namen van hier vergeten maar ik heb Continental Ecocontacts (of zoiets) opliggen, standaars uit de garage.